verschil mesitran wondzalf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lisahaarman
Berichten: 52
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Blokzijl

verschil mesitran wondzalf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 12:37


Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:39

De groene is gel en meer bedoelt om met verband aan te brengen.
Deze is wat dunner en plakt minder aan de wond, zodat je het verband makkelijker kan verwisselen.

De blauwe is zalf en wat dikker daardoor kan deze zonder verband worden gebruikt.

lisahaarman
Berichten: 52
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Blokzijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 13:48

Brainless schreef:
De groene is gel en meer bedoelt om met verband aan te brengen.
Deze is wat dunner en plakt minder aan de wond, zodat je het verband makkelijker kan verwisselen.

De blauwe is zalf en wat dikker daardoor kan deze zonder verband worden gebruikt.


dankjewel, ik denk dat ik zonder verband ga doen dus dan maar de blauwe neem.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: verschil mesitran wondzalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:50

Mesitran is super spul, paard bij ons op stal had een grote wond met 48 uitwendige hechtingen op een vervelende plaats, hechtingen zijn geknapt. Met de Mesitran was het binnen 3 weken helemaal dicht! Ik gebruik het ook op mezelf.
Stalgenootje heeft bij de fabriek een grotere pot besteld, om iets goedkoper uit te zijn als bij de DA.

lisahaarman
Berichten: 52
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Blokzijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 14:04

Ik hoop dat dit ook bij mij het geval is, alleen mn paardje houd er nietzo van als ik in de buurt van de wond kom.. heeft iemand daar misschien een idee voor ? zoals oplossen in water en dan met een plantenspuitje ofzo..?!

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: verschil mesitran wondzalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:04

Nee, dan loopt het weer van de wond af. in het begin bij erg veel verzet overwegen om de praam erop te zetten, het moet wel behandeld worden.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:30

Hier ook een zeer tevreden gebruiker van Mesitran.

Maar Alex Brander heeft me indertijd verteld van met Mesitran altijd onder verband te werken zodat de zalf goed haar werk kan doen.

Zo een verband moet ook een aantal dagen blijven zitten (tenzij er in het begin nog teveel wondvocht is), anders verstoor je het wondmilieu en dat bevordert de genezing niet.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: verschil mesitran wondzalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:37

Habore, ik ben het er niet helemaal mee eens. De wond waar ik het eerder over had zat op de boeg, kon geen verband op. Eigenaresse heeft de wond elke dat goed gewassen met Dettol en ingesmeerd met Mesitran. Juist het elke keer weer schoonmaken en smeren zorgde ervoor dat de boel niet te snel indroogde.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: verschil mesitran wondzalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:41

Maar door te snel de zalf er weer af te halen kan de Mesitran zijn werk moeilijker doen.

Kijk eens op de site van veterinairewondzorg , alle wondes onder verband, soms zijn er nog al constructies uitgedacht om het op zijn plaats te houden.

Ik begrijp dat het soms moeilijk is het te verbinden, maar het effectiefste is toch onder verband

lisahaarman
Berichten: 52
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Blokzijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 14:41

Habore schreef:
Hier ook een zeer tevreden gebruiker van Mesitran.

Maar Alex Brander heeft me indertijd verteld van met Mesitran altijd onder verband te werken zodat de zalf goed haar werk kan doen.

Zo een verband moet ook een aantal dagen blijven zitten (tenzij er in het begin nog teveel wondvocht is), anders verstoor je het wondmilieu en dat bevordert de genezing niet.


Ik heb onlang contact gehad met alex brander, en hij heeft mij verteld dat het wel kan zonder verband , maar dan moet de wond wel 2x daags schoongemaakt en ingesmeerd worden

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:43

De zalf werd 1 a 2 keer per dag ververst. Dan heeft het prima zijn werk kunnen doen. En dat blijkt wel uit het resultaat, van een wond die te ranzig was om naar te kijken, naar een zo goed als onzichtbaar litteken.

*edit: ik zie dat lisahaarman hetzelfde zegt..

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: verschil mesitran wondzalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:45

Ah oké, prima dat dat ook werkt,
Had hier net even een stukje van zijn site gekopieerd waar hij alles goed uitlegt over verband.

In ieder geval heeft de Mesitran bij mijn paard ook heel goed geholpen en ik heb dus gebruik gemaakt van verband.
Maar idd bij mijn paard was het aan zijn been....


Wondgenezing gaat het best in een zgn vochtig wondmilieu, daarom is het beter om de wond te verbinden.
Vooral bij wonden aan de ledematen is een bescherming van de wond dmv een verband aanbevolen!
Het verband heeft verschillende functies:
- Voorkomen van verdere contaminatie/ infectie ( denk aan modder, ontlasting, stro etc)
- Voorkomen van oedeem ( vochtophoping)
- Absorberen van wondvocht ( exsudaat)
- Vochtig houden van de wond ( stimuleren vochtig wondmilieu)
- Immobilisatie van de weefsels ( voorkomen van onnodige verschuivingen)
- Beschermen tegen beschadiging

Een vochtig wondmilieu is voor het wondherstel belangrijk omdat de nieuw cellen zich hierin beter kunnen
verplaatsen ( migratie epitheelcellen)
Een vochtige wond is ook minder pijnlijk (vochtig wondmilieu heeft verzachtend effect)
Verschillende wondmaterialen, waaronder Mesitran stimuleren het vochtig wondmilieu.
- Houden dus de wondomgeving vochtig
- bevorderen de aanmaak van nieuwe huidcellen
- stimuleren het oplossen van dood (necrotisch) weefsel
- Beschermen tegen infectie door een barriere te vormen tegen vreemde stoffen

In principe moet een verband 2-4 dagen kunnen blijven zitten op geleide van het wondvocht.
De wond moet welliswaar vochtig blijven, maar dus niet kletsnat!
Dus als verband verzadigd is met vocht moet dit vervangen worden, vaak de eerste dagen wat vaker, de vochtproductie zal
afnemen naarmate de wond schoner is. Te lang laten zitten van een verzadigd verband, kan verweking van het omliggende
weefsel geven. Werkt wondherstel tegen!
Ook moet je weer oppassen dat de wond niet te droog word.
Als de wond te droog word, kan je gebruik maken van een ander verbandmateriaal of vocht toevoegen in de vorm van hydrogel.
Na een verbandwisseling heeft een wond weer tot 8 uur nodig om op bedrijfstemperatuur te komen.
Hierom is het dus ideaal als een verband 2/4 dagen kan blijven zitten

Mjelle_G

Berichten: 380
Geregistreerd: 01-12-13
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:11

Mijn zus haar draver was in haar staart gebeten, resultaat 3 grote wonden. DA erbij gehaald, wonden moesten droog blijven en heelden vanzelf. Toen ik een paar dagen later kwam en de wonden bekeek zaten er maden in, DA weer gebeld, staart moest geamputeerd, dit betekende dus dat zij een ministaartje overhield. Toen op internet gezocht en bij Alex uitgekomen. Meteen zelfde dag DA af gebeld en gestart met mesitran zalf, vettige gazen en dit helemaal inpakken. Gelukkig had ik ervaring met verbandmateriaal, ik ben verpleegkundige in opleiding, want anders had ik het verband nooit zo goed kunnen verbinden dat dit ook bleef zitten. Resultaat na een paar weken. Wonden dicht en t haar groeide weer aan.

Afbeelding

lisahaarman
Berichten: 52
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Blokzijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 11:04

Mjelle_G schreef:
Mijn zus haar draver was in haar staart gebeten, resultaat 3 grote wonden. DA erbij gehaald, wonden moesten droog blijven en heelden vanzelf. Toen ik een paar dagen later kwam en de wonden bekeek zaten er maden in, DA weer gebeld, staart moest geamputeerd, dit betekende dus dat zij een ministaartje overhield. Toen op internet gezocht en bij Alex uitgekomen. Meteen zelfde dag DA af gebeld en gestart met mesitran zalf, vettige gazen en dit helemaal inpakken. Gelukkig had ik ervaring met verbandmateriaal, ik ben verpleegkundige in opleiding, want anders had ik het verband nooit zo goed kunnen verbinden dat dit ook bleef zitten. Resultaat na een paar weken. Wonden dicht en t haar groeide weer aan.

[ Afbeelding ]


wauw super, echt heel goed spul!

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:45

Ik hoop morgen de zalf en verband middelen in huis te krijgen. Ik wil er deze wond mee verbinden. Heb goede reacties over de zalf gehoord.

Afbeelding

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: verschil mesitran wondzalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:52

Ik denk dat je daar wel goede resultaten mee zal bereiken! Waardoor is deze wond ontstaan?

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:59

Wond inpakken hoeft niet perse. Ik heb eens prikkeldraad wonden behandeld met Mesitran (uit de groene verpakking), maar die zaten op een plek waar niks te verbinden viel; in de lies-streek. Dagelijks voorzivhtig schoongespoeld en opnieuw ingesmeerd. Het is snel en mooi genezen :)
Van Mesitran Soft (iig verkrijgbaar in groene verpakking) word gezegd dat die minder prikt, misschien is dat een idee als je paard gevoelig reageert bij de wond?

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:18

Rianneh, deze wond is in het land ontstaan. Haar benen waren tot de knieen in de modder geweest, dus ik vermoed aan de slootkant ergens aan open gehaald.. Het was eerst een u profieletje. Dus een lapje vlees opgeschoven, maar dat is er afgevallen inmiddels.

Stabbey, ik wilde deze wond ook aan de lucht laten genezen, maar Alex zegt dat verbinden een mooiere genezing geeft.

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Re: verschil mesitran wondzalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:32

Ik denk dat je mij bedoelt? :P
Dat je het niet hoeft te verbinden was ook meer algemeen. In jouw geval (dus wanneer het goed te verbinden is) zou ik het ook doen :j