Paard niet te behandelen door osteopaat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JUSTXME1993
Berichten: 115
Geregistreerd: 19-02-08

Paard niet te behandelen door osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 17:19

Hallo,

Ik weet niet of het hier juist staat maar zit met het volgend probleem. Ongeveer een jaar geleden merkte ik dat mijn paard zeer gevoelig was aan zijn rug. Osteopate laten komen, nieuw zadel. Er waren een paar blokkades maar alles zou in orde zijn. Echter vond ik niet veel verbetering optreden, toen heb ik via via een Happy horse Athlete eens laten komen (Osteopatie in combinatie met massage).

Echter zij vertelde me dat hij énorme blokkades had op twee plaatsen. Ze is ruim twee uur bezig geweest. De massage deed hem duidelijk goed (geeuwen, kauwen, hoofd laag, briesen..) maar toen zij begon te manipuleren liet hij dit absoluut niet toe.
Slaan, bijten en spanning creëren. Dit geeft natuurlijk aan dat het enorm pijn doet maar het is enorm moeilijk de blokkades eruit te krijgen zonder die manipulatie. Alle andere technieken zijn niet goed genoeg om de blokkades weg te halen. Zij komt nu elke drie maanden maar telkens is het hetzelfde.. Wanneer ze haar duim nog maar probeert te plaatsen spant hij zich helemaal op.

Even ter achtergrond: het is een doodeerlijk, braaf paard in omgang/rijden. Is ook de eerste keer in vier jaar dat hij stampt/bijt. :(

Gisteren kwam ze weer en weer hetzelfde verhaal. Ze vertelde me dat dit echt niet veel voorkomt en het misschien een idee is om volgende keer een praam te gebruiken. Omdat ze die blokkades écht weg wil hebben en het niet anders lukt. Ik heb dit nog nooit gebruikt maar wat denken jullie dat een goede oplossing zou zijn hem te behandelen? Of eventueel een sedatie pasta? Hebben jullie ervaringen met paarden die zich niet laten manipuleren? Ohja, al de rest laat hij heel goed doen, ook de nek losmaken (hier zaten geen blokkades)

Ik heb echt vertrouwen in de happy horse athlete en ben er van overtuigd dat ze de blokkades eruit kan krijgen, maar hij spant zich telkens zo op dat het gewoon niet mogelijk is.

Hopelijk weten jullie raad :)

Groetjes

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Paard niet te behandelen door osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:35

Ik heb ook ooit een happy athlete masseur langs gehad. Super leuke vrouw, daar niet van, maar dat hele happy athlete verhaal is mij niet echt bevallen. Zij gaf zelf ook al aan dat een behandeling best pijn kan doen. Mijn paard werd er ook heel gespannen van.

Ik ben overgestapt naar een échte osteopaat, eentje die een meerjarige opleiding heeft gevolgd, en ook al humaan fysiotherapeut is. Bij haar merk ik nooit spanning bij mijn paard. Ik denk toch dat er een niveau verschilltje zit tussen iemand die een cursu's happy athlete masseren heeft gedaan, en iemand met een echte opleiding.

Daarnaast zie ik ook veel meer verbetering bij de échte osteopaat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:39

Hier ook geen fijne ervaringen met Happy Athlete. Mijn ruin werd ook door een happy athlete therapeute behandeld maar liep de volgende dag echt ontzettend scheef. Volgens de therapeute was dat normaal. Na drie dagen was het nog niet beter en bleken de wervels niet goed te zitten. Een echte osteopaat erbij en daarna ging het stukken beter.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 23-10-13 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:43

Ik ben zelf niet bekend met happy athlete maar ik zweer bij Ellen Kral. Zij is gebruikt accupunctuur, is osteopaat en DA (gebruikt dus ook 'gezond verstand' om het maar even grof te zeggen). Zij zal dus ook meteen aangeven als zij denkt dat je beter foto's kan laten maken o.i.d. En bovendien geldt 'no cure, no pay' dus als ze niks vindt of niks kan behandelen, betaal je ook niks. Verder vind ik dat zij heel netjes en bewust met de paarden omgaat. Zij heeft mijn paard ook gemanipuleerd en zeker wel pijn moeten doen. Maar toen ze vorige week kwam voor controle, kwam hij meteen met zn hoofd naar haar toe en liet haar gewoon weer aan zijn rug zitten. ze geeft mijn paard dus op een of andere manier geen nare herinneringen. Ik zeg niet dat hij bij elk paard zo zou zijn maar ik ben er erg tevreden over!

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Paard niet te behandelen door osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:46

Waar woon je? In Vinkega zit Rodinde Hoogenraad, zij behandelt onder verdoving en met rubberen hamers (klinkt heftiger dan het is). Als daarmee de blokkades niet loskomen, dan is er meer aan de hand dan alleen een blokkade.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:47

Waarom laat je niet eerst het pijnlijke gebied op de foto zetten? Wie weet zit er wel een scheur of botsplinter? Beeldvorming (of dat nu echo of rontgen of iets anders is), is naar mijn idee ALTIJD de eerste stap.

Zal niet voor het eerst zijn dat er gemanipuleerd wordt zonder dat men weet dat er een scheur of breuk of ontsteking of artrose of zo iets zit.

JUSTXME1993
Berichten: 115
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 17:51

Ok geen fijne ervaringen dus. Hij bouwt inderdaad heel erg veel spanning op. De eerste osteopate had een opleiding osteopathie gevolgd. Echter vond ik bij haar niets verschillend. Zij heeft ook amper iets gedaan. Maar dat zal van osteopaat tot osteopaat wel afhangen.

Die accupunctuur is ook misschien een oplossing. In welke regios komt deze Ellen Kral? @jessica_R

JUSTXME1993
Berichten: 115
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 17:53

rindin schreef:
Waar woon je? In Vinkega zit Rodinde Hoogenraad, zij behandelt onder verdoving en met rubberen hamers (klinkt heftiger dan het is). Als daarmee de blokkades niet loskomen, dan is er meer aan de hand dan alleen een blokkade.

Regio Noord Belgie. Het is niet dat de blokkades niet willen loskomen, echter laat hij het gewoon niet toe. Hij stampt/bijt zodra ze ze wil losmaken.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:54

Skro, Ingrid heeft ook gewoon een opleiding osteopathie gevolgd hoor :D Daarna is ze pas begonnen met massages. Dat manipuleren doet trouwens elke osteopaat hoor. Ik heb er al 3 of 4 gehad, en met die duim doet elke osteopaat bij mijn paarden. :)

Dit is trouwens haar site, waar ze alles duidelijk uitlegt. :)
http://www.horses-healthy-balance.be/pa ... ehandeling

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:56

Jasmijn159 schreef:
Waarom laat je niet eerst het pijnlijke gebied op de foto zetten? Wie weet zit er wel een scheur of botsplinter? Beeldvorming (of dat nu echo of rontgen of iets anders is), is naar mijn idee ALTIJD de eerste stap.

Zal niet voor het eerst zijn dat er gemanipuleerd wordt zonder dat men weet dat er een scheur of breuk of ontsteking of artrose of zo iets zit.


Helemaal mee eens.
Ik heb overigens wel goede ervaring met een Happy Athlete masseur. Maar ik denk dat je dit moet zien als een goede sport massage, en niet om eventuele problemen op te lossen.

Ik zou eerst maar eens onderzoeken waarom hij zo heftig reageert. Dus naar de dierenarts en foto's laten maken, controleren voor Kissing Spines en/of artrose etc.

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:57

Ik zou denken aan een sedatie (al dan niet een pasta) zodat de spieren ontspannen en het voor het paard minder pijn doet en de osteopaat zijn/haar werk rustig kan doen.
Als je zit te denken over Rodinde, zij zit als het goed is 1 keer per week in Beers (Noord-Brabant), misschien dat dat anders een optie is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:59

Heb je al eens foto's laten maken?

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:59

Jasmijn159 schreef:
Waarom laat je niet eerst het pijnlijke gebied op de foto zetten? Wie weet zit er wel een scheur of botsplinter? Beeldvorming (of dat nu echo of rontgen of iets anders is), is naar mijn idee ALTIJD de eerste stap.

Zal niet voor het eerst zijn dat er gemanipuleerd wordt zonder dat men weet dat er een scheur of breuk of ontsteking of artrose of zo iets zit.


100% mee eens. Het feit dat het paard zo onwijs gevoelig is is al een groot signaal dat er vermoedelijk iets mis is. Dat kan van alles zijn, van problemen aan de botdelen: kissing spines, artrose, botwoekering, aangeboren malformatie, malformatie door trauma etc. etc. , tot problemen aan de weke delen (peesblessure, ligamenten beschadigd, slijmbeurzen ontstoken etc.)

Ik zou zeker eerst het paard naar een goede kliniek rijden, en daar een rugonderzoek laten doen met aanvullende beeldvormingsonderzoek (röntgen, eventueel aangevuld met echografie).

JUSTXME1993
Berichten: 115
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 18:01

xAnthea schreef:
Skro, Ingrid heeft ook gewoon een opleiding osteopathie gevolgd hoor :D Daarna is ze pas begonnen met massages. Dat manipuleren doet trouwens elke osteopaat hoor. Ik heb er al 3 of 4 gehad, en met die duim doet elke osteopaat bij mijn paarden. :)

Dit is trouwens haar site, waar ze alles duidelijk uitlegt. :)
http://www.horses-healthy-balance.be/pa ... ehandeling


Hey Anthea :) Oh dat wist ik zelfs niet. Ik heb wel echt het vertrouwen in haar hoor. Gewoon frusterend dat ik toch begin te denken dat er meer scheelt. Heb even gevraagd aan haar of een medisch probleem misschien de oorzaak kan zijn.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:02

Cayenne schreef:
Hier ook geen fijne ervaringen met Happy Athlete. Mijn ruin werd ook door een happy athlete therapeute behandeld maar liep de volgende dag echt ontzettend scheef. Volgens de therapeute was dat normaal. Na drie dagen was het nog niet beter en bleken de wervels niet goed te zitten. Een echte osteopaat erbij en daarna ging het stukken beter.


Dus is de massage juist wel goed geweest voor je paard.
die was waarschijnlijk al scheef maar doordat hij gecompenseerd had in de spieren heb je dit niet gemerkt.
Met losse spieren wel.
Overigens zijn de Happy Athlete masseurs puur voor de spieren, die doen niks qua ostheopatie. Tenzij je iemand hebt gehad die het combineerde :?


Ook bij de Happy Athlete zit er verschil in.
Ik zweer erbij! Mijn paard is er zo enorm van opgeknapt!
Ik heb dan wel Ellen Immink zelf gehad en Karin Kromhout.

Evne over het paard van TS.
Inladen en mee naar de kliniek.
Op de foto en dan evt onder verdoving laten behandelen.
Laatst bijgewerkt door Kelly_Taco op 23-10-13 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

JUSTXME1993
Berichten: 115
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 18:02

Er zijn geen foto's gemaakt. Is inderdaad geen slecht idee. Moet ik daarvoor naar een kliniek rijden? Wat is ongeveer de kostprijs van een rugonderzoek? Goede aan te raden dierenartsen?

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:07

JUSTXME1993 schreef:
xAnthea schreef:
Skro, Ingrid heeft ook gewoon een opleiding osteopathie gevolgd hoor :D Daarna is ze pas begonnen met massages. Dat manipuleren doet trouwens elke osteopaat hoor. Ik heb er al 3 of 4 gehad, en met die duim doet elke osteopaat bij mijn paarden. :)

Dit is trouwens haar site, waar ze alles duidelijk uitlegt. :)
http://www.horses-healthy-balance.be/pa ... ehandeling


Hey Anthea :) Oh dat wist ik zelfs niet. Ik heb wel echt het vertrouwen in haar hoor. Gewoon frusterend dat ik toch begin te denken dat er meer scheelt. Heb even gevraagd aan haar of een medisch probleem misschien de oorzaak kan zijn.

Ik vond het ook wel heel raar hoe hij reageerde. Gewoon haar duim leggen en niks doen en hij flipte gewoon, heel raar. Hyrano en Ferdo reageren vrij heftig op die massages omdat ze dan op het pijnpunt werkt, maar daarna zijn ze altijd wel braaf en ontspannen :D Maar bij osteopathie hebben de mijn nog niet echt heftig gereageerd op iets wat ze deed...

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:08

Rugfoto's idd op de kliniek maken.
Waar woon je?
Heel verstandig advies overigens om naar de kliniek te gaan en dat je dit ook serieus neemt :j

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:08

Bodegraven. Teun Sterk is een goede dierenarts en heeft ook opleiding FES (focus on the equine spine) gedaan dus kan ook gelijk behandelen

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Paard niet te behandelen door osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:10

Ik had hetzelfde...Ben naar Schriel geweest in Ruinerwold (weet het veel slechte ervaringen) die had mn paard zo los

ElanII

Berichten: 1253
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:10

Mijn paard is ook 2 keer behandeld door iemand die osteopate was en ook nog DA. Dat is dan wel vertrouwd ga je vanuit. Toch ging het helemaal niet; zij vond mijn paard dominant en recalcitrant, waarschijnlijk deed de behandeling hem gewoon erg veel pijn. Later nog eens iemand anders laten komen, ik was echt wanhopig inmiddels. Deze vrouw was natuurgenezer en osteopate (toen in opleiding). Vantevoren was mijn paard echt boos, maar toen hij haar nog maar gezien had, was het goed. Kennelijk had hij meteen vertrouwen in haar en zij zag ook meteen wat eraan scheelde. Ongelooflijk maar waar ging tijdens de behandeling zijn doffe vacht glanzen en kreeg hij ter plaatse appeltjes op zijn vacht. Gelukkig waren er stalgenootjes bij die dit fenomeen ook hebben gezien, anders had echt niemand het geloofd. Mijn paardje was na de eerste behandeling al helemaal gelukkig en na de tweede weer helemaal het mannetje, dus wel of niet een echte osteopaat en zelfs DA daarbij, dat hoeft dus niet altijd wat uit te maken. Ik sta met mijn paard in de Randstad, dus mocht je in de buurt staan en geïnteresseerd zijn in wie bij mijn paard is geweest, laat maar weten.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:11

Maar heb wel eerst thermo laten doen om te kijken of er niet indicatie was of er meer aan de hand was

JUSTXME1993
Berichten: 115
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 18:11

youngster schreef:
Rugfoto's idd op de kliniek maken.
Waar woon je?
Heel verstandig advies overigens om naar de kliniek te gaan en dat je dit ook serieus neemt :j

Woon in België. Wel tegen de Nederlandse grens aan.

JUSTXME1993
Berichten: 115
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 18:13

Collie2008 schreef:
Maar heb wel eerst thermo laten doen om te kijken of er niet indicatie was of er meer aan de hand was

Kan je me hier meer uitleg over geven? Of eventueel een link naar een behandelaar?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:13

Daar ben ik helaas niet zo bekend met de klinieken, misschien andere bokkers wel die daar wonen?
Hier in de buurt zit de linghoeve en Schalkwijk, maar dat is wel echt ver rijden. Bodegraven is helemaal ver :D

TS: [MD] Gezocht, goede paardenkliniek in omgeving Breda
Misschien heb je daar wat aan :)
Laatst bijgewerkt door youngster op 23-10-13 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt