Wanneer is een paard mager?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Wanneer is een paard mager?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 14:50

Wanneer vinden jullie een paard mager?
Een jaarling bijvoorbeeld, die zijn nogal eens overbouwd. Als zo'n dier gewoon ontwormt is, een lekkerre dikke buik heeft, maar je wel de ribben wat ziet is hij dan mager?
Als je een pony hebt die nog niet veel onder het zadel is geweest, dus weinig bespiering heeft (daardoor smal bij de schouders) maar waarvan je de ribben niet ziet, is hij dan mager?
Als je een paard hebt waarvan je de ribben niet ziet, maar de heupen wel wat uitsteken, is hij dan gelijk te dun, of kan het ook zijn dat hij gewoon brede heupen heeft en niet zoveel bespiering?

En een paard wat wel goed bespierd is, waarvan je de rubben net ziet zitten?

Ben benieuwd Haha!

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Re: Wanneer is een paard mager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:57

het lijkt me in de eerste twee gevallen sowieso niet dat het dier mager is.
Het derde geval, tsja, het kunnen inderdaad brede heupen zijn..

De vierde vind ik dan weer wel aan de magere kant, als hij goed gespierd is, hoor je ook zijn ribben niet te zien.

Prulleke

Berichten: 145
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: het bosrijke zuid-westen

Re: Wanneer is een paard mager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:16

Voor jonge paarden in de groei is het beter dat ze wat aan de magere kant zijn. Niet té mager natuurlijk. Te dik is echt niet goed want dit belemmert de ontwikkeling van stevige gewrichten.
Ik vind paarden op hun best als je de ribben niet kunt zien maar wel goed kunt voelen.
De heupen vind ik geen graadmeter omdat ieder paard nu eenmaal anders gebouwd is.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Wanneer is een paard mager?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 16:21

helemaal mee eens Haha!

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Wanneer is een paard mager?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 14:56

Zijn er nou echt van de 55 mensen die gekeken hebben er maar twee die daar een idee over hebben?

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wanneer is een paard mager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 15:02

ja Lachen
heb verder geen toeveoging maar was wel benieuwd naar de meningen Knipoog

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Wanneer is een paard mager?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 17:42

Pff, nee, daar heb ik wat aan Knipoog Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Wanneer is een paard mager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 01:26

Mijn tweejarige is bij vlagen te mager. Hij krijgt goed te eten staat in een goede wei, krijgt hooi en wat brok bij en als hij omhoog schiet (hij wordt groot) is hij opeens even aan de magere kant. Dat trekt heel snel bij meestal.

Mijn volwassen merrie is binnen twee weken aan de dikke kant geworden... ze werkt niet veel op het moment omdat ik door mijn rug ben gegaan en ze staat in een wei waar het gras begint te groeien. Gevolg: het kan wel wat slanker. Maar op het moment dat ze weer aan het werk gaat, is ze binnen de korste keren weer op gewicht. Het hangt er dus maar vanaf.

Als voorbeeld:
Wiz is iets te mager op het moment
viewtopic.php?f=10&t=401751&hilit=

Lanna is iets te dik op het moment (ik zit er niet zelf op op deze foto's)
viewtopic.php?f=10&t=401738&hilit=

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38711
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Wanneer is een paard mager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 08:27

Een paard is te mager als je zonder aanraking zijn ribben kan zien, zijn ruggegraat kan zien, hij zijn hals ingezakt is na de schoft.

Hoe een dier gespierd is heeft niets te maken met dat een paard te mager is. Hoewel het wel vaak zo is dat als een paard te mager is hij slecht in zijn spieren zit.

Een paard kan een enorme hooi/grasbuik hebben en toch te mager zijn (wormbesmetting uitgesloten).

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Wanneer is een paard mager?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 12:45

Wat vinden jullie dan van het paard in dit topic: viewtopic.php?f=53&t=400708

Ik ben vanaf de 30ste de vorige eigenaresse, en ik lees vaak de opmerking dat hij te dun is. Ik vind dat hij aboluut wat dikker mag hoor, daar niet van, maar ik vind het niet te dun.
Hij is een haflo-arabier, en hij heeft de heupen van een haflinger, maar van die arabieren schoudertjes. Dus vinden veel mensen dat zijn flanken ingevallen zijn...

Ook heb ik een jaarling gehad die een dikke buik had maar waar je wel de ribben van zag. Die stond op een vrij schraal weilandje, maar kreeg wel altijd hooi bijgevoerd en wat brok. Toen heb ik gigantisch overhoop gelegen met mijn moeder (geen paardenmens overigens) die vond dat hij veeeel te mager was en dat iok hem dus verwaarloosde. Ze heeft zelf achter mijn rug op de dierenarts (voor huisdieren he, geen veearts) die vervolgens zei dat je bij geen enkel dier van geen enkele leeftijd de ribben mag zien...

Dus begin een beetje aan mezelf te twijfelen inmiddels.

Ik heb helaas geen foto van de jaarling trouwens...

Anoniem

Re: Wanneer is een paard mager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 13:05

Te dun is niet de goedde benaming vind ik. Hij is slank. Dit trekt wel weg overigens, als hij meer ruwvoer krijgt en wat meer bespiering. Bij zo'n paard moet je ook verder kijken dan alleen het uiterlijk, hoe is zijn karakter? Heeft hij aanleg om af te vallen? Of juist snel dik te worden?
Mijn voerpatroon bij hem zou zijn:
Dagelijks verdeeld!
3 dikke plakken hooi.
1,5 kilo basisbrok
en mooie weidegang,
als er de mogelijkheid niet is voor weidegang, dan zou ik de hoeveelheid hooi verhogen.
Krachtvoer is namelijk basis, en met ruwvoer zou hij lekker ronder mee moeten worden. Het is ook net wat je mooi vind. Ik vind een mooie volle paard mooier om te zien als een slank paard, maar kan me ook heel erg goed voorstellen dat dat voor veel mensen andersom kan zijn.
Ik zou me er niet al te druk om maken.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38711
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Wanneer is een paard mager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 16:10

Ik kan hem op de foto niet beoordelen, ik zie inderdaad uitstekende heupen. Heb je geen foto van hem opzij?

Verder kan je niet voor iemand zo even een voerschema opzetten. We hebben hier 5 paarden lopen, 4 van het zelfde ras. Ze hebben allemaal een ander hoeveelheid nodig en dit wisselt onderling bij tijd en wijlen.

De gene die het meeste voer nodig heeft is onze jongste, 4,5 schep krachtvoer p/d, zijn leeftijd genoot krijgt nog geen schep per dag! Mijn stelregel is dat je ze moet voeren wat ze nodig hebben.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Wanneer is een paard mager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 21:22

Sommige paarden hebben uitstekende heupbotten. Mijn paard heeft ze nog steeds. Is haar bouw. Het valt minder op nu ze spieren op haar achterwerk heeft dat wel. Ik vind je paard niet speciaal te mager. Maar iets dikker zou wel mogen denk ik. En dan bedoel ik iets.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Wanneer is een paard mager?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 11:20

Vind ik ook idd. Ik heb geen foto van hem van opzei, maar als je even op de naam van de ts zoekt krijg je nog een berg topics waar foto's van hem staan. Daar staat vast iets bij.
Voor zover ik weet staat hij nu de hele dag zo'n beetje buiten, en hij krijgt ook de hele dag door hooi. Ik geloof dat hij een kilo per dag basisbrok krijgt, verdeelt over 2 keer. Ik ben ook niet bang dat hij daar te weinig krijgt hoor, echt niet. Maar vroeg me gewoon af wat jullie er van vonden.
Ik zie namelijk geen ribben, je kan ze wel voelen, geen ruggegraat te zien.
Hij heeft wel aanleg om slank te blijven hoor, hij zuigt ook lucht dus dat speelt ook wel iets mee.
En hij heeft nog heel weinig bespiering, hij is net 6 jaar, maar ik heb niet zo gek veel met gedaan omdat hij wat balansproblemen had, dus dat was vooral aan een los teugeltje rijden. En omdat ik op een gegeven moment er niet goed op durfde omdat hij best schrikkerig is af en toe, en ik inmiddels ook geen held meer. Vandaar dat ik hem ook verkocht heb.
Dus dat moet echt nog opgebouwd worden.
Maar ik krijg zo vaak de opmerking dat hij te dun is...
Begon echt een beetje te twijfelen Tong uitsteken

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Wanneer is een paard mager?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 11:38


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Wanneer is een paard mager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 11:41

die is niet te mager. die heeft gewoon uitstekende heupbotten.
Mijn Lanna zuigt ook lucht hoor...is nooit te mager geweest. Eerder te dik.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Wanneer is een paard mager?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 19:14

een paard hoeft er ook niet per definitie mager van te worden idd, van luchtzuigen, maar toch zijn sommige er daardoor wel gevoeliger voor.
Gelukkig, had ik toch gelijk dat hij niet te mager is Haha!
Ik ben weer gerust gesteld Tong uitsteken