Jeukendje bultjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Jeukendje bultjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 21:27

Mijn paard had maandag ineens 2 grote bulten in zijn nek, we dachten aan een insectenbeet want in een grasweide had hij niet gestaan dus t kon niet van de eiwitten zijn. Nu was t dinsdag na t rijden een heel stuk minder. Nu kwam ik vandaag op stal en wou ze al de hele tijd schuren met haar nek, eerst de plaats waar de bulten al zaten, dit was idd minder maar in op de grote bulten zaten nu een aantal kleinere bultjes, dit was maandag ook maar nu meer zichtbaar, ze had er echt overduidelijk veel jeuk aan. Toen aan de andere kan op haar schouder wou ze ook erg gekrabt worden, dat vond ik al zo raar ze is normaal niet zo'n paard wat krabbelen erg fijn vind zeker niet met je nagels. Maar nu ineens wel. Nu was ik klaar met rijden en had ik haar nog eens onderzocht op bultjes, nu had ze er ineens veel meer Scheve mond t waren nog kleintjes maar ze jeukten wel. Nu was ze ook steeds overal aan het krabben. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Ergens een reactie op ofzo? en wat kan ik er het beste mee doen?

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Re: Jeukendje bultjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 22:28

Ik weet niet of jouw paard het zelfde heeft als mijn paard een keer overkomen is.
De nacht voordat zij het eerste veulen kreeg, heeft mijn paard ook kleine bultjes gekregen, dit zat over het hele lichaam, van neus tot staart. Alsof ze door een wespennest gelopen was. Ze had ongelooflijke jeuk.
De volgende ochten zakte het af, 's avonds kreeg ze het veulen. Volgens de DA was het of een allergische reactie of een verandering van haar hormonen. Ze heeft ze een dag gehad en daarna ook nooit weer.
Vandaag heb ik toevallig nog een paard gezien die dit ook had, gister begonnen en nu over het hele lichaam, heeft er verder ook geen last van.
Ik heb er toen niks aan gedaan, oké die jeuk is vervelend. Even aanzien en anders even contact opnemen met de DA.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Re: Jeukendje bultjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:30

waarschijnlijk een allergische reactie of van de hromomen kan het idd ook zijn, wat azijn erop doen helpt of koud water, voor de jeuk alleen hoor, voor de rest moet je even uitzoekn voor ander voer, wasmiddel evt hengstigheid noem maar op als je de da belt die kan een injectie geven en dan gaan de butjes en jeuk weg, mocht het een allergische reactie zijn, o enne schimmel kan ook erg jeuken!!

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Jeukendje bultjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 12:38

ik zal t nog even afkijken of het erger word ofzo, maar anders misschien toch maar de DA eens vragen

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Jeukendje bultjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:50

kan t geen netelroos zijn? ( urticaria)
precies wat jij beschrijft, dat is dus idd een allergische reactie ergens op.
maar dat moet uit zichzelf wel weer wegtrekken.
insmeren met azijn is inderdaad hel goed.

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Jeukendje bultjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 12:51

Urticaria Verward

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Jeukendje bultjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:12

komt wel voor bij paarden..

Netelroos, vaak een jeukende huidaandoening die gepaard gaat met bultjes over het hele lichaam als gevolg van een overgevoeligheid ergens voor.
maar is altijd weer gissen waarvoor....

vraag je veearts als je twijfeld

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Jeukendje bultjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 13:13

Maar dat gaat na een paar dagen ook weer vanzelf weg?

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Jeukendje bultjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:22

als t goed is wel...dan trekt het weer weg, blijft het zitten dan is het dus zo dat je dier ergens sterk op reageerd, kan ander voer zijn ( vaak gras in t voorjaar)

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Jeukendje bultjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 23:38

Ze had t vandaag nog steeds, een aantal bultjes meer als gister. het is voornamelijk op nek/hals en schouder en stukje rug

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Jeukendje bultjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 07:36

insmeren met azijn dat geef wel wat verlichting.
staat ze net in het gras?
kan ook gewoon eiwit bultjes zijn he..