Botwoekring (inc foto), iemand ervaring mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Botwoekring (inc foto), iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:19

Mijn merrie heeft kromme benen. Hierdoor heeft ze last van een botwoekering in haar knie, wat weer artrose veroorzaakt. Bij haar is het echter artrose in de vorm van teveel gewrichtsvloeistof aanmaken, waardoor ze een dik been heeft.

Nu ben ik dus niet zozeer naar ervaringen met artrose opzoek, maar echt naar botwoekering in het algemeen. Wie heeft er ervaring met botwoekering bij paarden? Hoe kunnen we hier het beste mee omgaan?
Ik heb al uitgezocht dat wat betreft voedings- supplement puur osteo echt puur voor botwoekeringen geschikt is. Dit gaan we dan ook aanschaffen. Heeft iemand hier verder ervaring mee? Of iets anders aan te raden?

Maar hoe zit het met rijden en bewegen? Mij is verteld dat rijden best kan, mits het maar vooral rechte stukken zijn, en niet te veel vragen van haar. Stap, draf, galop kan allemaal, maar cht puur recreatief en vooral rechte stukken. Nu merk ik wel aan haar dat ze graag meer wilt dan rustig aan doen. Echter rijden we meestal in de bak (geen goede uitrij mogelijkheden, merrie is bang voor groot verkeer en we hebben geen bos o.i.d. in de buurt en kunnen dus alleen maar langs de (80 km) weg), en momenteel rijden er alleen nog maar beginners op haar (omdat die vooral stappen en een klein beetje draven).

Bij deze een foto van haar knie waarop zowel de bult met gewrichtsvloeistof, als de woekering op te zien is:

Afbeelding

http://6.media.hyves-static.net/1052390 ... 90685.jpeg

Anoniem

Re: Botwoekring (inc foto), iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:53

Niemand ervaring met botwoekeringen?

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Botwoekring (inc foto), iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:56

Wat naar voor je, wat zegt je veearts? Wat geeft hij aan wat wel/ niet met rijden kan en mag.

Ik heb ooit een merrie gehad met een botwoekering nav een breuk in het voorbeen.Daar mochten we alles mee. Hij zou er ooit een keer kreupel aan worden maar dat kon met enkele weken zijn maar ook jaren en jaren duren. en of ie dan in de sport liep of op de wei maakte niet uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:04

Citaat:
Mij is verteld dat rijden best kan, mits het maar vooral rechte stukken zijn, en niet te veel vragen van haar. Stap, draf, galop kan allemaal, maar echt puur recreatief en vooral rechte stukken. Nu merk ik wel aan haar dat ze graag meer wilt dan rustig aan doen.


In de bak zit je natuurlijk met veel bochtjes, dus dat valt al weer af, en door gebrek aan uitrijmogelijkheden staat ze momenteel op vroegtijdig pensioen. Ik rijd er zelf niet meer op omdat ik toch wat meer wil dan alleen maar rechtuit door de bak rijden. Ik vind het erg moeilijk om dan geen figuren te rijden e.d.. Ze wordt momenteel alleen nog af en toe door een beginner gereden.

Misschien is het ook het verschil dat bij haar de woekering op het gewricht zit, en niet op een recht stuk bot? Waar zat het bij jou paard?

giotto

Berichten: 932
Geregistreerd: 08-06-07
Woonplaats: Prov. Antwerpen,België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:09

Het is een foto van haar spronggewricht, niet van de knie ... :o Zit het nu in de knie of effectief in het spronggewricht?

Anoniem

Re: Botwoekring (inc foto), iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:10

Dit is een foto van haar knie, voorbeen ;)
Ik heb ook wel een foto zonder rontgen van het zelfde been hoor. Hier zat de bult er nog niet, maar is het scheve wel goed zichtbaar op.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QLRPFR3K-1.jpg

2misty2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Botwoekring (inc foto), iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:13

Mijn vriend zijn paard heeft dit. Ik weet niet precies wanneer het geconstateerd is dat moet ik navragen. In elk geval wel een aantal jaren terug. Hij heeft gewoon kunnen trainen en rijdt nu ZZ-Licht met zijn fries. Moet zeggen dat hij deze zomer slechter gaat lopen. Maar ook niet altijd het wisselt heel erg. Waarschijnlijk wel laatste seizoen dat die in de sport loopt. Maar je kan dus erg ver komen. Luister & kijk vooral naar je paard :D

Anoniem

Re: Botwoekring (inc foto), iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:27

Waar zit de botwoekering bij de fries van jouw vriend? Ook in de knie?

2misty2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:57

Dat moet ik even navragen. In elk geval het voorbeen.
Volgens mij is het bij zijn paard zo dat de pezen & spieren erover heen glijden als ware. Nu het erger wordt krijgt die natuurlijk klachten.

giotto

Berichten: 932
Geregistreerd: 08-06-07
Woonplaats: Prov. Antwerpen,België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:47

Shanna schreef:
Dit is een foto van haar knie, voorbeen ;)
Ik heb ook wel een foto zonder rontgen van het zelfde been hoor. Hier zat de bult er nog niet, maar is het scheve wel goed zichtbaar op.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QLRPFR3K-1.jpg



Oeeeepppsss, hihihi... Ik zat met een achterknie in gedachten en daarvan was ik zeker dat het daar geen RX van was.
Wordt de knie trouwens dikker en dikker? Of is het al een hele tijd even groot?

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 21:12

zo...ik was ook echt op het verkeerde been gezet! met de plek waar die bult zit lijkt de foto idd op het eerste gezicht erg op een foto van de sprong.

Is ze er kreupel op ? dat mis ik in je verhaal. De foto (de normale zeg maar) staat ze zo altijd ? want het lijkt wel alsof ze al "overkoot" gaat maar dan op haar knie ipv de koot.

Een van mijn paarden had ook een botwoekering in haar voorknie, van veulen af aan, ik heb haar zo gekocht (als veulen in sloot + prikkeldraad beland, de littekens spraken voor zich) ze heeft hier echter nooit last van gehad en ik heb haar tot haar dood (29) nog gereden.

Anoniem

Re: Botwoekring (inc foto), iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 23:44

Ze is niet kreupel, wel onregelmatig op het been.
Ik zal van de week eens kijken of ik betere foto's heb. Haar been is eigenlijk altijd ongeveer even dik.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Botwoekring (inc foto), iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 00:13

Mijn merrie heeft wel een woekering tussen kogel en hoef aan achterzijde bij de pezen. Op foto is dat hele gebied een woekering te zien, ook op het been zelf zit een bult bij de kogel, op de foto ook te zien als een woekering. 2 jaar geleden liep ze er flink kreupel op, na een 3/4 jaar lichte pijnstillers en rust met 24/7 weidegang liep ze weer goed. Met rijden loopt ze als ze te intensief loopt wel iets onregelmatig. Is buitenrijden volgens dierenarts beter als bak, nadeel is dat ik in zuid-limburg woon en wanneer ze teveel berg af moet lopen dus onregelmatig wordt. Zolang ze niks doet zie je er niks aan.
Rijd haar nog af en toe omdat ze het wel heel erg leuk vind maar ze geeft zelf ook wel aan wanneer ze er last van heeft en dan krijgt ze weer even een weekje rust, paard is inmiddels 19 dus heeft gewoon een vervroegd pensioen wanneer het rijden echt niet meer gaat maar wel in wei pijnvrij kan lopen.

Anoniem

Re: Botwoekring (inc foto), iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 00:52

Buitenrijden heb ik helaas ook geen mogelijkheid voor, mijn merrie is nog maar 13, inderdaad ook vervroegd pensioen..

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 01:08

Hoi, Mijn merrie (over de 25) heeft helaas ook botwoekeringen in haar knieën sinds 2 jaar.
Belangrijk is dat ze in beweging blijft. Ik rij ze recreatief, of wandel aan de hand. Maar in de winter ook wel op een grote volte, tja geen wendingen rijden vind ik altijd zo lastig, je moet toch een keer naar huis.. ;) Ik maak dus grote wendingen. Rust roest..
En ik voer Glucohorse, dit helpt bij haar, ik heb het idee dat er een stilstand is gekomen.

Ik blijf erbij dat beweging het beste medicijn is..

Moubs

Berichten: 40
Geregistreerd: 15-09-11

Re: Botwoekring (inc foto), iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 09:32

Zoiets had mijn merrie ook, helaas heeft ze haar verder leven moeten doorbregen in de weide, omdat ze niet meer goed kon lopen.. :(
Ik zou idd het advies van je veearts opvolgens, want ieder paard heeft een andere ''vorm'' dus de een kan meer met dit en de ander niet ;)
Succes!

2misty2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 09:33

Ik heb het even gevraagd. Het zit tussen de kogel en knie in. Echt op het pijpbeen als ware. Lastige plek ivm spieren & pezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:31

Helaas was Wikke zondag stok-kreupel op haar been. Ik twijfel toch of de puur-osteo wel zn werk goed doet.

Verder nog iemand ervaring met botwoekeringen? En welke voedings-supplementen kan ik toedienen zodat ze wat minder last ervan heeft/ minder gewrichtsvloeistof aanmaakt/ vasthoud in haar knie of at de woekering stopgezet wordt?
Ze is verder wel helder, lijkt er weinig last van te hebben en glimt als een spiegeltje dus ik vind het nog niet tijd voor haar einde..

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:55

Puur Osteo is puur nonsens.
Het gaat om een homeopatisch middel, en doet dus helemaal niets.
Dat is maar best ook, want het is een middel op basis van Symphytum oftewel Smeerwortel.
Smeerwortel bevat alkaloïden en kan ernstige leverschade veroorzaken.

Wat kun je doen ?
Laat je paard éénmalig infiltreren met hyaluronzuur, en zoek daarna een goed glucosaminesupplement.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Botwoekring (inc foto), iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:57

Stokkreupel lopen betekent wel dat ze veel pijn heeft.
Moeilijk hoor....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:00

In stap liep ze niet stok-kreupel maar zoals altijd licht onregelmatig, in draf en de directe stappen erna echter wel..
Ik moet er bij vermelden dat de bak vrij nat/ drassig was met een harde onderlaag (ik liep naast wikke, zat een kindje op haar rug).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Botwoekring (inc foto), iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:11

Ik snap wat je bedoeld :j maar kreupel lopen is hoe dan ook een uiting van pijn, of het nou lichtjes is of stokkreupel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:36

True, maar ze geniet nog wel van het leven, zit nog goed in de conditie (ondanks haar pensioen) en goed in haar vel. Dan vind ik het nog geen tijd om er een einde aan te maken.
Bij mijn vorige paardje die artrose had heb ik ook pas besloten hem te laten gaan toen hij er zelf zichtbaar onder leed. Dat hij niet meer vrolijk was, dat zn lichaam het op begon te geven evenals zijn geest. Dan is het genoeg geweest vind ik. Maar zolang ze het nog goed doet zie ik geen reden om dat besluit voor haar te moeten nemen. Ik probeer het alleen tot die tijd zo prettig mogelijk voor haar te maken..

Of zie ik het nu verkeerd, dat ik haar toch beter kan laten gaan? Dat het egoistisch is om haar te laten leven ondanks haar pijn omdat ik haar niet wil missen?