Hoe kan dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Hoe kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 13:59

Ik ben momenteel even ten einde raad, dus hoop dat ik op bokt eventueel een helpende hand kan vinden.

Het begon een paar maanden geleden. Mijn KWPN-merrie Alanda was naar de hoefsmid geweest, en liep niet lekker. Nouja goed, dat kan gebeuren, een beetje gevoelig na het bekappen. Dit overkomt elk paard wel, en dit gaat wel weer over. Dit verminderde gelukkig ook na een tijdje, maar helaas herstelde het niet goed. Goed naar het been gekeken, niks te vinden. Dus hebben we het iets rustiger aan gedaan met het rijden, zodat het kon herstellen.

Het ging ook steeds beter, maar een paar weken geleden ging het weer mis. Na een keertje goed verstappen liep ze weer gevoelig. Niet kreupel, enkel wat gevoelig. Dus hebben we haar twee weken op rust gezet, omdat we niet wisten wat we er mee aan moesten. Dus ongeveer twee weken geleden het rijden weer opgepakt, heel rustig. Dit ging goed, tot een week geleden. Daar ging ze weer.. Het rare is dat ze het meestal alleen in de bochten doet, en een klein beetje op de rechte stukken. Ook ziet ze er niet uit alsof ze pijn heeft. Mijn vader heeft zoiets, omdat het niet lijkt dat ze pijn heeft, hoeft er ook geen dierenarts bij. Ergens snap ik hem wel, maar ik wil nu toch wel graag weten wat mijn lieve merrie heeft.. Ik vind het verschrikkelijk om mijn meisje pijn te doen, dat is het laatste wat ik wil. Maar momenteel ben ik ten einde raad, en zou ik graag jullie meningen horen.

Groetjes.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Hoe kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:19

Als ik je verhaal zo hoor, vermoed ik een tussenpees blessure. Enige optie om dat zeker te weten is DA er bij en laten scannen. :)

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 14:26

Quir schreef:
Als ik je verhaal zo hoor, vermoed ik een tussenpees blessure. Enige optie om dat zeker te weten is DA er bij en laten scannen. :)


Bedankt voor de reactie. Zou je dit iets verder uit kunnen leggen, wat hierbij aan de hand zou zijn?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Hoe kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:33

De tussenpees is een pees die loopt van bot tot bot (enige pees die geen "spier" heeft) en zit in het pijpbeen.

Afbeelding
Hier op te zien waar in het been de tussenpees zit, dicht bij het bot dus.

Hierdoor zie je zeer zelden zwelling bij blessures (zit "te diep"). Een DA die vaak tussenpees blessures heeft gezien, kan wel een zwelling voelen of door de juiste manier van palperen een reactie krijgen bij de blessure. Echter wordt een tussenpees blessure zeer zelden opgemerkt. Dit komt omdat de pees geen kreupelheid geeft, zoals andere pezen dat wel doen. Je ziet vaak alleen een "tik" in het lopen en dan vooral in de bochten en zelden op het rechte eind. Precies zoals je omschrijft dus.

Wat alle pees blessures hebben is dat het in het werk kreupelheid geeft (of een tik zoals bij de tussen pees), paar weken rust en dan niets meer te zien is. Tot het paard weer wat in het werk staat, zie je opnieuw de kreupelheid terug komen of de tik.

Een pees heeft in principe geen gevoel zoals spieren, daarom dat de kreupelheid zo snel weer verdwijnt. Dat zegt alleen niet dat de blessure ook weg is of genezen is (in tegendeel zelfs, want pezen hebben extreem veel tijd nodig, omdat het slecht door bloed weefsel is).

Als je meer vragen hebt, stel ze gerust! :)

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:25

Ik denk ook dat dit niets met het hoefsmid bezoek te maken gehad heeft maar veel meer met een pees of banden probleem..
Als dat inderdaad het geval is moet je dat wel weten zodat je je werk/revalidatie daar op aan kunt passen. Het zou dus verstandig zijn om een DA een kreupelheids onderzoek te laten uitvoeren..

x_lotte
Berichten: 48
Geregistreerd: 14-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:27


Itamarka
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:34

Heb je al eens met de hoefsmid gesproken? Misschien is het gewoon een nagel die een beetje slecht zit, dat kan de gevoeligheid veroorzaken. Vooral omdat je zegt dat het net na het beslaan was en dat er aan het been zelf niets te zien is... Misschien toch eens de hoefsmid laten terug komen.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:44

Itamarka schreef:
Heb je al eens met de hoefsmid gesproken? Misschien is het gewoon een nagel die een beetje slecht zit, dat kan de gevoeligheid veroorzaken. Vooral omdat je zegt dat het net na het beslaan was en dat er aan het been zelf niets te zien is... Misschien toch eens de hoefsmid laten terug komen.

Dat kan niet, het is maanden geleden dat het voor het eerst begon zei ze, dan moet er ondertussen dus al weer beslagen zijn. :)

Itamarka
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:51

Dat kan niet, het is maanden geleden dat het voor het eerst begon zei ze, dan moet er ondertussen dus al weer beslagen zijn. :)[/quote]

Oeps ja had ik over gelezen sorry :o

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:56


x_lotte
Berichten: 48
Geregistreerd: 14-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:09

sws zelf even de website bekijken,
deze mevrouw anja staat bij mij op stal. Ze is paranormaal terapeut! Je kunt nu meteen denken ONZIN. Nou als je veen verder leest kan ik je mischien op een andere gedachte brengen? Ze kan bij paarden zien en voelen wat hun voelen, en kan het daarna ook heel vaak weer beter maken, zegt ook eerlijk als dit niet mogelijk is of dat het alleen kan met of met hulp van een dierenarts, ik ken haar manier van het behandelen van paarden want ze heeft denk ik alle paarden van onze manege wel eens gedaan (we hebben een eigen?) een voorbeeld van onze oude fries die weleens last heeft van slijm ophopingen enzo, we lopen met haar in een cirkel om anja heen, na een paar rondjes gaat friesje vaak stilstaan en tada al het slijm laat los. En ze volet zich al meteen weer beter,

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 19:29

Bedankt voor alle reacties! Hier heb ik zeker wat aan!

x_lotte
Berichten: 48
Geregistreerd: 14-08-12

Re: Hoe kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:52

wat vind je ervan? ieder zn eigen mening hoor!

Debola_89

Berichten: 959
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:01

Hou ook rekening met bilaterale (aan 2 zijden) aandoeningen - bijvoorbeeld HKO-, deze worden vaak niet opgemerkt omdat het paard op 2 benen onregelmatig is. Dit wordt vooral duidelijker in bochten en dergelijke.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:38

inesje15 schreef:
Hou ook rekening met bilaterale (aan 2 zijden) aandoeningen - bijvoorbeeld HKO-, deze worden vaak niet opgemerkt omdat het paard op 2 benen onregelmatig is. Dit wordt vooral duidelijker in bochten en dergelijke.


Dat kan inderdaad ook. Soms uiten ze het op 1 been, maar als die uit verdoofd wordt lopen ze in eens kreupel op het andere been.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:12

x_lotte schreef:
wat vind je ervan? ieder zn eigen mening hoor!

Persoonlijk heb ik er weinig mee.. Ik heb in de loop der jaren verschillende van dat soort "types" langs zien komen. Helaas zat er niet een tussen die het bij het juiste eind had qua diagnose en de "behandelingen" daarna... :n . Maar ieder zijn eigen ding hoor, als mensen er denken baat bij te hebben moeten ze dat zeker doen.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hoe kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 12:22

@Lotte, hier heb ik zelf ook weinig mee, sorry.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hoe kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 18:05


hoofvision

Berichten: 619
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Leiden

Re: Hoe kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 01:39

woon je in de buurt van Leiden? ik zou langs kunnen komen om een thermografie te maken, kan een hoop duidelijkheid geven over de lokalisatie van het probleem.

gr cindy

Indomitable

Berichten: 1651
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Someren

Re: Hoe kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 02:58

Je zou niet de eerste zijn die dit soort problemen ervaart door de scheefheid van je paard. Kijk ook maar eens op de site van Marijke de jong. Zij heeft ook een heleboel filmpjes op haar site.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 05:09


Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Hoe kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 05:16

Mijn Fjord stond steeds rechtsachter, na een bekapping, op rust. Hij liep verder gewoon goed, maar iedere keer stond hij op rust, gelijk als het kon. Dierenartsen op wedstrijden zagen niks, hoefsmid zag niks..

Tot 2 weken terug.... Toen bleek hij gewoon een ernstige peesblessure te hebben. In zijn diepste pees, hij is gewoon zo hard geweest voor zichzelf. Dit speelt al zeker dikke maand. Dus ik heb mazzel dat hij opeens onregelmatig liep en de DA kwam scannen. Als hij door was gegaan, was de pees gescheurd geweest.

Ik zou je gevoel volgen en er naar laten kijken !

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 06:12

Ketly schreef:
Nu heb ik even gekeken op http://www.paardenrechtrichten.nl Alanda is erg scheef, zou dit het ook kunnen zijn?



mag ik even zeggen dat wanneer je paard pijn lijd en je dit aan het hard gaat waarom bel je dan geen da ipv dat ja vraag om "gratis'advies hier van mensen die het echt goed bedoelen maar ook jou paard niet van een afstand kunnen beoordelen en geen da zijn. Als het paard pijn heeft moet je er mee naar een da en het beesje eens goed laten onderzoeken

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Hoe kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:44

dat rechtrichten klinkt heel leuk, maar ik zou toch eerst even uitsluiten of ze niet gewoon heel erg scheef is, omdat ze een blessure heeft!!!!! Beetje kip en het ei verhaal.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 10:04

araber schreef:
Ketly schreef:
Nu heb ik even gekeken op http://www.paardenrechtrichten.nl Alanda is erg scheef, zou dit het ook kunnen zijn?



mag ik even zeggen dat wanneer je paard pijn lijd en je dit aan het hard gaat waarom bel je dan geen da ipv dat ja vraag om "gratis'advies hier van mensen die het echt goed bedoelen maar ook jou paard niet van een afstand kunnen beoordelen en geen da zijn. Als het paard pijn heeft moet je er mee naar een da en het beesje eens goed laten onderzoeken


Dit is het probleem, ze lijkt geen pijn te hebben! Ik vind dit ook niet een leuke reactie, omdat ik het beste met mijn paard voor heb, alleen vindt mijn pa de kosten van de da te duur.