Mijn paard fluit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
InekeH87
Berichten: 4026
Geregistreerd: 19-02-07

Mijn paard fluit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 17:15

Een paar weken geleden begon mijn merrie plotseling te hoesten en een piepende ademhaling had bij zware inspanning, verder was ze niet ziek en het hoesten was alleen bij inspanning. Uiteraard heb ik toen mijn merrie meteen op rust gezet. En ook de dierenarts erbij en die adviseerde 10 dagen clenbuterol (ventipulmin). Dat heb ik trouw gegeven en de fles opgemaakt. Paard heeft toen door omstandigheden een tijdje (3 weken) stilgestaan, maar ze leek goed gezond. Eet als een bootwerker, heeft praatjes voor 10 en gedraagt zich zoals ze altijd doet. Dus ik ging ervan uit dat het helemaal over was.
Gisteren heb ik haar voor het eerst weer opgepakt, enkel licht longeren. 10 minuutjes linksom en 10 minuutjes rechtsom. Na nog geen 5 minuten hoorde ik opeens een fluittoon in haar ademhaling, het eerste wat in me opkwam was cornage. Haar neusgaten waren ook erg groot en ze ademde zichtbaar moeizaam. Stalhouder gebeld om te laten luisteren en die vond ook dat dit absoluut niet goed was. Meteen de dierenarts gebeld en diezelfde middag kon ik in de kliniek terecht.
In de kliniek moest ik haar even laten galopperen, na 1 minuut hoorde je alweer die karakteristieke fluittoon. Dierenarts zei ook dat dit haast wel cornage moest zijn, maar voor de zekerheid wilde hij wel een scopie uitvoeren. Dus paardlief in een box gezet en de scoop erin. Stembanden waren echter perfect, daar kon het fluiten dus niet vandaan komen. Gelukkig geen cornage, maar wat dan wel? Luchtwegen waren heel iets geirriteerd, maar niet gezwollen, dus dat kon het fluiten eigenlijk niet verklaren. Verder was er helemaal niets te zien wat wel een verklaring voor het fluiten kan zijn, dus we tasten nu helaas in het duister over de oorzaak.
Ik heb nu corticosteroiden voor 14 dagen meegekregen. Merrie moet nog een week rust en daarna mag ze weer aan het werk. Hoor ik het fluiten dan weer, dan moet ik stoppen en stappen totdat ze op adem is. Als het goed is zou dan binnen 14 dagen het fluiten volledig verdwenen moeten zijn, maar ik twijfel eraan.
Wie weet wat er met mijn merrie aan de hand zou kunnen zijn? Ze is verder kerngezond, het fluiten hoor je alleen bij inspanning.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:15

Dat kan soft palate displacement zijn. De epiglottis schiet dan even verkeerd bij inspanning. Om dit voor 100% te controleren moet je een scopie doen op een loopband want zodra een paard slikt komt dit meestal weer goed te zitten en ziet het er weer normaal uit, + zijn de geluiden weg. En zal dus zal de DA dit niet zien als je weer in de behandelruimte bent. Komt veel voor bij volbloedjes.

Bij mijn paard was het permanent op de verkeerde plek, na een keelinfectie, en zij is er dus aan geopereerd (laser-staand). Dit geeft idd rare bijgeluiden als het verkeerd zit, zoals ook bij cornage, van piepend tot een borrelend geluid (moeilijk te omschrijven!)

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:57

Mist schreef:
Dat kan soft palate displacement zijn. De epiglottis schiet dan even verkeerd bij inspanning. Om dit voor 100% te controleren moet je een scopie doen op een loopband want zodra een paard slikt komt dit meestal weer goed te zitten en ziet het er weer normaal uit, + zijn de geluiden weg. En zal dus zal de DA dit niet zien als je weer in de behandelruimte bent. Komt veel voor bij volbloedjes.

Bij mijn paard was het permanent op de verkeerde plek, na een keelinfectie, en zij is er dus aan geopereerd (laser-staand). Dit geeft idd rare bijgeluiden als het verkeerd zit, zoals ook bij cornage, van piepend tot een borrelend geluid (moeilijk te omschrijven!)


Interessant zeg.
Dus dat het is, is het paard van ts dus redelijk eenvoudig te verhelpen?
Waar heb jij dat laten doen?

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:11

als dat het is, is het snel en goed te verhelpen. Ze branden met een laser een randje weg waardoor de epiglottis gemakkelijker op zijn plek blijft liggen + branden ze een 25-30 puntjes op het zachte gehemelte om deze te verstevigen. Staand onder sedatie, kosten ongeveer 600euro van de operatie zelf. Ik ben in Moerbeke geweest.

Doordat dit flapje verkeerd schiet ontstaat er een open verbinding met de luchtpijp. De longen worden met teveel Co2 belast waardoor er minder plaats is voor zuurstof, wat de prestatie/uithoudingsvermogen ook verminderd natuurlijk. Bij mijn paard zat het zowat permanent op de verkeerde plek waardoor er ook voedsel de verkeerde kant op kon schieten (erg gevaarlijk dus) ook kunnen ze daardoor beginnen te hoesten. De trigger was in het geval van mijn paard een sondering vanwege een verstoppingskoliek.

InekeH87
Berichten: 4026
Geregistreerd: 19-02-07

Re: Mijn paard fluit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 21:27

Je schrijft dat het veel voor komt bij volbloeden, mijn merrie heeft niet heel veel volbloedbloed in zich. Bovendien is er niet iets raars gebeurd als een sondering etc. voordat dit begon, dus een echte trigger is er niet.
Stalhouder heeft haar eergisteren even 5 minuutjes gelongeerd en kon toen niets horen, laten we hopen dat dat komt omdat de prednison aanslaat. Ik ga haar vrijdag weer goed aan het werk zetten, dan is de eerste week prednison voorbij en moest ik haar weer laten werken. Ik zal hier een update plaatsen als ik dat heb gedaan.
Als iemand nog meer tips of ideën heeft over wat het kan zijn, dan hoor ik dat graag :j.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:52

Die van mij is ook geen volbloed daar komt het heel veel bij voor, maar zeker niet uitsluitend. En ze had DDSP intermittend, door de sondering werd dat permanent. Toen dit 1.5 jaar geleden geconstateerd werd heb de desbetreffende kliniek gevraagd om een doorverwijzing om te laten opereren, zij zagen echter de noodzaak daar niet van in- ik neem mezelf kwalijk dat ik niet op mijn strepen heb gestaan, dat had deze ellende allemaal kunnen voorkomen!
Maar net als bij jouw paard, was het niet altijd, je kon er geen pijl op trekken. Omdat na de sondering de zwelling zo groot was (hoesten e.d.) continue piepen heeft ze ook een paar dagen cortisone gehad maar heel conservatief, loop liever niet het risico op hoefbevangenheid, dus verder behandeld met AB totdat de zwelling dusdanig minder was dat er geopereerd kon worden.

Toen de DA de scopie deed heeft hij (neem ik aan) geprobeerd de epiglottis terug te duwen- zeker omdat de stembanden in orde waren en hij hopelijk verder ging zoeken ? hoe makkelijk ging dat ?

InekeH87
Berichten: 4026
Geregistreerd: 19-02-07

Re: Mijn paard fluit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 12:42

verder waren er geen afwijkingen te zien, alles zag er normaal uit en functioneerde zoals het hoort. Bij mijn merrie is dit dus nog maar pas geleden begonnen, ze heeft het nu een week of 3 a 4. Daarvoor heeft ze nooit ergens last van gehad, ook niet bij zeer zware inspanning.

InekeH87
Berichten: 4026
Geregistreerd: 19-02-07

Re: Mijn paard fluit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 18:29

Net weer gelongeerd en het is geen steek beter :(. Het is vooral aan de rechterkant dat haar neusgat verder open staat en ze meer moeite heeft aan die kant met inademen. Het lijkt ook wel alsof er rechts iets meer zwelling te zien is, maar dat kan ik me ook verbeelden.
Maandagochtend hang ik dus weer bij de dierenarts aan de telefoon.
Iemand nog ideeën over wat het kan zijn?

meredith
Berichten: 1451
Geregistreerd: 10-02-07

Re: Mijn paard fluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 21:35

onze merrie begon ook met fluiten, dierenarts die toch voor de prok moest komen laten kijken en die zag er niets aan,wel een behoorlijke ontsteking in haar keel.Vlgs de arts dus een keel ontsteking en daar hoefde we niets aan te doen. Eenmaal na de keuring geweest vroegen we het filmpje op van het cornage onderzoek waren ze die dus vergeten te maken. Opnieuw laten doen en ja hoor cornage. Was de infectie doorgeslagen .Dus zou gewoon nog een x laten kijken en dan ook op de kliniek dat ze het onderzoek goed doen.( met klap geven enzv.)

InekeH87
Berichten: 4026
Geregistreerd: 19-02-07

Re: Mijn paard fluit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 20:12

@meredith, het cornageonderzoek is goed uitgevoerd. Met klap geven en goed op film vastgelegd, het is dus sowieso geen cornage. Met alleen een diagnose keelontsteking of iets dergelijks was ik de eerste keer in de kliniek al niet mee akkoord gegaan, aangezien het paard niet gevoelig is op de keel. Vandaar dat er toen al meteen een scopie is uitgevoerd en goed gekeken is naar de mogelijke oorzaken voor het geluid. Nadeel is dat ze daar geen scopie tijdens arbeid kunnen doen, dus ze kunnen cornage etc. uitsluiten, maar complexere problemen niet.

Vandaag een flinke tijd met de dierenarts overlegd. Komt er nu op neer dat ik naar een kliniek in Wolvega moet (2,5 uur rijden met de trailer). Daar kunnen ze een dynamische endoscopie doen, zodat ze kunnen zien wat er in arbeid met de structuren in de keel gebeurd.
Ondertussen wordt mijn merrie erg vervelend door het nietsdoen, ze verveeld zich duidelijk en is de andere paarden aan het jennen. Zo op het oog is ze kerngezond en is er helemaal niets mis met haar. Voordat ze begon te hoesten kon ik ook rustig flinke buitenritten van een uur of 6 met haar maken en was ze in wedstrijdconditie. Nu is ze na een paar minuten flink werken benauwd. Ze wil dan echt doorwerken en wordt boos als ik haar tegenhoud, maar het moet nu echt even. Hopelijk zijn we er nu snel achter wat het is.