Paard met artrose bezighouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Paard met artrose bezighouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 11:45

Weet niet of het hier juist staat, sorry!
Heb de zoekfunctie gebruikt maar kon niets gelijkaardigs vinden dus daarom start ik zelf maar een topic :D

Bij mijn verzorgpaard staat nog een ander paardje die nogal ernstige artrose heeft, kan dus niets meer mee gedaan worden van bv lichte wandelingen ofzo.
Nu merk ik elke keer als ik met het andere paard ga wandelen of ga rijden dat ze het echt zo jammer vind dat ze niet mee kan, ze mist haar vriendje dan ook erg hard als ik buiten ga rijden..
Van de eigenares mocht ik wel eens met haar een stukje gaan wandelen aan de hand, dus zo gezegd zo gedaan, maar na een paar meter begon ze alweer te hinniken en te trekken om terug naar haar vriendje te gaan, dit ging dus echt voor geen meter :P

Nu is mijn vraag eigenlijk, wat doen jullie met jullie paarden die artrose hebben om ze bezig te houden?
Ik wil ook wel eens vd proberen maar zou dit niet te belastend zijn voor haar?

Groetjes!

moonshine88

Berichten: 974
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Noord-Sleen

Re: Paard met artrose bezighouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:47

Meenemen als je op buitenrit bent aan de hand... Als je daar ervaring mee hebt.. En dan alleen stappen.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 11:53

Heb ik ook al over gedacht, maar dit durf ik eigenlijk niet zo goed te doen, ander paard is ook niet 100% braaf op buitenritten en durft wel eens te slaan als de ander te dichtbij komt.. :)

Edit: ga straks eens proberen in de wei zo een rondje te stappen maar buiten durf ik voorlopig nog niet aan !

badass

Berichten: 1595
Geregistreerd: 14-03-12
Woonplaats: In het spookhuis

Re: Paard met artrose bezighouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:56

Kan je niet iemand anders regelen om te wandelen, dat jullie met zijn 2en lopen?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Paard met artrose bezighouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 12:10

Heb het al een paar keer aan mijn zus gevraagt maar die heeft bijna nooit tijd en is ook niet echt gewend aan zo een grote loebas (is zelf ook niet extreem groot) :)
Voor de rest kom ik niet uit zo een paarden gerichte omgeving dus ouders ofzo is ook geen optie..

badass

Berichten: 1595
Geregistreerd: 14-03-12
Woonplaats: In het spookhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:17

k_m schreef:
Heb het al een paar keer aan mijn zus gevraagt maar die heeft bijna nooit tijd en is ook niet echt gewend aan zo een grote loebas (is zelf ook niet extreem groot) :)
Voor de rest kom ik niet uit zo een paarden gerichte omgeving dus ouders ofzo is ook geen optie..


En iemand op stal?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Paard met artrose bezighouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 14:40

Sta niet op een stal :)
Net geprobeerd met het meewandelen maar vanaf er een touw aanhangt gaat ze helemaal tegen het achterste van de pony waar ik mee rij plakken en dat vind zij dan weer niet zo fijn, logisch :')

Ook even beetje vd geprobeert, voetje geven en dit ging wel redelijk! Zijn er mensen met artrose paarden die aan vd doen met die paarden?

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 07:57

Binnen het western heb je Trail in hand. Dit is een wedstrijd discipline waarbij je met je paard aan de hand verschillende obstakels moet nemen vb : brug, poort, balken, vierkant, enz.
De training daarvoor vormt voor een paard met artrose geen te zware belasting maar wel een lichamelijke en geestelijk uitdaging.

love_Soraya

Berichten: 3827
Geregistreerd: 12-02-12

Re: Paard met artrose bezighouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 08:06

Ik zelf heb ook een paard van 27 met erge atrose ..ik sta vlak bij zand paden dus wandel elke dag veel met haar..zolang ik haar goed in beweging hou is ze goed in dr doen...ik zal proberen of vd inderdaad wat voor jullie is.. sowiezo vind ik het lief van je dat je er aandacht aan besteed :)

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Paard met artrose bezighouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 08:31

Heb je een rijbak of weiland waar je in kunt rijden bij je verzorgpony? Misschien kun je daar beginnen met stappen zodat ze die pony wel blijft zien.. Desnoods ga je met beiden aan de hand stappen als dat lukt. Maar ik denk dat ze het al fijn vind dat je haar lekker poetst en met haar bezig bent. Rustige VD kan echt geen kwaad. Gewoon goed kijken wat ze zelf aangeeft en wat ze leuk vindt.
Inderdaad heel lief van je dat je haar ook lekker aandacht geeft.Veel plezier nog van ze.. :D

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Paard met artrose bezighouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 10:19

Bedank allemaal voor de ideetjes ! Dat trail aan de hand kan ik wel eens gaan proberen idd :) Met 2 aan de hand gaan wandelen is niet zo een succes heb ik al ondervonden :') Ik ga proberen wat verder te gaan in de vd en idd gewoon poetsen enzo :D Ik spendeer er graag aandacht aan want het is echt een schat van een dier !