merrie gooit hoofd in de lucht bij landen voorbeen. mank?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

merrie gooit hoofd in de lucht bij landen voorbeen. mank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 16:22

Hoi,

Sinds een tijdje gooit men merrie steeds haar hoofd in de lucht vlak voor ze haar linkervoorvoet neerzet.
Dit doet ze enkel in stap en eigenlijk enkel in vrijheid. Ik zie haar ook niet onregelmatig lopen.
Als ik haar longeer, zie ik niets. Ze stapt, draaft en galoppeert dan normaal.
Wat zou dit kunnen zijn?
Dit wijst toch op pijn ergens? Aangezien ze wel regelmatig loopt, en verder niets laat merken, begin ik te denken dat de oorzaak in haar rug zit?
Het enige dat me verder opvalt, is dat ze altijd vrij onderstandig staat. Misschien komt dit dan toch door pijn in haar hielen?
Iemand ervaring mee?

arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

Re: merrie gooit hoofd in de lucht bij landen voorbeen. mank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 20:53

Niemand die een idee heeft..?

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:55

heb je er misschien een filmpje van?
Ik kan me er zo op de beschrijving niet veel bij voorstellen n.l. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:55


arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

Re: merrie gooit hoofd in de lucht bij landen voorbeen. mank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 21:16

Een filmpje heb ik proberen te maken, maar is nog niet gelukt.
Morgen doe ik nog een poging.
Ze beweegt dus zoals elk paard haar hoofd in stap mee met de beweging. Het hoofd gaat bij elke pas wat naar beneden en dan weer naar omhoog. Maar als ze haar linkervoorbeen wil neerzetten, gaat het hoofd duidelijk een pak hoger de lucht in. (Zoals wat je vaak in draf ziet bij een kreupel paard. Die doet zen hoofd omhoog wanneer hij zen zere been wil neerzetten)

Joolien: zoals ik zei mankt ze niet (of miss wel, maar ik zie zelf niets mis). Qua hoofdbeweging heeft het er zeker wel wat van weg. Maar dan wat minder extreem (en dus enkel in stap als ze vrij rond loopt)

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:19

als jouw gevoel je verteld dat het niet helemaal klopt dan zal dat ook zo zijn vrees ik.
En dan kunnen mensen op bokt wel leuk van alles gaan roepen maar daar ben je dan niet echt mee geholpen......hoe goed bedoeld dan ook. :o
Als je twijfelt.......kan ik je slechts aanraden een arts er naar te laten kijken.
Dan krijg je een objectieve en kundige mening.

Maar ik hoop dat het mee valt en je gewoon lekker door kan rijden.
succes

arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

Re: merrie gooit hoofd in de lucht bij landen voorbeen. mank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 21:31

Ja, de dierenarts laat ik inderdaad komen (die moest sowieso komen voor de inentingen, dus kan ze er gelijk eens naar zien). Zal alleen ten vroegste begin volgende week zijn , dus ik had gehoopt dat iemand hier er ervaring mee had en me al kon zeggen wat het eventueel zou kunnen zijn...
Heb heel internet al afgespeurd maar kan nergens iets vinden..
Hopen dat het meevalt inderdaad (ze is pas 5 en nog maar amper mee gereden geweest).

Kan een hoefzweer ook zulke klachten geven? Ze heeft enorm zachte hoeven, steeds verticale scheuren die snel verder scheuren (ook al wordt ze elke 3 a 4 weken zeker bekapt (ik doe haar voeten zelf)) en heeft in de winter al een serieuze hoefzweer gehad (waar ik haar overigens niet anders heb weten door lopen, ik had het pas door toen de zweer er uit kwam).

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:37

het zou kunnen.
ligt er een beetje aan ook waar de zweer zou moeten zitten.
Kan je ook al een beetje achter komen door met een hamertje op de hoef te tikken
Als ze er op gaat reageren zou het een zweer kunnen zijn.
Maar het kan net zo makkelijk iets anders zijn.
Is echt totaal niks over te zeggen vanachter een beeldscherm vandaan

arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

Re: merrie gooit hoofd in de lucht bij landen voorbeen. mank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 21:45

Nee, daar heb je wel gelijk in, het wordt al helemaal moeilijk zonder filmpje natuurlijk..
Maar dat probeer ik morgen te maken en hier te posten.
Men hamertjes neem ik morgen alvast wel mee :-). Bedankt voor de tip!

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:07

klinkt mij juist als een probleem in de schouders
zeker als je een zadel hebt wat aan de krappe kant is of wat verkeerd ligt kan dat de schouder belemmeren en kunnen ze dit vertonen.
beste is de veearts te vragen wat het kan zijn,zou in elk geval er niet meer op gaan rijden of longeren totdat duidelijk is wat er aan de hand is

arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

Re: merrie gooit hoofd in de lucht bij landen voorbeen. mank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 09:26

Ja, schouders zou miss ook kunnen. Ik heb gelezen dat een paard met problemen in de schouders vaak enkel in stap tekenen van pijn vertoont.
Ze heeft enorm smalle schouders, dus ik betwijfel of het door het zadel zou kunnen komen. (En ik hoop dat het zadel niet het probleem is. Is een heel lange zoektocht geweest om een passend zadel te vinden voor haar). Er is dit jaar nog maar 3 keer met het paard gereden geweest, telkens max. 20 minuten. Dus denk niet dat het zadel de oorzaak is (bovendien laat ze het duidelijk merken als er iets niet goed ligt, en dat doet ze met dit zadel niet).
Het is wel zo dat door haar model (extreem smalle schouders, en zeer rondgeribd) elk zadel naar voor schuift, en ik verplicht ben met staartriem te rijden. Sommige mensen beweren dat dit druk zet op de wervelkolom en daar voor schade zou kunnen zorgen. Maar ze heeft nooit gereageerd op de staartriem en indien dit zo'n schade zou veroorzaakt hebben, lijkt mij dat ze dit toch wel had laten merken?
Rijden en longeren doe ik nu sowieso niet. Begin volgende week laat ik de dierenarts komen. De week erna komt de smid voor een ander paard, dus die kan ik er ook eens naar laten zien.

Kan een paard van 5, waar amper mee gereden is, arthrose in de schouder hebben?
Dat zou namelijk wel echt heeel jammer zijn...

arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

Re: merrie gooit hoofd in de lucht bij landen voorbeen. mank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 18:18

Heb net de dierenarts gebeld, en zij gokt toch op een hoefzweer.
Ze heeft dit al een paar dagen, alleen was het zo subtiel dat ik niet wist of er ook echt iets mis was.
Eergisteren was ik ervan overtuigd dat er iets mis was, en gisteren kon je er echt niet naast zien.
Vandaag leek het nog erger te zijn.
Daarom vermoed de dierenarts dat het dus een zweertje is.
Ze komt normaal maandag, tenzij ze morgen nog meer last heeft, dan komt ze morgen nog.
Ben alvast toch even gerustgesteld... Hopelijk is haar voorlopige diagnose juist!

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:22

ik hoop het echt......dan is het goed oplosbaar en zit je er zo weer op *\o/*
Wie weet helpt het haar als je haar voetje inweekt in de soda of biotex groen.
Anders kan een smid het er wel uit snijden voor je??

arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

Re: merrie gooit hoofd in de lucht bij landen voorbeen. mank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 18:52

Inweken zou ik idd kunnen doen (alleen niet zoveel tijd want maandag examen.. en heb nog geen soda of biotex, en weet zo direct niet hoe ik het dan best laat weken. (En aangezien ik niet de meest handige ben, ben ik dan weer snel een halve dag verder voor dat allemaal klaar is denk ik)). Eerst morgen maar eens zien hoe ze loopt. Ergens hoop ik wel dat ze morgen nog moeilijker loopt, dan wordt de kans groter dat het idd een hoefzweer is.
Er komen volgende week 2 smeden naar men weide. Een natuurlijk bekapper en een traditionele, dus kan zeker aan 1 van hen vragen om het er uit te snijden.
Enig idee wat een dierenarts doet met een zweer? Heb precies liever niet dat zij begint te snijden in de hoef... Dan liever een smid, die heeft er toch wat meer ervaring mee..

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:54

als het inderdaad een zweer blijkt te zijn zal ook de DA het proberen weg te snijden.
Mijn ervaring is dan inderdaad dat je dat beter aan een smid over kan laten.

arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

Re: merrie gooit hoofd in de lucht bij landen voorbeen. mank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 19:01

Hmm... Wel lastig, want zeggen dat je het niet helemaal vertrouwt als zij er in begint te snijden, komt ook niet echt sympathiek over. En de hoefsmid al eerder laten komen en hem er maar in laten snijden zonder bevestiging van de DA dat het een zweer is, is ook geen super alternatief..
:?

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:09

maar als het een zweer is dan vind de smid die wel.
Ook hij heeft een visiteertang :j

arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

Re: merrie gooit hoofd in de lucht bij landen voorbeen. mank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 19:23

Visiteertang dus... Ik leer weer wat bij :-)
Merci voor je reacties! Ik ga de smid maar eens bellen...

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:59

:) succes

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:22

weet je al meer?

arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

Re: merrie gooit hoofd in de lucht bij landen voorbeen. mank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 23:23

De dierenarts is geweest, maar zag natuurlijk niets.. (Ze mankt nog steeds niet, en gooit maar af en toe haar hoofd de lucht in). Ze heeft haar benen bekeken en met de tang gevoeld of ze geen zweer heeft maar ze kon niets vinden :-(.
Ze stelde voor dat ik haar gewoon wat longeer of rijd, om te zien of het erger wordt. Dan kunnen we tenminste gaan zien waar het vandaan zou kunnen komen, eventueel ook wat uitverdoven.
Ik ben nu meer en meer aan het denken dat het van haar rechterachterbeen komt ipv haar linkervoorvoet. Haar hoofd gaat omhoog vlak voor ze landt op haar linkervoet, maar op die moment gaat haar rechterachterbeen net de lucht in. De timing klopt meer met dat achterbeen denk ik. Ik hoop op een spierscheurtje/verrekking. Als ik pech heb zou het wel eens van haar knie of sprong kunnen komen.
Vrijdagmorgen komt de DA gelukkig al terug (het was maandag al snel donker (en geen verlichting op men weide) en enkele paarden hun tanden moeten nog wat bijgevijld worden). Ik heb filmpjes kunnen maken (met gsm) waarop het duidelijk te zien is, maar ik krijg ze niet op men PC :-s.
Ik probeer het nog eens te filmen met men gewone camera zodat ik het hier kan posten, want wil wel graag wat extra meningen hierover:-)
Hopelijk weet ik snel meer! Ik hou je op de hoogte! ;-)

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Re: merrie gooit hoofd in de lucht bij landen voorbeen. mank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:40

Heb dit eerder gelezen, dat paard zat vast in haar spieren (heupen geloof ik?), misschien even lekker laten masseren?

arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

Re: merrie gooit hoofd in de lucht bij landen voorbeen. mank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 23:50

Dat is dus ook mijn vermoeden momenteel, dat het in haar spieren zit. Ik heb ze vandaag op het harde even gelongeerd, maar ze laat niets merken. Dus ik vermoed dat het dan niets met haar beenderen te maken heeft, waarschijnlijk ook niets met de gewrichten? Ik heb vandaag overal goed geduwd op haar spieren, maar ze reageert nergens op. Maar miss is een dieper liggende spier gekwetst?
Het is een paardje dat heel graag loopt en een tijdje geleden is ze wel uitgeschoven toen ze als een gek over de weide aan het lopen was. Ik zag er toen niets aan, maar misschien komt het daar wel van voort. Een verreking of spierscheurtje lijkt me wel plausibel en daar kunnen ze best wel een tijdje last van hebben denk ik..
Vrijdag ga ik haar longeren als de DA er is, en hopelijk kan zij iets vinden.. Anders is het nog even afwachten en in het slechtste geval binnekort maar eens foto's laten nemen.
(Maar dan zou het natuurlijk wel handig zijn als ik op zen minst zeker weet welk been nu het probleem is)
Kan een paard zich zelf vastzetten in de spieren? Of komt dat meestal door (verkeerd) te rijden? Want er is dit jaar echt nog bijna niet mee gereden geweest (en telkens max een kwartiertje, enkel draf en stap).
Als het een scheur of verreking is, zal het wel gewoon wat tijd nodig hebben..

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: merrie gooit hoofd in de lucht bij landen voorbeen. mank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 06:43

over je vraag of een vijfjarige atrose in de schouder kan hebben....ja hoor, dat kan. Mijn hele grote ruin van Flemming was vier jaar oud toen ie linksom iets anders begon te lopen dan rechtsom. In draf viel ie op het binnenvoorbeen. Na lang onderzoek bleek dat ie flinke atrose had in zijn rechterschouder. Maar of dat bij jouw paard aan de orde is weet ik natuurlijk niet. Ik zou je paard gewoon wat aan het werk zetten. Longeren en kijken of je hem wat losser kunt krijgen {lang en laag laten lopen}. Meestal wordt een kreupelheid duidelijker wanneer een paard zijn lijf los laat. Laat anders de dierenarts gewoon een kreupelheidsonderzoek doen. Je paard ook op het harde longeren! Eventueel buigproeven.