Heup uit de kom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bamorka

Berichten: 1165
Geregistreerd: 01-01-09

Heup uit de kom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:18

Hallo!
Vanochtend ben ik met de eigenaar van de paarden die ik rijd de merries met veulens op gaan halen.
We hadden gister een vangkooi gemaakt aangezien het nogal draakjes zijn, leek ons dit wel handig.
Toen ik aankwam hadden ze al 1 paard + veulen in de vangkooi staan. Dit is het lastigste veulen (heel bang en
komt geen verbetering in), deze is over het hek gesprongen en vast komen te zitten met zijn linker achterbeen.
Toen ie eenmaal los was ging ze er niet op staan, bungelde er maar wat naast. Ze heeft zich laten vallen, wou niet
meer opstaan.. De eigenaren hebben de merrie naar huis gebracht, terug gekomen met de trekker om haar zo de trailer
in te slepen.. Ik ben bij het veulen gebleven, die lag alleen maar op de grond. Ze heeft 2 pogingen gedaan om op te staan
maar het wou echt niet.. Op een gegeven moment sprong ze omhoog, en het lukte. Thank god.. Ik kon niks aan de buitenkant
van haar been zien, maar ze stond er nogsteeds niet op. Veulen in de trailer gedrukt, eenmaal thuis gekomen zagen we dat
haar heup een soort 'uitstak'.. Foute boel dus, been bengelde nogsteeds wat eronder.. Eigenaar wil het nog 2/3 dagen aankijken
en als er geen verbetering inzit komt de DA. Mijn mening was direct de DA erbij maarja niet mijn paard. Vanavond zouden we het nog even koelen..
Nu dacht ik, heup uit de kom, misschien gebroken of anders fiks gekneusd?

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Heup uit de kom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:20

Als het been niet belast kan worden en erbij bungelt alsof het uit de kom is, dus niet meer op de juiste plaats zit en de eigenaar wil dit "aankijken" dan onthoudt de eigenaar zich van zorg.
Zou er toch nog een gesprekje aan wagen.

Bamorka

Berichten: 1165
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Heup uit de kom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:26

Heb ik al gedaan.. Het zit niet echt op een andere plaats maar het is wel duidelijk dat er iets niet klopt.. Vanmiddag lag ze 2x en is ze 2x weer zelf in de benen gekomen. Ook leunt ze er nu een klein beetje op in rusthouding..

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Heup uit de kom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:36

Kun je de eigenaren niet duidelijk maken dat het veulen asap ontstekingsremmers + ws cortisone voor de zwelling nodig heeft. Als ze dit snel doen dan valt hte misschien nog mee

ikke_draver
Berichten: 704
Geregistreerd: 26-11-10
Woonplaats: ergens in een kartonnen doos onder de brug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:38

als ik eerlijk mag zijn denk ik dat de heup uit de kom is gegaan door het vast hangen in t hek.
of de heup is nog uit de kom, of hij is terug geschoten.

als hij is terug geschoten heb je een grote kans dat de spieren en pezen stuk zijn of flink uitgerekt

in iedergeval zou ik zo snel mogenlijk de Dierenarts erbij halen wil je dat het zo goed mogenlijk gaat komen

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:38

Vanwaar de gedachte om het nog even aan te kijken? :? Meteen een DA laten komen! Snap die eigenaren niet helemaal hoor...

Bamorka

Berichten: 1165
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Heup uit de kom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:47

Ja dat dacht ik dus ook.. Als ie er nu een DA bij laat komen is er misschien nog kans van overleven, anders kun je t wel vergeten.. Ik ga d'r vanavond heen en zal het nog wel eens aanknopen..

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Heup uit de kom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:53

Als een heup uit de kom is maakt het paard alleen nog een reeeƫl kans als die zo snel mogelijk terug wordt gezet. Anders is de kans op herstel vrijwel nihil. Helaas spreek ik uit ervaring....
Ik kan echt niet met mn verstand bij de beslissing van de eigenaren :n :(

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Heup uit de kom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:26

Ik reageer niet snel op een topic, en het is ook niet naar jou maar naar de eigenaar; is die helemaal gek geworden!!! Een veulen zo nog 2 tot 3 dagen laten staan! Ik ben de laatste die in een vraagtopic schreeuwt dat "je naar een DA moet gaan", maar bij dit geval.........heel rap een DA erbij. Zo niet dan is dit pure dierenmishandeling! Ik snap echt dat jij er weinig over te zeggen hebt maar voor mij zou het dan een gevalletje 144 zijn. En dan met zo'n been in de trailer proberen te trekken met een tractor.......kan er niet bij......

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Heup uit de kom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:49

Ik kan me voorstellen dat je je heel machteloos voelt. :(:) Zo'n arm dier dat pijn heeft en een koppige eigenaar die het eerst aankijkt.. Dat snap ik echt niet. Hopelijk ziet hij snel het "licht" en belt hij een DA. Ik ben bang dat dit veulen echt medische zorg nodig heeft..

Bamorka

Berichten: 1165
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Heup uit de kom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 09:22

Ik ben er gisteravond geweest, ben er over begonnen en godzijdank hadden ze de DA al gebeld, die zat in een spoedoperatie dus hij kon ochtend pas komen. Er is een foto gemaakt van haar heup en het is helemaal verbrijseld. Hij belde mij op en we hebben de keuze gemaakt haar in te laten slapen.

@quintusgl; de trailer moest ze sowieso in, ook als ze rechtstreeks naar de kliniek moest..

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Heup uit de kom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:40

Arm dier.. Wel fijn dat de eigenaar toch inzag dat hier een DA bij nodig was. Sneu voor het veulen dat het zo afgelopen is, maar nu is verder lijden bespaart gebleven..

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Heup uit de kom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:55

Ik bied bij deze mijn excuus aan. Gelukkig is er toch een DA bij geweest en heeft het veulentje veel pijn bespaard. Sterkte.