Emara wordt steeds magerder door de dunne mest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Emara wordt steeds magerder door de dunne mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 12:41

Mijn oudje is zo gevoelig op de darmen geworden.alles wat nat od vocht bevat en het zijn geen mestballen meer echt zo;n koeievlats zeg maar met veel vocht erin,je hoort ook constant geknor in de buik darmen,zijn steeds bezig,eetlust heeft ze wel drinkt goed,maar enlke dag de staart en benen onder de mest,er komt veel vocht mee,hebben alleens een mestonderzoek gedaan kwam niks uit,alles wat ik erin stopt zet niet meer aan en nu :( zou een bloedonderzoek wat eruit kunnen halen volgens mij werken de darmen niet meer zoals hoort..en ze wordt maar magerder..ze is 26 jaar zou ze op zijn..

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Emara wordt steeds magerder door de dunne mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:07

IK zou zeker er een dierenarts er bij halen en een bloedonderzoek laten doen, want als hij niets opneemt dan kunner tekorte komen.

Een ouder paard op stal had dit enkele jaren geleden ook, heel veel eten krijgen, maar magerder met de dag worden. Het bleek dat zijn darmen niets meer opnamen (met bepaalde suikertest bewezen) hiervoor is hij behandeld geweest en hij is er terug bovenop gekomen.

Vorig jaar terug een beetje een terugval gehad maar direct pilletjes gekregen en is terug in orde.

Hij krijgt ook wel spelt bijgevoerd, is heel goed voor de darmen, helpt de opname van het andere eten dat het paard krijgt.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:07

Als ze geen wormen heeft kan je nog het volgende proberen:

Droog hooi voeren of stro. Geen kuil of nat spul.
En Opkikker van de Paardendrogist. Werkt super op de darmen/spijsvertering. Bevat ook die goede darmbacterien, net als dat wij Yakult zouden nemen. Is ook een volledig vitaminensupplement. Ik heb er super ervaringen mee.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Re: Emara wordt steeds magerder door de dunne mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 15:21

Heb contact met mijn dierenarts die Emara al gezien heeft,die dacht dat het aan de dikke darm lag,moest ander voer proberen die hij zou bestellen,kijken of dat wat doet anders gingen we voor bloedonderzoek..

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:35


Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Emara wordt steeds magerder door de dunne mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:57

Mijn paard had dit na zandkoliek, dunne mest en heel luide darmgeluiden. Het was op het randje van opereren maar na 2-3mnd werden de geluiden minder en had ze duidelijk minder last (psyllium vezels, dagelijks parrafine door het eten) Ze ging ook veel (en lang) liggen in die tijd, en was ook ineens heel gevoelig voor gras. Ook al bouwde je het met 10min per dag op: gaskoliek zo 1x per 2wkn....pfff....blij dat dat voorbij is.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 19:46

janouk schreef:
Ik geef mijn paard met klachten dunne mest Naf Haylage van de Paardendrogist. Dat geeft hele rustige darmen en ze eet het graag.
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... sourceID=0



dit klinkt niet verkeerd vind het wel prijzig :Y) maar hoe oud is je paard die van mij is wel een oudje,dus weet niet of dat wat doet,maar zie dat er ook gist inzit,zal dit eens voorleggen met dierenarts hij had er ook wat voor maar moest besteld worden zal dan eens kijken welke ik ga geven..

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Emara wordt steeds magerder door de dunne mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:48

Als je dr gaat laten checken, laat dan leverbot meenemen. Daarmee kunnen de klachten ook overeen komen.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 20:02

Sientje schreef:
Als je dr gaat laten checken, laat dan leverbot meenemen. Daarmee kunnen de klachten ook overeen komen.


dank je en als het daaraan ligt is er weinig aan te doen zekers..

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:04

Emaartje schreef:
Sientje schreef:
Als je dr gaat laten checken, laat dan leverbot meenemen. Daarmee kunnen de klachten ook overeen komen.


dank je en als het daaraan ligt is er weinig aan te doen zekers..


Nee hoor, kan ook behandeld worden.

Miracle_

Berichten: 11833
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:07

Emaartje schreef:
janouk schreef:
Ik geef mijn paard met klachten dunne mest Naf Haylage van de Paardendrogist. Dat geeft hele rustige darmen en ze eet het graag.
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... sourceID=0



dit klinkt niet verkeerd vind het wel prijzig :Y) maar hoe oud is je paard die van mij is wel een oudje,dus weet niet of dat wat doet,maar zie dat er ook gist inzit,zal dit eens voorleggen met dierenarts hij had er ook wat voor maar moest besteld worden zal dan eens kijken welke ik ga geven..

Prijzig? :+ Een bezoekje van de DA is duurder hier.... ;)

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Emara wordt steeds magerder door de dunne mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:39

je kunt altijd de DA even laten kijken. Dit klinkt inderdaad niet heel goed.

wat eet ze op een dag? is haar gebit nog in orde?

Koper

Berichten: 30262
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:43

janouk schreef:
Ik geef mijn paard met klachten dunne mest Naf Haylage van de Paardendrogist. Dat geeft hele rustige darmen en ze eet het graag.
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... sourceID=0

Dat is haylage BALANCER en is bedoeld voor paarden met een door kuilvoer ontregelde spijsvertering. Symptoombestrijding dus. Het is effectiever om fatsoenlijk hooi te voeren.

XladyX

Berichten: 1330
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:47

Idd na laten kijken. Ook een idee is om psylliumvezels te geven (als ze voor de rest in orde is), die zijn eigenlijk bedoeld om zand mee te nemen uit de maag/darmen maar krijgen ze ook hardere mestballen van omdat het veel vocht op neemt. Ook droge zemelen maakt de mest harder, maar ik weet niet zo goed of dit veilig is om droog te geven (geen ervaring mee)

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 00:02

Mijn 24-jarige had vorig jaar, nadat ie van de wei af kwam, ook lange tijd dunne mest (hakken en staart iedere dag kletsnat). Op advies van osteo/fysio/DA ruwe spelt bij gaan voeren. Toen nog Micro-Flora Balance van Equimins gegeven (2 dagen achter elkaar 30 ml pasta toedienen). Na 1,5 a 2 weken weer vaste mest.

De mijne blijft gevoelig en heeft snel dunnere mest (niet meer zo nat als toen). Ik weet niet of je paard veel beweging krijgt, maar na (ruim) een uur flink wandelen gaat het vaak al weer een stuk beter. Onderschat niet de positieve invloed van beweging op de werking van de darmen.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 00:19

Emaartje schreef:
Sientje schreef:
Als je dr gaat laten checken, laat dan leverbot meenemen. Daarmee kunnen de klachten ook overeen komen.


dank je en als het daaraan ligt is er weinig aan te doen zekers..

Dat is juist uitstekend behandelbaar. Onze haflingermerrie van rond de 30, die we uit een inbeslagname hebben gekregen, is van 2 spuiten Tribex (dit gaven wij, Fasinex is een ander merk maar doet hetzelfde) ongeveer 100% opgeknapt... En als ik het verhaal zo lees, was deze merrie er toendertijd slechter aan toe dan de jouwe. Maar is wel iets om bovenop te zitten, dus zou niet al te lang wachten met het onderzoek.

NeverGiveUp

Berichten: 7266
Geregistreerd: 23-12-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 00:22

Suzanne F. schreef:
Als ze geen wormen heeft kan je nog het volgende proberen:

Droog hooi voeren of stro. Geen kuil of nat spul.
En Opkikker van de Paardendrogist. Werkt super op de darmen/spijsvertering. Bevat ook die goede darmbacterien, net als dat wij Yakult zouden nemen. Is ook een volledig vitaminensupplement. Ik heb er super ervaringen mee.


Daar heb ik ook hele goede ervaringen mee, paard zat nadat ze het gras opgingen en hij koliek kreeg tijden heel slecht in zijn vel,
steeds diarree en zo, werd mager, precies wat jij (ts) ook beschrijft. De koliek had nog een lange nasleep.
Ik kan je dat spul echt aanraden, na die kuur ging het eindelijk weer goed. :)

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 06:27

Emaartje schreef:
janouk schreef:
Ik geef mijn paard met klachten dunne mest Naf Haylage van de Paardendrogist. Dat geeft hele rustige darmen en ze eet het graag.
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... sourceID=0



dit klinkt niet verkeerd vind het wel prijzig :Y) maar hoe oud is je paard die van mij is wel een oudje,dus weet niet of dat wat doet,maar zie dat er ook gist inzit,zal dit eens voorleggen met dierenarts hij had er ook wat voor maar moest besteld worden zal dan eens kijken welke ik ga geven..


Mijn paard is 22 jaar. Ik heb medisch alles laten uitzoeken en het bleef bij een darm die snel reageert op veranderingen in het hooi / voer. Door de haylage zijn haar darmen tot rust gekomen.
Je kan het proberen, als het niet werkt, dan neem ik het wel van je over, want die van mij krijgt het dagelijks als supplement.
Maar ik zou medisch eerst uitzoeken of er iets anders met je paard aan de hand is.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Re: Emara wordt steeds magerder door de dunne mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 11:38

Ik stop in iedergeval met de subli seniores priores want daar komt ze geloof ik echt van de dunne,ze krijgt nou ook luzerne bijgevoerd en vrijdag belt de da mij op wat we verder gaan doen..

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Re: Emara wordt steeds magerder door de dunne mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:24

Goed idee Emaartje. Zou vooral vast vezelrijk voedsel geven (hooi ipv kuil) en bijv. (senioren)muesli met spelt i.p.v. slobber of ander "nat" voer.

Wel voorzichtig overwennen (neem een week a 10 dagen de tijd hiervoor), anders helpt het de situatie waarschijnlijk niet.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 15:17

Devitootje schreef:
Goed idee Emaartje. Zou vooral vast vezelrijk voedsel geven (hooi ipv kuil) en bijv. (senioren)muesli met spelt i.p.v. slobber of ander "nat" voer.

Wel voorzichtig overwennen (neem een week a 10 dagen de tijd hiervoor), anders helpt het de situatie waarschijnlijk niet.



welke senioren muesli zit spelt bij in?
zie dat de pavo natures best spelt in zit maar dat is juist voor paarden die niet te dik morgen worden,en mijn pony moet juist dik worden ;)

Waarom spelt erbij in?

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Re: Emara wordt steeds magerder door de dunne mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:13

Ik voer pas sinds kort Seniorenmuesli van Marstall (daarvoor ook Pavo Natures Best) en los ruwe spelt van Bio-Ron erbij. De seniorenmuesli van Marstall bevat meer van bepaalde vitaminen/mineralen, waar oude paarden meer behoefte aan hebben. Veel info hierover vind je op http://www.voervergelijk.nl/informatie- ... de-paarden

Ik voer ruwe spelt sinds eind vorig jaar op aanraden van mijn osteo/fysio/DA, ook n.a.v. dunne mest (zie eerdere post). Zij zei dat het de werking van de darmen bevorderd. Samen met de Micro Balance boost van Equimins, was het probleem na 2 weken over (had ook echt iedere dag natte hakken).

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:20

Ik heb een andalusier van 20 jaar, die toen hij hier enkele jaren geleden kwam ook heel veel last had van diaree en ook
enorme winderigheid.

Ik geef hem nu naast een kleine schep krachtvoer zeker twee maal per dag een halve emmer optiform van Mijten.

Daar doet die het heel goed op.

Opti-Form is en mengeling van verschillende geselecteerde planten, grassen en kruiden waardoor een er uitgebalanceerd ruwvoeder ontstaat met een constante kwaliteit van januari tot december. (Geen voordroog !)

Door de verschillende grassen te snijden, te mengen met de kruiden en levende gistbacteriën toe te voegen nemen de paarden dit ruwvoeder slechts traag op wat leidt tot een ideale stofwisseling zonder overbelasting van het spijsverteringsorgaan.

De levende gistbacteriën herstellen of zorgen voor een goede bacteriepopulatie in de darmen. Dit leidt dan weer tot betere opnames van de voedingsstoffen door een betere vertering.
Aanbevolen voor :

- Kruidenhooi verrijkt met levende
gistbacteriën.
- Aangeraden bij oudere paarden,
paarden met darmproblemen en
vermagerde paarden.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 20:25

De da raadde dit eens aan om te proberen,maar lijkt me niet de oplossing....www.equilin.nl
mij lijkt een bloedonderzoek meer aan te raden...het gaat om de 6kg zakken van 42,50 per zak..

Las ook iets voor de dikke darm op sanequi.nl
maar gene prijzen kijken od dat wat is..

TJolieke
Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Noord Limburg

Re: Emara wordt steeds magerder door de dunne mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:53

Hier begin ik bij darmklachten/slappe mest bij de paarden standaard met psyllium vezels en twee keer per dag twee flesjes yakult. Bijna altijd goed resultaat.