Paard wilt niet verkocht worden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apacheshadow
Berichten: 887
Geregistreerd: 25-10-08

Paard wilt niet verkocht worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 11:38

Zoals de titel al luid wil het paard dus niet verkocht worden lijkt het wel.

Nu is mijn vraag kan dit????

Het zit namelijk zo.
Het gaat om een ruin van 6 jaar oud. Hij heeft een rustig af en toe lomp karakter
en is niet snel ergens van onder de indruk. Hij wordt bij ons door veel verschillende
mensen gereden van beginners tot ver gevorderde en is ook al op verschillende
plaatsen op wedstrijd geweest.

Nu hebben we hem de eerste keer verkocht gehad. Het proefrijden ging prima.
Daarna naar zijn nieuwe stekkie verhuist. De eerste dag ging het goed. Hierna
ging hij er zonder rede vandoor in de bak en buiten. Er was geen land meer met hem
te bezielen. Uiteindelijk is de ruiter in het ziekenhuis beland en is het paard terug gekomen.

Eenmaal bij ons was er weer niets aan de hand. Een paar maanden later weer een koper gehad.
Langere tijd proef gereden en hierna naar zijn nieuwe stekkie. Hier hetzelfde verhaal. Alleen liet hij zich plotseling
op de grond vallen met ruiter en al ipv te gaan rennen. Dus het paard is weer terug gekomen en
hier nog enkele malen gereden door de ruiter die m gekocht, er was weer niets aan de hand.

Je zou nu toch echt denken dat het paard niet weg wilt.

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:41

Misschien heeft dat paard gewoon moeite met aanpassingen? Dat is zo gek niet hoor...
Op wedstrijd zijn iig zijn eigen mensen erbij.
Als je weer verkoopt, raad dan aan om de eerste weken alleen te longeren en te borstelen.

Saars

Berichten: 992
Geregistreerd: 05-09-10
Woonplaats: Brugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:45

Ik ken ook zo'n paard... Thuis, bij haar baasje, was het een schat van een beest...
Komen friemelen, kusjes geven, altijd vrolijk... Ze reden dressuur en sprongen op hoog niveau!
Het paard is 5 keer verkocht.
Elke keer kreeg ze, of, een aanval van koliek, terwijl ze dat normaal nooit had, ofwel begon ze te bijten en te trappen en werd ze een echte klier met rijden.
Ze liet de laatste keer niet meer toe dat er iemand een zadel op haar rug legde.
Eenmaal terug thuis waren alle problemen, ook de koliek!, terug verdwenen...
Ze staat dus nog altijd thuis...

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:46

Denk ook dat het paard moeite heeft met aanpassen. Je zegt proeftijd en daarna pas naar hun nieuwe plek. Dus in de proeftijd nog bij jouw?
Nieuwe mensen, nieuwe paarden misschien ander voer, hele andere regelmaat kan voor een paard best lastig zijn.

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:51

Ik moest eigenlijk wel even lachen toen ik je topic las.

Dit paard is een ander vreselijk aan het uitproberen lijkt.
Jammer is alleen dat mensen niet echt de tijd nemen om een paard op een nieuwe stek te laten wennen.
Het moet tegenwoordig al perfect lopen enzovoort anders hup terrrug

als ze je paard kopen is het een idee om hem lekker een weekje de wei op te gooien na 1 dag stal. even aclimatiseren zeg maar

succes

Apacheshadow
Berichten: 887
Geregistreerd: 25-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 11:54

Tigra_ schreef:
Denk ook dat het paard moeite heeft met aanpassen. Je zegt proeftijd en daarna pas naar hun nieuwe plek. Dus in de proeftijd nog bij jouw?
Nieuwe mensen, nieuwe paarden misschien ander voer, hele andere regelmaat kan voor een paard best lastig zijn.


Nee, met proeftijd bedoel ik eigenlijk proefrijden en dat gem. 3 keer bij ons.
Moeite met aanpassen heb ik ook nog aangedacht. Dit zal er wel een klein beetje inzitten.
Maar dan heb ik nog snap ik nog niet waarom het de 2de keer fout is gegaan.
Dit was een bekende in de buurt waar hij al vaker heeft gestaan voor bijv een wedstrijd.
En de ruiter was ook bekend. Ook ging hij samen met een ander paard.

Apacheshadow
Berichten: 887
Geregistreerd: 25-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 11:57

Jenny_S schreef:
Ik moest eigenlijk wel even lachen toen ik je topic las.

Dit paard is een ander vreselijk aan het uitproberen lijkt.
Jammer is alleen dat mensen niet echt de tijd nemen om een paard op een nieuwe stek te laten wennen.
Het moet tegenwoordig al perfect lopen enzovoort anders hup terrrug

als ze je paard kopen is het een idee om hem lekker een weekje de wei op te gooien na 1 dag stal. even aclimatiseren zeg maar

succes


Klopt, dit zeggen wij er ook altijd bij. Maar in de praktijk is het vaak toch anders. Ook omdat hij dat van 24/7 op de
weide naar een aantal uurtjes op stal moet per dag. Door dit probleem hebben we al vaker paarden terug gekregen.
Nu was dit bij de tweede stal niet

Apacheshadow
Berichten: 887
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Paard wilt niet verkocht worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 11:58

Iedereen trouwens bedankt voor de berichten

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Re: Paard wilt niet verkocht worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:04

Dit paard test of heel erg uit, of heeft daadwerkelijk heimwee, misschien kun je de proeftijd verlengen en afspreken dat er de eerste 2 weken niet gereden word, met duidelijk uitleg erbij waarom.
Eerst een band opbouwen, van daaruit verdergaan, zoals al aangegeven word willen mensen direct erop rijden en alles moet perfect gaan, bij 1 tegenslag is hij al onbetrouwbaar en niks voor hen...
Laat hem eerst eens 2 weken aan de omgeving wennen, eerste week totaal geen belasting, alleen maar poetsen/voeren/ evt wandelingen in nieuwe omgeving. Dan pas na 3 weken beginnen met longeren, opzadelen, hangen enz. Hem eigeliji behandelen als een dier wat nog ingereden moet worden om het zo maar te zeggen.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:29

het komt nu eenmaal veel voor dat een paard zich niet binnen een dag aanpast aan een overhoop gegooid leven. op concours is hij met mensen die hij kent, blablabla allemaal leuk en goed, maar bij nieuwe mensen is ALLES anders, maar dan ook écht alles!

vijf jaar geleden hebben wij onze paarden verhuisd, twee van hen waren makkelijk, alles OK. de andere twee hadden er duidelijk meer moeite mee, ondanks dat ze nota bene samen verhuisd waren. de eerste drie weken hebben we überhaupt niet met ze gereden, ze waren enorm nerveus, ongeconcentreerd en onzeker. we hebben ze het erf laten zien en alle andere paarden, gewoon heel rustig stapje voor stapje. al met al hebben we de verhuizing zeker drie maanden aan ze kunnen merken.

geef het paard dus eerst eens rustig de tijd, na zo'n verhuizing. een paard dat zich laat vallen is niet zomaar aan het klieren, die is eerder wanhopig. omdat het normaal zo'n rustig paard is past dat gedrag er zeker bij.

Sky_As

Berichten: 4722
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:33

demo_love schreef:
Misschien heeft dat paard gewoon moeite met aanpassingen? Dat is zo gek niet hoor...
Op wedstrijd zijn iig zijn eigen mensen erbij.
Als je weer verkoopt, raad dan aan om de eerste weken alleen te longeren en te borstelen.


Als mensen me dit zouden adviseren zou ik het paard bij voorbaat al niet kopen.
je koopt een paard toch niet om alleen te longeren/borstelen. En wat nou als het na die paar weken ook weer fout gaat?
Ik begrijp dat niet ieder paard binnen een paar dagen gewend is, maar voor de koper is het nogal een risico wat ze nemen als ze ermee akkoord zouden gaan.

Ik heb het wel vaker gezien hoor, paarden die nooit geen stap verkeerd zetten, en dan gaat er een koper opzitten en dan ineens komen er streken uit die nog nooit geweest zijn. Moeilijk.....
Misschien kun je een proefperiode afspreken en dan soms zelf gaan helpen (moet het natuurlijk wel in de buurt zijn) dan kun je sneller zien wat mensen misschien fout doen/anders doen

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:38

Ja ik zou ook zeggen , laat de nieuwe eigenaar het dier de tijd gunnen, een band opbouwen en niet gelijk gaan rijden, eerst eens een paar weken aan mekaar wennen en dan langzaam aan samen aan het werk beginnen.
Idd als het normaal een heel rustig dier is en dan er van door wil of erger zich laat vallen, wat duid op heel erg onzekerheid en angst.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:44

Zouden paarden geen heimwee kennen? Dus dat het gewoon niet gaat? Ik heb het met paarden nog niet meegemaakt, maar wel met een kat, toen ik bestuurslid en gastgezin voor zwerfkittens had. Er kwamen dus niet uitsluitend jonge kittens en ik had 1 kat die ik diverse keren heb geplaatst in echte liefdevolle gezinnen, maar die niet kon aarden. Kat werd depressief of ziek of onhebbelijk, terwijl het bij mij een hele leuke kat was, ook in de omgang met andere mensen.
Ik heb echt honderden katjes opgevangen, opgelapt en geplaatst. Alleen met deze kat ging het niet.
Je snapt hem al... ik heb hem uiteindelijk gehouden. Hij was niet plaatsbaar

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard wilt niet verkocht worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:54

Paard is gewoon van slag inderdaad door de verhuizing...het is ook wat om ineens in een andere omgeving te zijn zonder je vaste vriendjes met vreemde mensen e.d.,het ene paard kan daar beter tegen dan de ander.

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Paard wilt niet verkocht worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:58

Wellicht ook een beetje eenkennig.
Ik zag al staan, inderdaad, eerst lekker poetsen en longeren.

Geef bij de eventuele koper gewoon wel aan dat hij of eenkennig is, of moeite heeft met het aanpassen aan een andere omgeving.

Ik denk dat er met grondwerken, in de paddock bij je beest hangen, poetsen en wandelen heel goed een vertrouwensband kan verzorgen. En dat daarmee kun je denk ik al een hoop voorkomen.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Paard wilt niet verkocht worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:00

Ik denk dat er ook een risico is op het vormen van een patroon. Als het paard werkelijk een hekel heeft aan verhuizing (waar het dus wel op lijkt) en het thuis zijn sterk belonend werkt (wat dus ook zo lijkt te zijn) is het nu twee keer beloond voor ongewenst gedrag op nieuw adres door weer naar huis te mogen en is de kans groot dat dit een patroon wordt.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:02

ik heb het zelfde mee gemaakt met de verkoop van een van onze pony's
helaas dachten de mensen dat wij dingen niet eerlijk verteld hadden,maar ik vertel juist altijd alles ook als ze dingen doen die niet horen.maar als ze thuis altijd braaf zijn,en dus bij het uit proberen ook braaf zijn ,kan ik niet weten dat de pony er zo'n moeite mee heeft op een nieuwe plek.jammer dat we hier door geen contakt meer hebben want wil altijd graag weten hoe het met mijn pony's gaat en of ze al bv op wedstrijd geweest zijn

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:03

Misschien 1 van zijn vaste paardemaatje een weekje meegeven zodat ze samen sterk staan bij het wennen

Apacheshadow
Berichten: 887
Geregistreerd: 25-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 09:07

pipo schreef:
Misschien 1 van zijn vaste paardemaatje een weekje meegeven zodat ze samen sterk staan bij het wennen


Dit is de eerste keer gebeurt. Hij is samen met zijn volle zus verkocht.
Dit maakte echter geen verschil. En de merrie had nergens last van en is gebleven.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:09

Mijn paard is een paar jaar terug van stal verhuisd samen met har beste maatje. Ik kwam ook dagelijks om haar te verzorgen. Echter heeft het dik drie maanden geduurd voordat ze gewend was. Soms hebben paarden gewoon wat meer tijd nodig om te wennen dan wij ze willen geven.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:11

Ik denk dat je paard gekozen heeft waar hij wil blijven , ik denk de tijd geven en nemen voor de overgang naar de nieuwe eigenaar, succes

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:25

liljebo schreef:
Ik denk dat er ook een risico is op het vormen van een patroon. Als het paard werkelijk een hekel heeft aan verhuizing (waar het dus wel op lijkt) en het thuis zijn sterk belonend werkt (wat dus ook zo lijkt te zijn) is het nu twee keer beloond voor ongewenst gedrag op nieuw adres door weer naar huis te mogen en is de kans groot dat dit een patroon wordt.



Nou zo denkt een paard niet dat zijn jou gedachtens.
Een paard zal echt niet denken als ik me misdraag dan mag ik naar huis, nee die voelt zich niet veilig in zijn nieuwe omgeving dus volgt zijn instinct en hij heeft geen andere keus dan vluchten, vecht , staken of zelfs flauwvallen, als een paard zich zomaar laat vallen is dat een totalen overgaven daarmee zegt hij eet me maar gelijk op dan.
Zeker als hij in een vreemde omgeving is zonder zijn eigen vertrouwde kudde en dan ook nog met een heel vreemd persoon op zijn rug die miss wel dingen wil die hij miss niet eens snapt op dat moment omdat hij zich niet veilig voelt,


Vraagje aan TS , wat doet het paard als jij hem zelf op een vreemde omgeving rijd ??

Filoe
Berichten: 13
Geregistreerd: 13-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:27

Ik denk dat de koper eerst 3 weken ofzo bij jou moet verzorgen en rijden. ALLEEN de verkoper.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:14

midgie schreef:
Nou zo denkt een paard niet dat zijn jou gedachtens.
Een paard zal echt niet denken als ik me misdraag dan mag ik naar huis, nee die voelt zich niet veilig in zijn nieuwe omgeving dus volgt zijn instinct en hij heeft geen andere keus dan vluchten, vecht , staken of zelfs flauwvallen, als een paard zich zomaar laat vallen is dat een totalen overgaven daarmee zegt hij eet me maar gelijk op dan.
Z

?
''

Nee, een paard denkt niet op die wijze. Het heeft namelijk totaal niets met denken te maken, maar met beloning van gedrag en dat is puur gebaseerd op wetenschap. ;)
Beloond gedrag herhaalt zich.
Dolfijntraining, training van dieren in een zoo tot vrijwillige medewerking aan medische behandelingen, hulphondentraining en een ieder die werkt met positief reinforcement werkt vanuit dit principe.

Paard verhuist-voelt zich ellendig en gedraagt zich daarna omdat een paard nu eenmaal geen andere wijze heeft om aan te geven dat het zich ellendig voelt-paard gaat naar huis en onlustgevoelens worden opgeheven.
Nieuwe verhuizing-onlustgevoelens en uiting geven aan-terug naar huis= beloning

Heeft niets met bewust denken te maken. Cognitief vermogen van een paard is nauwelijks ontwikkeld en derhalve is er vanuit de wetenschap en gedragsbiologie de gedachte dat een paard niet of nauwelijks kan redeneren.

Werken vanuit skinner principe kun je zelfs een mossel trainen.

Paarden worden veelal onbewust getraind in ongewenst gedrag (alle huisdieren trouwens) omdat mensen te weinig stilstaan bij dit principe en niet altijd bewust zijn van het feit dat het bieden van de mogelijkheid tot ongewenst gedrag met daarop volgend een maatregel die belonend is voor dat dier, leidt tot herhaling van het ongewenste gedrag
Je ziet dat ook gebeuren bij paarden die een keer ertussenuit gaan bij een buitenrit, (bv omdat hij schrikt) ruiter eraf keilen, naar huis rennen en op stal worden gezet.
De volgende rit is de kans dat hetzelfde gebeurd vele malen groter. Niet omdat een paard nadenkt, maar omdat het simpel logisch gedrag is.(voor het paard
Zo worden probleemdieren gemaakt.

Ik zeg niet dat het in dit geval speelt, maar je kunt het zeker niet uitsluiten. Patroon doorbreken is de enige mogelijkheid en dat kan alleen met een eigenaar die het principe begrijpt.
Het beste was het geweest als het paard in de eerste stal meer gelegenheid tot aclimatiseren had gekregen middels het voor het rijden erkennen van het probleem (erkennen van spanning en daar iets mee doen)

luzerne

Berichten: 247
Geregistreerd: 12-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:35

Tja wij hebben een vergelijkbare situatie gehad, paard op eigen terrein gereden, buitenrit gemaakt in eigen omgeving...prima!!
paard verhuisd naar ons en hij werd een onzeker bommetje op vreemd terrein, op de werft geen probleem...maar buiten was geen optie....
Hij keerde, ging aan de kletter naar huis, vanuit de stalling konden we direct de duinen etc in maar hij bouwde zoveel spanning op dat we hem met zijn tweeen niet op andere gedachte konden brengen. Ander paard mee, lopen met een andere paard er naast..geen vooruitgang.
Toen hebben wij er onze instructrice bij betrokken..en zijn begonnen met grondwerk dat uitgebouwd naar wandelingen buiten het terrein..etc. maar het heeft ons een bijna een halfjaar gekost.
In de tussen liggende tijd heb ik echt wel getwijfeld en nagedacht over het hoe en waarom, onze instructrice gaf aan dat het onzekerheid was, te veel veranderingen in een kort tijd bestek..
Hij bleek achteraf in 4 jaar tijd diverse eigenaren en evenzoveel locaties gehad te hebben...
We hebben er nu een wereld paard aan die bij ons blijft voor de rest van zijn leven.
tja snel opgeven doen wij niet maar ik kan me voorstellen dat mensen afhaken.