tumor op eierstok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

tumor op eierstok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 19:33

Mijn paard had dit weekend koliek. DA is gekomen, heeft opgevoeld, mest afgehaald en ondertussen een "bol" gevoeld.
Vervolgens is er een echo gemaakt, en blijkbaar heeft mijn paard een tumor op de eierstok. Een "granulosaceltumor"

Wat kan ik nu verwachten?

Mijn DA ging contact opnemen met de kliniek en informeren naar behandeling en kostprijs, maar ervaringen van andere mensen zouden geen kwaad kunnen. Al is het maar om me wat voor te bereiden.

Wie heeft dit ook gehad bij zijn paard, wat heb je gedaan, hoeveel heeft het gekost?

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: tumor op eierstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:27

Ten eerste veel sterke- ik volg dit even, morgen wordt er een scan gemaakt bij 1 van mijn merries die al zowat heel de winter hengstig is, ook vage koliekklachten

Merk jij iets ivm hengstigheid of humeur ?

polleman
Berichten: 1628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Braamt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:50

eerst wil ik je terkte wensen...
hoop dat het ee valt die van mij had er een zo groot als een foliebal.
en die hebben we in moeten laten slapen het was al te ver en te groot om wat aan te doen

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 22:16

de tumor is nu zo'n 2 vuisten groot, dus waarschijnlijk nog niet te groot om weg te halen.

vreemd gedrag heb ik nooit gemerkt bij haar. ok, ze is duidelijk een merrie en kan echt wel de trut uithangen, maar niets buitensporigs.
qua cyclus is ze ook regelmatig, maar bijvoorbeeld november/december heb ik haar nog hengstig gezien, maar het was dan ook nog heel goed weer. ook toen er een nieuwe ruin op de weide kwam, is ze even spontaan hengstig geworden, maar dat ben ik ook van haar gewoon.
de koliek staat in ieder geval niet in verband met de tumor. madam heeft hoogstwaarschijnlijk aarde staan vreten.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: tumor op eierstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:19

je kan youngster eens pb-en, die heeft een merrie er succesvol aan laten helpen.

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:32

ik heb dit met mijn eerste pony gehad.
bij mij speelde dit 25/30 jaar geleden en in die tijd is er heel veel verbeterd.
bij mijn merrie waren er wel gedrags veranderingen en geen kleine ook.
tot er een punt kwam dat ze niet meer goed wou eten,arts er bij niets gevonden.
uiteindelijk in de kliniek uitgekomen en daar vonden ze een eierstok die 4x vergroot was.
de eierstok kon er uitgehaald worden wat normaal een goede kans geeft,echter was ik voor mijn pony te laat en had ze nog geen 20% kans meer mede door haar gedrags verandering.
wij waren te laat achter de oorzaak.

ik denk dat als jouw merrie nog geen ander gedrag vertoond je een goede kans maakt.
ik zou alleen niet te lang wachten met stappen zetten.

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 23:03

lang leve google! wat ik hier lees klinkt eigenlijk wel goed... binnen de 4 weken mag ze terug aan het werk: http://www.bosdreef.be/info_paard/lapar ... copie.html

beide klinieken die onderaan de pagina staan zitten op een uurtje rijden, dus heel goed te doen qua afstand.
wel geen prijsvermelding... ik heb er best wel geld voor over aangezien ik erg gek ben op mijn paard, maar er zijn grenzen aan wat ik wil betalen jammergenoeg. en ik heb geen ervaring met paarden op de kliniek, dus heb absoluut geen idee welke rekening ik moet verwachten.
Na 24 uur zou ze naar huis mogen, dus echt buitensporig zal de factuur wel niet zijn veronderstel ik. Ook geen volledige verdoving aangezien ze moet blijven rechtstaan... het zou wel eens beter kunnen meevallen dan ik enkele uren geleden dacht.

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: tumor op eierstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:10

Ik heb er nog niet aan willen denken totdat ik jouw topic zag...en daarna ben ik ook op google beland :-) wel op engelse sites waar ik dit iid ook had gezien (zeker aangezien die van mij bijna 25 wordt zit ik niet op algehele narcose te wachen)
Maar jij komt met de bosdreef aan :-) dat is een half uurtje bij mij vandaan !
Ik heb (klop af klop af) geen ervaring met de bosdreef met paarden, maar bij kleine huisdieren is het zeker een kliniek om aan te raden. En blijkbaar komen ze van heel ver met paarden om daar behandeld te worden, ik heb al heel regelmatig engelse, duitse en franse klanten daar tegengekomen.

nogmaals, sterkte

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Re: tumor op eierstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:15

Bij deze :)

Mijn merrie is er een aantal jaar geleden succesvol aan geholpen bij de lingehoeve.
Dit was een staande operatie, dus geen risico's met opstaan.
De tumor was ongeveer zo groot als een kleine voetbal en moest er via de lies uitgehaald worden.
Na de operatie moest ze idd een aantal weken boxrust hebben en daarna rustig aan weer beginnen.

Als de tumor klein is halen ze het soms ook weg via de schede, maar soms zijn ze zo groot dat ze toch op de rug moeten en onder volledige narcose.
Mijn advies, zoek een kliniek die hier ervaring mee heeft en dit regelmatig doen. Dan duurt de operatie minder lang en is de herstelperiode ook beter te doen.
Prognose is gewoon goed bij zo'n operatie, kans dat het uitzaaid is heel heel klein. Deze arts had het nog nooit gezien in minimaal 25 jaar tijd dat hij dierenarts/chirurg is.

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 23:48

hoe zou het zitten qua erfelijkheid?
ik weet dat er ergens een merrieveulen rond loopt van mijn merrie, die kreeg ze nog voor ik haar kocht. heb al contact met de eigenaar van dat veulen, en die vroeg naar de erfelijkheid... ik zou het eerlijk gezegd niet weten.

zou ik mogen vragen wat de operatie jou gekost heeft? mag ook via pb als je het liever niet open en bloot op internet gooit.

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:35

als je even naar de bosdreef belt kan je een indicatie krijgen van de kosten.
dat kan wel iets afwijken maar geeft een goed beeld.
hou er rekening mee dat tegenwoordig de rekening betaald moet worden als je je paard ophaald.

edit; pismerrie is iets ervelijks.
of dat ook opgaat voor tumoren weet ik niet maar dat is ook een goede vraag voor de bosdreef.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:53

Ashkerlon schreef:
hoe zou het zitten qua erfelijkheid?
ik weet dat er ergens een merrieveulen rond loopt van mijn merrie, die kreeg ze nog voor ik haar kocht. heb al contact met de eigenaar van dat veulen, en die vroeg naar de erfelijkheid... ik zou het eerlijk gezegd niet weten.

zou ik mogen vragen wat de operatie jou gekost heeft? mag ook via pb als je het liever niet open en bloot op internet gooit.


Deze tumoren zijn niet erfelijk zover ik weet. Heb daar ook nog nooit iets over gehoord.
Qua kosten, ik geloof dat ik dat weggedrukt heb :D
Geloof zo'n 1200 euro, misschien minder hoor. Ik was gelukkig goed verzekerd :)

samwise
Berichten: 259
Geregistreerd: 11-12-07

Re: tumor op eierstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:44

Vaak is het niet noodzakelijk deze weg te halen. Als de tumor goedaardig is en zich niet verder ontwikkeld zou ik hem laten zitten. Tenzij je graag wilt fokken maar het is niet 100% zeker dat de eisprong weer opgang komt. Ook kan ze wat hengstengedrag gaan vertonen ivm de verstoorde hormoonhuishouding :-)

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: tumor op eierstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:15

Bij mijn paard geen tumoren te zien, wel een heel groot folikel net losgelaten waar ze last van kan hebben gehad, en een klein beetje vocht in de baarmoeder, ook de blaas is voor zover mogelijk gescanned, geen afwijkingen te zien of blaasstenen.

De volgende keer dat ze op-en-top hengstig is nog 1x controleren.

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 19:22

niet laten weghalen? tja, en wat dan? steeds het gevoel hebben dat je op een tikkende tijdbom zit?
dan toch liever laten weghalen.

mijn DA heeft contact opgenomen met de kliniek, de laatste behandelingen voor granulosaceltumoren waren tussen de €900 en €1400... op zich niet onbetaalbaar, maar het is toch even slikken.

Ik wacht nu nog even tot ze volledig hersteld is van haar koliek. Gisteren was ze nog wat kramperig, maar at ze alweer. Vandaag is ze volgens zeggen weer zo goed als de oude. Ik ga straks nog even kijken.
En dan... tjah, bellen naar de kliniek zeker?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Re: tumor op eierstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:28

Ik zou het zo snel mogelijk doen. Als ze er nu al zo'n last van heeft word dat alleen maar erger.
Die van mij had alleen maar hengsten gedrag en werd dus ook niet meer hengstig, maar dan werkt ie dus al tegen. Als ze er koliek van krijgen zou die van mij liever gisteren dan vandaag geholpen moeten worden.
Succes!

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Re: tumor op eierstok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 19:30

koliek is niet door de tumor, madam heeft aarde lopen vreten ;)
het vinden van de tumor is dus eigenlijk een toevalstreffer.

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Re: tumor op eierstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:38

De moeder van mijn paard had een teratoomtumor aan haar linker eierstok. Een grote van een kinderhoofd en 10 kg zwaar. Faculteit Utrecht had haar staand, bij haar beide flanken, geopereerd. De tumor was in plakjes verwijderd en haar linkereierstok ook. Paar jaar later had zij een mooie gezonde veulen gekregen.

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 20:07

Beide flanken :wow: :\
Ik dacht dat het maar aan 1 kant zou zijn?

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Re: tumor op eierstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:13

Nee hoor, bij Jewel waren haar beide flanken. Vraag mij niet waarom? Wij waren allang blij dat dat vreselijke ding, wat haar zo mager en ziek maakte, eruit was. De operatie incl. medicijnen en verzorging kostte ons toen en dan praat ik over 2003/2004, ong. 2000 euro.

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Re: tumor op eierstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:18

Mijn moeder heeft het hele verhaal in 2003 op Bokt gezet. Het is nog te lezen onder de auteur: Irma.
Onder het kopje "eierstoktumor".

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:22

Ashkerlon schreef:
Beide flanken :wow: :\
Ik dacht dat het maar aan 1 kant zou zijn?


Sorry, na het verhaal van mijn moeder weer gelezen te hebben, was het toch aan haar rechterflank geopereerd d.m.v. een kijkoperatie. Haar linker flank hadden ze alvast geschoren en ontsmet voor het geval dat zij ook de andere kant bij moeten.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:38

Ashkerlon schreef:
Beide flanken :wow: :\
Ik dacht dat het maar aan 1 kant zou zijn?

Was bij die van mij wel, maar die was geen 10kg ;)

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Re: tumor op eierstok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 19:24

@Cryssie: net het verhaal gelezen over Jewel, heftig! Mijn Casje is er gelukkig nog niet zo erg aan toe. Nu haar koliek voorbij is, is ze weer haar gewone, vrolijke zelf en merk je niets aan haar.

De afspraak bij de kliniek ligt trouwens vast... 6 maart moet ze binnen tegen 14u, de volgende dag gaan ze haar opereren in de loop van de voormiddag. Dan zou ze nog 5 dagen daar moeten blijven, dan nog 5 dagen boxrust thuis, nog 10 dagen kalmpjes aandoen en nog eens 3 weken later zou ik er terug op mogen.
Dus als alles meevalt mag ik op 18 april weer een klein ritje doen.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Re: tumor op eierstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:03

Zo snel al opereren? Word ze liggend of staand gedaan?
Mijn merrie moest een week vasten ( ja zonder eten en op een kale vloer) voor de operatie zodat de darmen leeg waren en de dierenarts er makkelijker bij zou kunnen.