"Spastisch" trekken met de achterbenen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

"Spastisch" trekken met de achterbenen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-02 10:06

Mijn vriendin heeft een jaarling. Deze jaarling staat in het land met andere hengstjes van dezelfde leeftijd. Ze heeft het beestje nog niet zo heel lang en laatst viel ons het volgende op:

Ze gingen met zu'n alle keihard zitten rennen en stoeien en af en toe zat er een hengst bovenop die van haar waardoor hij aan de zijkant van zijn kont best een zwelling hheeft zitten van de hoeven die erlangs schuren. In draf en galop loopt het beestje heel soepel en mooi, maar zodra hij klaar is met rennen en in stap gaat lijkt het wel of hij af en toe zijn achterbenen een voor een met een "spastische" (weet niet hoe ik het anders uit moet leggen) beweging iets hoger trekt. In draf en galop doet hij dit dus niet!!! Nu hopen we naturlijk dat het niet aan zijn achterbenen ligt, maar aan de pijn die hij van de zwelling heeft.... Zou het misschien toch iets met de achterbenen kunnen zijn, bv dat hij er last van heeft na het rennen???

Misschien toch maar rontgen laten maken....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 10:53

Heeft hij 'gewoon' geen hanentred?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-02 11:16

Sjuimpje schreef:
Heeft hij 'gewoon' geen hanentred?


Dan zou hij dat in draf toch ook hebben? Bovendien diet hij het ook als hij gewoon stil staat...

Lijkt een beetje alsof hij last van zijna chterbenen heeft nadact hij gerend heeft, maar dat kan natuurlijk ook verbeelding zijn he....

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 12:13

Ik heb een paard verzorgd dat ook hanentred had. Dit had hij alleen in stap en niet bij elke stap. Heel soms maar. Het paard heeft er geen last van en het is ook niet schadelijk. In draf en galop hebben ze het meestal niet

pmarena

Berichten: 48087
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 21:29

Klinkt mij ook meteen in de oren als een hanetredje...

Maar misschien is het gewoon van het gedoe wat je verteld , dat hij daarvan af en toe een krampje heeft....

Op http://www.hoofcare.nl staat ook een paard met hanetred , bij de smid heel erg verkrampt.
Wist niet dat het ZO ver ging....

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-02 23:59

Is dat ernstig een hanentred??? Kan je wat aan de rontgenfoto's zien hierover?

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 00:43

Hoeft geen hanetred te zijn. Hanetred is een vrij ernstige aandoening waarbij het paard zijn been echt tot onder de buik optrekt. Ik denk eerder dat hij last van zijn knieen heeft, losse knieen of knieen (tijdelijk) op slot. Als ze dat hebben trekken ze hun benen ook heel raar stoterig op, lijkt op een milde hanetred maar is een beweging om een op slot zittende knie los te krijgen. Toch maar even de da erbij halen, die kan dat vrij simpel bepalen. Als dat het geval is zijn foto's niet eens nodig, de da voelt met de hand of de knie los zit.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-02 09:56

We nemen hem even mee naar een kliniek, kan hij meteen klinisch gekeurd worden en mocht er iets fout zijn gaat hij weer terug naar de handelaar.