*hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-01 19:23

Mijn verzorgpony heeft denk ik rotstraal het stinkt erg en is zacht. Een andere pony heeft brokkelhoeven en scheuren vanaf de bovenkant! deze pony vet ik nu in maar verder? de eigenaar ziet het nut niet in van een hoefsmid voor pony's die niet hoeven te werken is er iets wat ik kan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 20:09

Misschien toch eens een balletje opgooien dat goede verzorging van de hoeven noodzakelijk is?? Het is moeilijk, ik weet het.

Wat je kunt doen:
Hooguit 2 x per week de hoeven wassen met soda/zout water, hoef droogdeppen. Teren met goeie teer (stockholmer van rapide) of egyptische zalf. Je kunt ook een watje met een van de twee in de straal doen. Lukt dat niet, dan een beetje blauwsel erin laten lopen.
Als je alles zelf moet kopen dan is de teer het minst kostbaar, eg.zalf is vrij prijzig. Soda is het goedkoopst gewoon in de supermarkt. In plaats van blauwsel kun je ook azijn in de straal laten lopen. Gewone eetbare keukenazijn.
Het is belangrijk dat de pony's niet in de prut staan, op stal niet en ook in de wei niet.
Krab de stralen ook steeds goed uit, als je hoevenkrabber er niet meer van gaat stinken is de rot over.
De hoeven van de pony met brokkelhoeven kun je het beste eerst even natmaken voor je ze invet. Zonnebloem olie kun je de eerste week ook gebruiken om te vetten.

Hopelijk kun je hier iets mee.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-01 20:26

Dat proberen duidelijk te maken heb ik herhaaldelijk geprobeert. Ik zit er over na te denken om 1x de hoefsmid op mijn kosten (en de andere verzorgsters als ze willen) te laten komen want ze lopen er echt niet goed bij gelukkig dat (die pony met de scheuren) binnenkort voor de kar gaat en dus hoefijzers krijgt en dus smid
maar die pony met rotstraal zal ik zelf moeten helpen Huilen

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 21:23

mijn pony heeft ook last van brokkelhoeven. dit komt doordat ze hele droge hoeven heeft. van de smid moet ik ze elke dag in een bak met water zetten en absoluut geen vet gebruiken omdat dit de hoeven alleen maar meer uitdroogt. vet zorgt er namelijk voor dat er geen zuurstof mee bij kan komen. nou heb ik mijn pony ook vierkant op ijzers en ze heeft er geen last meer van dus het helpt echt! en de andere pony heeft ook rotstraal gehad. dit kan je alleen verhelpen als je het weg laat snijden anders wordt de ontsteking alleen maar groter. dus als ik jou was zal ik er echt wel een smid bijhalen ook al is het voor jou kosten.

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 09:50

Lovely, volgens mij is het absoluut GEEN goed idee om teer op een rotstraal te doen. Je kunt een hoef pas teren als hij helemaal gezond is. Als je een ongezonde hoef teert, dan sluit je de bacterie op onder de teer, in de hoef. Dan wordt het alleen maar erger. Dus zeker niet teren. Rotstraal moet zover mogelijk weggesneden worden. Egyptische zalf helpt wel, maar wel op de weggesneden stukken. Als je zal op een onverzorgde rotstraal smeert helpt het weinig. Dus eerst laten wegsnijden, dan pas met middeltjes gaan werken.
Moeilijke kwestie hoor, van een eigenaar die geen smid erbij laat komen. Erg hoor zoiets...