*paard kraakt in gewricht wanneer hij loopt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

*paard kraakt in gewricht wanneer hij loopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-02 18:18

Heb net een nieuwe merrie aangeschaft en nu kraakt hij bij elke stap die ie doet aan de voorbenen. Zij loopt niet kreupel. Is dit ernstig. Ze is 4 jaar oud.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 18:25

is niets ernstig hoor, is een tekort aan synovia (gewrichtsvloeistof), kan veroorzaakt worden door weinig beweging gehad te hebben enz gaat vanzelf over met regelmatige training

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 19:36

toch, als het klinkt alsof je met de merrie door een grindbak loopt, dan is het geen gebrek aan synovia meer (dat klinkt als 'knak', 'knak')...
bij het 'grindbak' geluid mag je toch wel eens een fotootje laten maken...zeker als de merrie onregelmatiger gaat lopen...

Mijn knie is een voormalige ocd knie, die klinkt elke stap weer als een grindbak (je moet wel goed luisteren hoor! Haha! ).

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 09:07

Hoeft niet ernstig te zijn, kan ook gewoon nog slapte zijn, zie je vaak bij jonge paarden. Blijft het of wordt ze onregelmatig in het werk dan kan het een OCD-tje zijn. Heb je haar laten keuren??

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 10:49

Als ze op de foto's goed is en zuiver loopt is het geen probleem. Wel belangrijk om haar goed de tijd te geven om sterker in de gewrichten te worden. Veel rechtuit en lange lijnen rijden en het werk zorgvuldig opbouwen.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-02 15:08

Bedankt voor de antwoorden. Heb de dierenarts er even na laten kijken omdat ie voor een mijn andere paard er toch was. ja en toen liep ze dus zwaar kreupel. Hij keurde haar af. Dit was wel raar want ze was helemaal goedgekeurd. Heb haar nu een paar weken gewoon bij mij op de wei staan en ze loopt weer goed en kraakt ook al wat minder. Ze moet nog zadelmak gemaakt worden en meestal begin je dan met longeren. (rondjes lopen dus). Ga dus eerst maar met haar rechtuitstappen.

smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 19:52

mij paard knakt ook bij het lopen maar is niet kreupel.
Zou een aanvulling in het voer ook kunnen helpen om betere smering te krijgen.?

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 00:18

Wouter24 schreef:
is niets ernstig hoor, is een tekort aan synovia (gewrichtsvloeistof), kan veroorzaakt worden door weinig beweging gehad te hebben enz gaat vanzelf over met regelmatige training


guido heeft dit ook, maar in de 4 jaar dat ik hem heb is het niet over gegaan of minder geworden, terwijl hij regelmatige training krijgt.
hij heeft er absoluut geen last van, loopt er niet moeilijk op oid.