penis tumor ??????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
khalid
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-07-10

penis tumor ??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 16:22

Hoi allemaal,
ik heb 'n oude d-pony van 'n jaar of 24. ik haalde hem gister uit de wei en zag dat er bloedspatten op zijn achterbenen zat ( op zijn witte sok ). Ik hem helemaal nagekeken en nagegaan, maar zag niks. Ik de dierenarts gebeld; laat hij me zo schrikken! zegt hij: jaaaaa, dat zien we wel vaker bij oudere paarden, waarscheinlijk gaat het om een penistumor!!!!!. Ik schrok er helemaal van! Ik hem even later teruggebelt... ik zeg ja kom maar! Kunt u nu komen? Hij zal er zo zijn verwacht ik! Ik ben beniewd. Zulke dingen wil je toch niet horen over je paard!

Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Re: penis tumor ??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:23

nog nooit van een 'penistumor' gehoord! Heel veel sterkte

Nebron
Berichten: 447
Geregistreerd: 01-01-09

Re: penis tumor ??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:32

Apart...!!!

Sterkte!

Evony

Berichten: 6454
Geregistreerd: 16-04-06

Re: penis tumor ??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:33

Een van mijn vorige paarden had het ook maar op jonge leeftijd, is er aan geopereerd en nooit meer last van gehad!

Sterkte.

InezFlip

Berichten: 2342
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Overijssel

Re: penis tumor ??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:34

Toen ik één van me eerste manege lessen had moest ik op een pony rijden die dat had.... (nouja dat dacht ik want het was dik onstoke en bloederig)

Debola_89

Berichten: 959
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Belgie

Re: penis tumor ??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:23

Tumoren van paarden komen over het algemeen niet veel voor, maar Penistumoren zijn een van de weinige, het begint als een papilloma, maar blijft steeds lokaal, dus je hoeft niet bang te zijn op uitzaaiingen

khalid
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 17:40

hij is net geweest, de dierenarts. Inderdaad 'n wrat op z'n piemel wat kwaadaardig is. Er zijn 3 opties zij hij:
1. niks doen ( maar dan komen er vliegen en maden ect. )
2. operatie ( maar wil je dat nog zoveel kosten voor 'n paard van 24 wat met pensioen is )
3. inslapen ( nou dat is echt geen optie voor mij! )

laat 't morgen de dierenarts weten...

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:43

onze eerdere dekhengst had het ook (op 22 jarige leeftijd). Is er aan geopereerd, maar moest later nogmaals geopereerd worden omdat het terug gekomen was.
Heel veel sterkte ermee in het ieder geval!!!

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:49

Tja...moeilijk, ik vraag me trouwens af hoe jou dierenarts zo heel zeker weet dat het om een tumor gaat!
Heeft hij de pony laten uitschachten? Heeft hij iets op kweek gezet...denk niet eigenlijk na 1 dag al weten waar het om gaat?
Ik zou eerst eens willen weten waar het nu precies over gaat voor ik een beslissing zou nemen over de pony!
Een wrat op zijn penis op die leeftijd is niet zo raar, maar je weet pas of het kwaad aardig is als er onderzoek is gedaan!

khalid
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 18:00

hij heeft 'm een sedatie gegeven inderdaad en uit laten schachten. Je ziet wel dat 't een kwaadaardig proces is hoor, en bloed erbij enzo. En op zulke plaatsen is het eigenlijk altijd kwaadaardig ( ik ben dierenartsassistente voor honden en katten ). Het is echt een vreselijk moeilijke keuze
:(

je geeft zo veel om zo'n dier |(

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: penis tumor ??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:08

Dan is amputatie van het gedeelte waar de tumor zit zijn enigste kans.
Word een moeilijk besluit aangezien dat veel kost en de pony al 24 is!
Ik heb dat inderdaad al meegemaakt, maar met een jonge pony jaren geleden, toen koste het al 1500 gulden! Zal nu dus vele malen duurder zijn. Monty is trouwens in Utrecht geopereerd. Ik persoonlijk, zou het, met een pony van 24, dan laten voor wat het is, heel goed kijken hoe de pony is per dag, en als ik zou zien dat hij pijn kreeg en ging lijden, dan de beslissing nemen.
Maar ik wens je echt uit de grond van mijn hart heel veel sterkte, want ik weet hoe verschrikkelijk moeilijk het is die knoop door te hakken!

khalid
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 18:18

daarbij komend is het ook zo dat hij natuurlijk artrose heeft ( spat ). in de winter staat hij mank ( door dat koud weer op z'n botten ) en krijgt hij pijnstilling van mij ( metacam paard ) maar nu met dit goede weer; niks aan te zien en rij ik 3 keer per week op hem. Gewoon in stap, soms stukje draven en dan zomaar 20 minuutjes. Hij heeft er nog zo veel zin in! En verder is hij gewoon goed!

Debola_89

Berichten: 959
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Belgie

Re: penis tumor ??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:27

Afhankelijk van de financiele situatie zou ik het laten weghalen, ligt blijkbaar erg emotioneel dat paardje van je (zouvan mij ook zo zijn). Want er niets aan doen is ook maar jammerlijk voor het dier.

khalid
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 09:11

ik ga het toch maar doen denk ik ja! als hij daarna nog 'n paar jaar mee zou kunnen zou fijn zijn. :)

JaBa
Berichten: 1222
Geregistreerd: 01-09-07

Re: penis tumor ??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:14

Onze ruin heeft het ook gehad. Mijn DA heeft hem gewoon onder anesthesie gebracht zoals bij een castratie (liggend dus) en heeft het papilloma er afgesneden. Daarna netjes gehecht. Het is ondertussen al 6 jaar weg. Bij hem hebben we het ook ontdekt doordat hij af en toe bloed verloor uit zijn schacht. Laten onderzoeken en het was een papilloma. Daarvoor moeten dus geen zware operatie gedaan worden.

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:50

Vroeger hadden we een oudere pony die had het ook.
Het beestje was 21 jaar en had een behoorlijke tumor aan zijn penis.

Ik kreeg twee opties, opereren of inslapen.
Het was de pony van mijn dochtertje en ze was zo gek op dat beestje.
Tjah wat doe je dan??
Onze lieve dierenarts stelde voor om tegen kostprijs te opereren ;)

Ze hebben de helft van zijn penis geamputeerd en het is allemaal goed afgelopen.
De pony heeft nog zeker tien hele fijne jaren gehad ;)

Sterkte met je pony :(:)

khalid
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 21:20

Nou mensen! bedankt voor jullie reacties!

Gisteren 5 mei is hij geopereerd! De helft van zijn piemel is eraf geopereerd. Nu 'n aantal daagjes bloed plassen en dan word hij weer de oude. Helaas zagen we tijdens de operatie dat in zijn schacht ( dieper wat je niet kon zien ) voor zijn piemel, ook 'n kwaadaardig gezwelletje zat. Dat is ook lokaal gelijk verwijderd. Hopen dat deze rotzooi lang wegblijft, dat hij nog 'n aantal jaartjes mee kan!

Jeetje wat is dat stressen en zenuwslopend als er wat met je paard is! Slecht geslapen, je zit continu aan 'm te denken. Morgen ochtend mag hij naar huis. Eigenlijk mocht hij vandaag trouwens al, maar morgen ochtend haal ik 'm op. Kan hij weer lekker naar de rest. Dan mag hij nog 'n paar dagen pijnstilling en antibiotica, en kan hij weer langzaam bekomen van de operatie. Het is niet niks natuurlijk, zo'n operatie.

Maar komt goed, we houden goede hoop!

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:54

+:)+ Top dat je voor de operatie hebt gekozen!!!
En nu maar hopen dat hij er helemaal bovenop komt en nog járen zonder dat het terug komt mee kan!!!

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Re: penis tumor ??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 10:25

super dat je voor de operatie hebt gekozen. hij is oud, maar nog niet TE oud. hij zal er goed doorheen komen en nog heel wat fijne jaartjes bij jullie hebben.

khalid
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 18:09

sinds vanmorgen staat hij weer lekker thuis. Hij doet het heel goed.
Was wel apart dat na 3 dagen wegzijn gelijk de kudde weer van slag is. Weer even de rangorde bepalen enzo, leuk om te zien dat gedrag van die paarden. Maar hij doet het heel goed en kon gelijk gewoon bij de rest in de wei. Heb z'n bloederige beentjes gewassen want denk dat dat wel vliegen aantrekt en die kunnen we nu niet gebruiken. :P

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Re: penis tumor ??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:40

Super dat je hem hebt laten opereren en fijn dat hij weer thuis is.

Pony van een vriendin van mij heeft 2 jaar terug op ongeveer een zelfde leeftijd in Utrecht gestaan vanwege een tumor aan de penis. Hadden ze ook een stuk van af moeten halen.
Die was wonderbaarlijk snel opgeknapt! Ook conditioneel was hij er, zeker voor een pony op leeftijd, heel snel bovenop.
Hopen dat jouw pony er net zo goed van herstelt.
Succes!

MickeyenVici

Berichten: 4855
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: Reusel

Re: penis tumor ??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 08:28

Wat goed dat je hem hebt laten opereren!
Ik zou dat ook gedaan hebben hoor in dat geval!
Heel veel sterkte met hem! Hoop dat hij snel weer de oude is!

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 08:36

ik lees nu net pas dit topic.

TS....respect voor je keuze :j
Ik vind het nogal wat voor een pony van die leeftijd.

Ik hoop dat hij minstens nog 10 jaar ouder gaat worden nu.
beterschap

khalid
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 20:22

beste mensen!

ik wilde even laten weten; hij doet het prima!!!!

Hij is zelfs ondeugend en brutaal, als ik met z'n medicatie kom, gauw wegrennen enzo! Met de rest wat bokken en kwallen en spelen, hij is druk! Ik dacht al wat hebben ze 'm allemaal gegeven! :P

Eigenlijk merk ik er niks van dat hij geopereerd is geweest! hij doet het geweldig. 's Avonds in galop terug naar stal.

leuk hoor :) nu hopen dat 't lang wegblijft.

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:18

:D gefeliciteerd!!!!!

Leuk om te horen :j

en nu.....op naar de komende 10 jaar :j