* Kan mijn merrie drachtig zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
casy

Berichten: 131
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-01 14:17

Hoi, Ik heb even eenvraagje. Bij ons op stal heeft per ongeluk de hegst los gelopen tussen de kudde. Ik weet niet zeker of hij mijn merrei heeft gedekt. Zij was nog net of net niet meer hengstig. Als hij haar nu gedekt heeft, is er dan een kans dat zij drachtig is. Hoelang na de henstigheid kan een merrie nog bevrucht worden. Ze is nu 4 jaar en heeft nog nooit een veulen gehad. Ik hoop dat iemand mij hierover meer kan vertellen. Alvast bedankt, Casy Party!!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 14:19

Tja als de hengst bij de kudde heeft gelopen is er een goede kans dat je merrie darchtig is.

Een merrie kan zelfs hengstig worden als er een hengst in de buurt komt. het kan natuurlijk ook goed zijn dat ze hem niet geaccepteerd heeft en dat ie haar dus niet gedekt heeft.

je kunt haar laten spoelen (veulen weglaten halen) of het veulen altijd houden en over een tijdje opvoelen

casy

Berichten: 131
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-01 14:31

Bedankt voor je antwoord. Ik weet wel dat ze erg gek is op die hengst en hem, denk ik, niet snel weg zal slaan. Mocht ze ook echt drachtig zijn, dan laat ik de natuur haar gang gaan en laat ik het veulen gewoon komen. Als het zo is, zou ik het ook wel leuk vinden, het is alleen helemaal niet gepland.
Groetjes Casy Party!!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 22:09

Ik heb het vandaag toevallig over dekken enzo gehad met de DA Haha! De echte hengstigheid duurt over het algemeen 5 dagen en meestal springt het ei op de 4e dag, dus op die dag heb je de meeste kans op succesvolle bevruchting...maar het zal net als bij mensen wel zo zijn dat het sperma nog even blijft leven...je kan als je het zeker wil weten zo'n 17 dagen nadat je merrie dus evt. gedekt is (je hebt veeartsen met draagbare scans, dan kan het gewoon aan huis gebeuren, mijn DA was vandaag dus met zijn scan op stal Knipoog) je merrie laten scannen, dit wordt sowieso vaak aanbevolen omdat de DA dan kan zien of er sprake van een tweeling is en als dat zo zou zij kan de DA er een weg knijpen, klinkt naar, maar een tweeling gaat in de meeste gevallen mis, vandaar dat er eigenlijk altijd een weg wordt gehaald. Verdrietig Maar goed, ik ben errug benieuwd dus als je wat weet...laat je het ons dan ook ff weten???
Groetjes, Jasja

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vikki op 2001-05-16 22:10 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vikki op 2001-05-16 22:11 ]</font>

casy

Berichten: 131
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-01 08:34

Pling Onwijs bedankt voor je info. Ik wacht het allemaal even af en als het zo is, dan laat ik het jullie zeker even weten.

Groetjes,
Casy Party!!

HeleenH
Berichten: 78
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 11:29

Hoi Casy, ik leef erg met je mee. Iets verder naar beneden had ik hetzelfde berichtje. Bij mij was ze niet drachtig. Maar ik voel nu letterlijk weer die spanning voor jou. En bij jou is de kans dus groter dan het bij mij was, begrijp ik dus. Ik was nu aan het idee gewend en vond het aan de ene kant wel jammer dat ze niet drachtig was. Ik hou je berichtjes in de gaten, ben benieuwd.