Zouden jullie jullie paard laten inspuiten?

Moderators: petraaken, A_nouk, C_arola, Nicole288, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Eilandje

Zouden jullie jullie paard laten inspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-02 10:32

Hoi!

Als jullie paard erge zomereczeem zou hebben, en er helpt echt niets anders, zouden jullie dan een cortisonespuit laten zetten, goed wetende dat daar ook heel wat risico's aan verbonden zijn?

Ik zit met een dilemma, dus vraag me af wat jullie in mijn geval zouden doen.

Voor alle duidelijkheid: ik heb een paardje met zomereczeem. Ze begint altijd redelijk laat op het jaar te schuren, zo rond deze tijd, maar dan duurt het ook niet lang vooraleer haar moeizaam aangegroeide manen en staart helemaal verdwenen zijn. Dit jaar ging echter hét jaar zijn dat ik het niet zo ver ging laten komen! (heb haar de andere jaren natuurlijk ook behandeld, maar nooit zo fanatiek). Bovendien was ze heel de winter haar hoofd blijven schuren, dus de DA is er verschillende keren bijgeweest. Ze wordt al sinds maart elke dag ingesmeerd, eerst met TCK97, later ben ik overgegaan op AVS, ze heeft al sinds april dag en nacht een Boett-deken op, plus ze krijgt al maanden kruiden door haar eten (van de DA). En nu, rond de tijd dat ze altijd begint met schuren, is ze toch weer begonnen. Dat ze dat deken op heeft, lijkt geen enkel verschil te maken.

Dus nu ben ik er sterk over aan het denken om haar vrijdag toch maar een cortisonespuit te laten geven. Ik heb dat nooit gewild, & mijn DA is er ook niet zo voor (hij is meer een 'kruidendokter' ;-)), maar ze heeft echt zo’n verschrikkelijke jeuk, ze staat haar hoofd de ganse dag te schuren, zelfs tijdens het poetsen en zelfs tijdens het eten enzo kan ze er maar niet mee ophouden. Ik was er dit weekend mee aan de hand gaan wandelen, & ze heeft mij gewoon de gracht ingeduwd omdat ze zo hard tegen mij aan het schuren was. Ik wil haar gewoon van haar oude dag laten genieten zonder die vreselijke jeuk...

Oei, nu is het heel lang verhaal geworden, was niet echt de bedoeling... ;-)

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-02 12:54

Sterre schreef:
Wat zijn de risico´s van een cortison-spuit?

Dat moet ik nog eens goed navragen bij de DA. Want ik hoor vanalles... Er zou een risico op hoefbevangenheid zijn, volgens een kennis zouden "de ingewanden veranderen" :-? , ik dacht ooit eens op internet gelezen te hebben (maar vind die site niet meer terug natuurlijk) dat er een verhoogd risico is op de ziekte van Cushing (= tumor in de pijnappelklier, waardoor die super actief wordt en waardoor het paard overmatige haargroei krijgt en niet meer verhaart, of hoefbevangen geraakt, of heel gevoelig wordt voor longproblemen, enz.). De DA heeft de mogelijkheid wel als's vermeld, maar hij is er dus zelf geen voorstander van...

't Is eigenlijk al zo goed als beslist: ik denk dat ik toch de gok maar ga wagen.

Bedankt voor jullie reacties iig.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 14:10

Bedankt voor alle reacties! De kogel is door de kerk: deze voormiddag de DA aan de telefoon gehad, & hij komt haar vrijdag een injectie geven.

Ik kan alleen maar hopen dat er geen bijwerkingen zullen optreden. Ik heb er hier op Bokt wat over gelezen, & er zijn blijkbaar toch ook wel mensen met goede ervaringen. Ik denk dat dit het beste is dat ik kan doen, er helpt niets anders, en zoals het nu is kan het toch ook niet verder...

Citaat:
Aangezien je paardje ook in de winter is doorgegaan met schuren, lijkt het me meer dat het nu schuren is om het schuren en niet om de jeuk vanwege het eczeem! Zomereczeem hangt namelijk samen met een vliegje wat steekt in de zomerperiode.

Eileen, idd, ze heeft heel de winter haar hoofd geschuurd, verzelfstandigde schuurreflex dus, maar wel veel minder erg dan ze nu doet, & nu is ze ook terug haar manen, staart, enz aan het schuren, & heeft ze verschillende open wondjes, & dat heeft ze in de winter niet.

'k Zal mijn bevindingen achteraf wel eens op Bokt zetten...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie