Onder de bulten; insecten of allergie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Onder de bulten; insecten of allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-02 22:34

Een van mijn pony's zit sinds een paar dagen onder de bulten op de flanken en hals. Op het eerste gezicht zou je zeggen .. heel veel insectenbeten maar dat kan bijna niet. De overige paarden/pony's op stal hebben geen last.

Nu is ze afgelopen donderdag gewassen met paardenshampoo. (goed uitgespoeld).
Zou het een allergische reactie hierop kunnen zijn ? Dit is nl. het enige wat ik kan verzinnen.
Overigens zitten de meeste bulten op de plaats waar het zadel ligt en op de hals.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-02 22:50

Nog even een toevoeging. De shampoo is van het merk Effol. (een duits merk)
Er staat op vermeld:
5-15 % anionische tenside
5 % amphotere tenside
minder dan 5 % nichtionische tenside

Mij zegt het niet veel, maar misschien iemand die er wel iets zinnigs over weet op te merken. Knipoog

manzano

Berichten: 23915
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 22:58

Hoi,

ik heb die bulten inderdaad gezien (Nanda bedoel je toch?). En ze het deed me erg denken aan een paard op de manege. Die had het vorig jaar ook heel erg. En dat is een hele dichte stal, dus er zijn niet overdreven veel insecten. Verder hadden de andere paarden er geen last van. Dit paard had echt overal hele dikke bulten. Zelfs op het hoofd. Eerst dacht men ook dat het van de insecten was. Want tijdens de buitenritten heb je daar nogal eens last van. Maar aangezien heel veel bulten onder het zadel en singel ed. zaten was dit helemaal niet mogelijk. Op een gegeven moment werden het ook langgerekte strepen. En dit kan zeker niet door insecten worden veroorzaakt.
Toen zijn ze dus gaan nadenken over mogelijke allergien. Op de kont zaten precies aan elke kant 2 dikke strepen naast elkaar. Precies op de plaatsen waar men elke keer met een roller anti-insectenspul smeerde. Hieruit bleek dus dat het een soort reactie hierop was. Daarvoor gebruikten ze een spay, dus ik denk dat dat de losse bulten (ipv strepen) verklaard.

Nou weet ik niet of jij ook zo iets gebruikt voor de pony's??? Op zich zou het ook door de shampoo kunnen zijn. Maar als je goed uitgespoeld hebt lijkt me dat onwaarschijnlijk, want ik neem aan dat ze wel vaker is gewassen en toen had ze blijkbaar nergens last van (tenzij je nu natuurlijk een ander middel hebt gebruikt).

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 19:48

Misschien een irritatie door zweten? Dat heb je vooral op de hals, zadelplek en tussen de achterbenen..

Als ze op het land gaat kan het een overgevoeligheid zijn op het rijke gras. Hier zitten in deze periode erg veel eiwitten in, wat tot zogenaamde eiwitbulten kan leiden. Ook kuil van de nieuwe 'vracht', dus van dit jaar kan tot hetzelfde leiden. Navy is ook gevoelig hiervoor, ook voor te veel eiwitrijk biks.

Die bulten gaan in elk geval vanzelf over, binnen een opaar dagen.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-02 00:46

Uiteraard heb ik nagedacht over mogelijke oorzaken. Aan het voer kan het niet liggen, daar zijn geen wijzigingen in gekomen. Dus kan het ook geen eiwitprobleem zijn.
Insecten lijkt me ook erg onwaarschijnlijk, zeker niet tijdens het werk.
Verder heeft ze wel vaker hard moeten werken en zweten, dus daar kan ook niet specifiek de oorzaak in liggen zou ik denken.

Nanda is uiteraard wel vaker gewassen, maar nooit met deze shampoo. Verder is ze vorige week behoorlijk aan het werk gezet (meestal aangespannen) maar ook een keer vrij intensief onder het zadel, wat ze niet zoveel gewend is, voorafgegaan door de genoemde wasbeurt.

De bulten lijken nu minder te worden en ik kan, als de boel weer normaal is, natuurlijk plaatselijk proberen of daar het probleem uit voortkomt.

Bertus.

Eileen
Berichten: 61
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Utrecht

Bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 08:43

Als je het voer kunt uitsluiten en het naar alle waarschijnlijkheid ook geen insectenbeten zijn, lijkt het me inderdaad de shampoo die dit heeft veroorzaakt. Fijn dat het nu minder wordt! Je kunt idnerdaad als alles weg is op een klein stukje uitproberen of het inderdaad de shampoo was. Of gewoon de shampoo niet meer gebruiken!

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 10:01

Van bepaalde soorten mugjes krijgt mijn paard ook gigantisch veel bulten. Ook op plaatsen waar ze niet is gestoken. Sommige plekken zijn behoorlijk dik (vochtophoping) en warm. In de wei heeft ze er nog geen last van gehad. Tot nu toe heeft ze het 2 keer zo extreem gehad, de laatste keer had ik geen anti vliegen spul of iets anders gebruikt. Waarschijnlijk krijgt mijn paard het van de combinatie "bepaalde" muggen en zweet.
Ik heb haar op de volgende manier behandeld: gekoeld met water met daarin azijn en een paar dagen homeopatische pilletjes gegeven Apis D6 (dan moet je wel 100% zeker zijn dat een allergische muggenreactie is, baat het niet, het kan wel schaden) en veel met haar gestapt (beweging is goed om de doorbloeding te versnellen). Na 1 dag waren alle vochtophopingen weg en de bulten grotendeels weg, na 2 dagen was haar vel weer mooi glad.