Droes bij drachtige merrie.. Schadelijk??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zilvermoon
Berichten: 1081
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: Kloosterhaar

Droes bij drachtige merrie.. Schadelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 19:04

Hallo!

K ben er vandaag achter gekomen dat mijn merrie droes heeft.. 38.5 graden.. Bult op dr lymfeklieren. Lusteloos..


Iemand enig idee of dit ook invloed heeft op haar veulen? Ze is 19 april uitgeteld.....
Ik heb de DA vanmiddag al gebeld met vragen maar die moet nog terugbellen.. Dus vandaar deze vraag aan jullie..

Zilvermoon
Berichten: 1081
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: Kloosterhaar

Re: Droes bij drachtige merrie.. Schadelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 20:14

Dierenarts heeft inmiddels teruggebeld en zegt dat zolang de merrie niet boven de 40/41 graden uitkomt kwa temperatuur dat er nog weinig schade kan zijn voor het veulen.. Smeren met trekzalf is zijn advies en in de gaten houden. Naar binnen halen met regen ivm de verhoging. En afwachten. Ze moet het zelf uitzieken...

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Droes bij drachtige merrie.. Schadelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:20

Idd wat je DA zegt maar het mag ook niet te lang duren want dan kan het ook schade aan de vrucht toebrengen, het is erg vervelend want echt behandelen kan weer niet. Sterkte hoor.

Zilvermoon
Berichten: 1081
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: Kloosterhaar

Re: Droes bij drachtige merrie.. Schadelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 11:52

ja dat is het zeker. Dr temp was gisteravond 37.9 en vanmorgen 38.1. Haar bult groeit wel. Hopen dat het snel over is en dat t niet naar binnen slaat..

Zilvermoon
Berichten: 1081
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: Kloosterhaar

Re: Droes bij drachtige merrie.. Schadelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 14:25

Inmiddels blijft de temp hangen rond de 38.8. Slikken gaat moeilijk en ze probeert hapjes te nemen van het lekkere verse lange gras als ik dr even naar buiten doe maar je kunt zien dat ze zich echt niet goed voelt.. Dit hoort bij het ziekte beeld denk ik?
Iemand enig idee of je al eerder kunt merken dat t de verkeerde kant op gaat of is dit pas als de bult geknapt is en ze dan nog verhoging houd?

doei

Berichten: 3606
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Den Haag

Re: Droes bij drachtige merrie.. Schadelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 14:27

Jeetje meid!
Veel sterkte en beterschap voor je merrie...

silverbrumby

Berichten: 2913
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek ;)

Re: Droes bij drachtige merrie.. Schadelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:55

Mij is altijd verteld dat het wel schadelijk is, dat een dragende merrie haar ongeboren veulen kan afstoten.
Als de bult eenmaal is geknapt zakt de koorts en gaat de genezing vaak snel.

Zilvermoon
Berichten: 1081
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: Kloosterhaar

Re: Droes bij drachtige merrie.. Schadelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 20:41

K heb vandaag de dierenarts weer gebeld want ze heeft er een 2e abces naast de eerste. Hij zei dat dat kan. Dat ik me nog geen zorgen hoef te maken dat het verslagen droes word.
De temp stijgt wel. Ze hangt nu rond de 39.4. Hij adviseerde koortsverlagende pasta. Dit is anders dan antibiotica die het kan maken tot verslagen droes lijkt mij??? Iemand een idee?
Hij zei ook dat als ze boven de 40 graden komt dat ze dan haar veulen kan afstoten omdat het lichaam zich dan focust op belangrijke dingen om te ''overleven'' en een veulen hoort daar niet bij..

sanne_xxxx

Berichten: 355
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:47

Jeetje, dat is niet niks. Sterkte !


Ik hoop voor je dat het snel goed komt.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:48

Die koorts verlagende pasta zal wel quadrisol zijn? gok ik.
Dat is zeg maar een pijnstiller/koortsremmer.
(dat is wel heel kort door de bocht, maar probeer het begrijpelijk neer te zetten)
Daardoor krijg je geen verslagen droes, maar kan ze allicht makkelijker slikken en eten
en gaat de temperatuur iets omlaag (hopelijk).
Nu is jouw merrie 4 maand heen, dat is op zich wel weer gunstig,
dat is beter dan dat het vruchtje zich nog aan het innestelen is of de cellen
nog echt bezig zijn aan het begin van delen.
Maar uiteraard is een zieke merrie niet positief voor het vruchtje.

Hopelijk knapt ze snel weer op en krijg je uiteindelijk een gezond veulen.
Beterschap!

Gewoon morgen weer contact opnemen met je dierenarts en het goed uit laten leggen.

Zilvermoon
Berichten: 1081
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: Kloosterhaar

Re: Droes bij drachtige merrie.. Schadelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 09:53

even een update. Vanacht is haar 1e bult geknapt. Er loopt geel spul uit. Nog wel 39 graden koorts vanmorgen maar ze eet wel een stuk makkelijker want ze heeft haar bultje hooi voor t eerst weer helemaal opgegeten. Nu even afwachten of die 2e bult er ook bij afzakt of dat het toch echt een apart abces is. Niks doen aan die losgeknapte bult toch?

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Droes bij drachtige merrie.. Schadelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:56

Toen mijn veulentje 3 jaar terug droes was heb ik de open bult schoon gehouden, de eerste paar dagen open gehouden en met gekookt water uitgespoeld. Deze bult was niet uit zich zelf open gegaan maar door de VA open gesneden.

Zilvermoon
Berichten: 1081
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: Kloosterhaar

Re: Droes bij drachtige merrie.. Schadelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 10:50

de pasta is inderdaad die jij noemt. Gisteravond gegeven en vanmorgen was ze veel alerter en stond zelfs alweer ongeduldig te wachten op haar hooi en slobber. Ik schrok alleen wel van haar temp. Gisteravond nog veel te hoog met 39.8. Vanmorgen vroeg had ze maar 35.6. Een paar uur later 36.3. Dit lijkt eerder op ondertemp volgens mij. Heb vanmorgen de 2e portie pasta ook niet gegeven.