Paard met geklakte biceps. Verhaal + updates

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silkaay

Berichten: 2460
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: West-Vlaanderen (BE)

Paard met geklakte biceps. Verhaal + updates

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 16:02

Hallo allemaal,

Nu moet ik toch even dit verhaal kwijt.
Vandaag ging ik op jumping gaan met Donkel (mijn bijrijdpaard) Het was onze eerstejumping en ik zag er echt naar uit.
De proef startte om 11u30. Rond 11u belde de eigenaar mij op...; De eigenaars van Donkel hadden Donkel om 10u nog even in de weide gestoken. Na een halfuurtje gingen ze hem gaan halen.
Dus ze pakten hem mee op de baan, en gingen op weg naar de stal (ze gaan altijd tevoet naar stal, weide ligt op 1 minuutje vd stal)
Toen ze zagen dat er iets niet juist meer was, Donkel sleepte zijn linkervoorpoot gewoon over de grond. Hij deed geen moeite om hem op te heffen, en kon bijna niet vooruit.
Toen ze in de stal aankwamen, hebben ze meteen gekeken naar zijn hoeven, aan zijn poten getast, overal eens gekeken, maar ze zagen niets.
Dan hebben ze de DA gebeld en tien minuten later was hij er. Deze voelde aan zijn poten, en zei dat zijn biceps geklakt was. Een van de andere paarden in de weide moet hem geschopt hebben en die spier geraakt hebben. Ze hebben Donkel pijnstillers ingespoten. Als hij maandag nog niet verbetert is, moet hij naar de dierenkliniek in Gent om foto's te laten nemen.

Heeft iemand dit al gehad met zijn paard? en hoe is het dan geworden uiteindelijk?
Wat als het niet betert? Wat zou dan de beste oplossing zijn volgens jullie? |(
deze mensen (en ik) zijn zeer gehecht aan onze grote loebas.


Danku voor dit te lezen

Grtjs Silke
Sorry als dit verkeerd staat.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 16:05

Weet wel, dat er een zenuw over de schouder loopt die bij een trap nog weleens wil beschadigen. Paard laat dan inderdaad het been helemaal hangen.

Silkaay

Berichten: 2460
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: West-Vlaanderen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 16:08

Zammie schreef:
Weet wel, dat er een zenuw over de schouder loopt die bij een trap nog weleens wil beschadigen. Paard laat dan inderdaad het been helemaal hangen.

Ik weet niet hoe het precies is, & waar hij is geraakt. Ik ga pas vanavond naar de stal om hem te gaan bekijken. Misschien weet ik dan al wat meer over hoe en wat.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 16:10

Deze blessure is heel goed te herkennen, omdat de schouder heel laag hangt en het paard de hoef niet meer gebruikt. Kan het been amper naar voren plaatsen en de hoef al helemaal niet naar voren krijgen.

Silkaay

Berichten: 2460
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: West-Vlaanderen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 16:11

Zammie schreef:
Deze blessure is heel goed te herkennen, omdat de schouder heel laag hangt en het paard de hoef niet meer gebruikt. Kan het been amper naar voren plaatsen en de hoef al helemaal niet naar voren krijgen.

Ik ben geen topper op medisch vlak :) dit kan gerust zijn, is dit makkelijk verholpen? :s

nimbletje
Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 16:14

Bij ons op stal het heeft een paard het ook gehad. Toen moesten we 2x per dag soort apparaat met stroomstootjes erop en het is weer helemaal goed gekomen gelukkig.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 16:16

Rust is het enigste wat helpt hierbij. Ligt ook aan de plek van beschadiging en in hoeverre de beschadiging is. Maar het is heel duidelijk herkenbaar en zou een beetje DA dus moeten weten.

De behandeling met de stroomstootjes is mij niet bekend, maar is natuurlijk wel bevordelijk voor iedere beschadiging. Spier en zenuw, als het apparaat zo diep kan werken tenminste...

Silkaay

Berichten: 2460
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: West-Vlaanderen (BE)

Re: Paard met geklakte biceps. Verhaal + updates

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 16:19

@ nimbletje
Ok, dit is leuk om te weten. Heb ook nog nooit echt gehoord van stroomstootjes geven, zal er misschien eens iets van zeggen tegen de eigenaars

@ Zammie
Hij staat nu op stal. probleem is dat hij niet graag op stal staat en hierdoor erg onrustig kan zijn. Allé, dit is toch meestal het geval als hij op stal staat.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 16:21

Tja, rust ben ik ook erg op tegen, maar paard kan dan niets met dat been en zal daardoor het andere been buiten teveel belasten. Helemaal van het krachtvoer af en evt. wat rustgevers zoals bijv. Bach Rescue. Paardje ernaast zetten enz...
Of als de mogelijkheid er is. Een klein stukje afzetten in een paddock met een vriendje ernaast. Maar weet natuurlijk niet, wat er bij jullie mogelijk is...

Silkaay

Berichten: 2460
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: West-Vlaanderen (BE)

Re: Paard met geklakte biceps. Verhaal + updates

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 16:25

Er zijn bij de stal 4 weiden, dus het is zeker mogelijk om een stukje af te zetten, maar Donkel is 1.80 dus dat zal ook wel weer een groter stuk moeten zijn. Er is ook maar 1 paard waar hij mee overeen komt, en die staat in de weide op 1 minuutje van de stal.
Ik zeg het nu al, geen enkele van de paarden die daar staan zijn stalpaarden :)

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 16:31

Tja, dat kan ik niet voor jullie beslissen, wat precies te doen. Ik heb ze ook het liefste buiten, maar heb de stal direct aan de paddock en hoef er dus niet mee te lopen. Paard kan niet bewegen, dus zal met dit weer 's nachts erg afkoelen. Gewoon aan het meedenken hoor, wat allemaal kan... Dus of regendeken erop of extra hooi. Eten vanaf de grond kan een probleem zijn, dus misschien hooinetten ophangen.
Misschien na 1 nachtje op stal, dat het paard er vrede mee heeft? Geen idee, maar als het paard erg onrustig is op stal, zal dat het herstel geen goed doen..

Silkaay

Berichten: 2460
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: West-Vlaanderen (BE)

Re: Paard met geklakte biceps. Verhaal + updates

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 16:34

Ik heb er zelf geen idee van hoe hij zich nu houd. Vanavond pas zal ik het weten. Maar een natte weide is dat niet gevaarlijk ivm uitglijden ofso? bij ons regent het redelijk wel :p

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 16:37

daarom een klein stukje afzetten. Paard mag zich absoluut niet opwinden en moet dus beperkt worden in de bewegingen. Daarom wordt ook vaak de stal daarvoor gebruikt.
Kijk eerst maar even vanavond hoe het paard erbij staat en dan kun je altijd even alles doornemen met de eigenaren. Die zullen er ook hun visie wel op hebben...

Silkaay

Berichten: 2460
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: West-Vlaanderen (BE)

Re: Paard met geklakte biceps. Verhaal + updates

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 20:48

Juist terug van Donkel. Hij loopt rond in een klein afgezet stukje in de weide :D Hij sleept nog een beetje zijn poot. Maar tegen de avond was dat al wat over. ben benieuw hoe hij morgen zal zijn.
Snachts staat hij op stal. Hij is nu wel wat lustelozer, dus stal zal geen probleem zijn normaal.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:32

Hopelijk valt het allemaal nog mee en is het alleen een kneuzing... DA kan daar trouwens wel goede middelen voor geven. Spullen die te koop zijn in de winkel, zijn niet goed genoeg. Dringen niet door de huid om op plaatst van bestemming te komen. Dus daar zou nog naar geinformeerd kunnen worden..

Silkaay

Berichten: 2460
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: West-Vlaanderen (BE)

Re: Paard met geklakte biceps. Verhaal + updates

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 11:28

Wel, hij heeft pijnstillers gekregen, waardoor hij u gewoon terug rondstapt, maar de eigenaars zijn nu wel bang dathij daardoor zijn poot teveel gaat belasten en zo die spier kapot gaat maken. Zijn moeder had dat ook gehad. en die hebben ze weggedaan (slacht?)

Vanilla02
Berichten: 896
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:33

Silkaay schreef:
Hallo allemaal,


Toen ze zagen dat er iets niet juist meer was, Donkel sleepte zijn linkervoorpoot gewoon over de grond. Hij deed geen moeite om hem op te heffen, en kon bijna niet vooruit.

Toen ze in de stal aankwamen, hebben ze meteen gekeken naar zijn hoeven, aan zijn poten getast, overal eens gekeken, maar ze zagen niets.
Dan hebben ze de DA gebeld en tien minuten later was hij e
r. Deze voelde aan zijn poten, en zei dat zijn biceps geklakt was.


Danku voor dit te lezen

Grtjs Silke


Sorry als dit verkeerd staat.



een paard heeft geen poten maar benen... ;)

Silkaay

Berichten: 2460
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: West-Vlaanderen (BE)

Re: Paard met geklakte biceps. Verhaal + updates

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 11:36

Dit zijn details ;) alsof jij altijd alles perfect hebt :)

Silkaay

Berichten: 2460
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: West-Vlaanderen (BE)

Re: Paard met geklakte biceps. Verhaal + updates

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 22:06

Gisteren weer geweest. Donkel staat weer al wat minder sipjes op stal :) Nu gaat hij elke dag zo'n 2 uurtjes op weide :)
Normaal mag hij deze week terug beginnen met werken! :D

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Paard met geklakte biceps. Verhaal + updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 07:31

Zo mag hij al weer aan het werk? Wat fijn dat hij weer zo snel hersteld. Heel veel succes met revalideren.

Silkaay

Berichten: 2460
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: West-Vlaanderen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 12:53

Normaal mag hij over een weekje terug aan het werk. Gewoon 10 minuutjes om te beginne. zodat hij weer op conditie komt. (jap, hij verliest rap zijn conditie :p)

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 17:10

Dat is wel heel snel, maar als de Da dat vind..zal het wel goed zijn...

Silkaay

Berichten: 2460
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: West-Vlaanderen (BE)

Re: Paard met geklakte biceps. Verhaal + updates

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 18:12

Mjah, rijden en rijden is een verschil :p Het is gewoon gaan stappen langs de baan etc. écht niets intensief ofso.

Silkaay

Berichten: 2460
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: West-Vlaanderen (BE)

Re: Paard met geklakte biceps. Verhaal + updates

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 22:17

Donkel is terug aan het werk :)
Hij mankt niet. en is volledig weer herstelt :)