Beestjes in de oren? Wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Beestjes in de oren? Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:01

Hoi,

Ik ben net tot de ontdekking gekomen dat mijn paard allerlei beestjes in zijn oren heeft. Deze beestjes zijn zo groot als een dikke mier, En ze zuigen bloed.
Iemand enig idee wat het zijn? en wat je er tegen moet doen?

Groetjes Nina

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:03

Dat is oormijt.
De DA heeft daar middeltjes tegen.
Hier moet je zsm wat aan doen, want het is voor het paard gekmakend, dat gekriebel in zijn oor en het kan ook van kwaad tot erger gaan.

Anoniem

Re: Beestjes in de oren? Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:06

Maar volgens de wiki zijn oormijten amper zichbaar. En dit is erg goed zichtbaar. Verder heeft hij ook geen jeuk. Het was dat ik toevallig naar de oren zat te kijken omdat die nogal pluizig waren.

stoer

Berichten: 1726
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: S'land

Re: Beestjes in de oren? Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:08

sowieso de dierenarts bellen!!

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:09

misschien teken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:09

Inmiddels besloten dat te gaan doen, Maandag ochtend gelijk. Nu is de kliniek dicht. Alleen voor spoedeisende hulp. En daar valt dit niet onder lijkt me

joyce83

Berichten: 5208
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:09

Monty heeft deze beestjes ook wel eens in de oren. Ik wrijf ze er dan altijd uit. Enige manier wat ik weet om ze eruit te houden is een vliegenkap op waar ook de oren mee bedekt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:10

DDW1190 schreef:
misschien teken?

Nee, Teken zien er anders uit. Heb mijn pa een foto van oormijt laten zien en volgens hem zagen deze beestjes er het zelfde uit. Dus ik denk idd dat het oormijt is.

ni_ne
Berichten: 117
Geregistreerd: 06-04-10

Re: Beestjes in de oren? Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:23

Oormijt is besmettelijk volgens mij!
Dus ook eventuele andere paarden controleren.

Hoe is het paard eronder? Als hij er erg last van heeft, constant loopt te schuren zou ik er wel een dierenarts bij laten komen vandaag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:32

ni_ne schreef:
Oormijt is besmettelijk volgens mij!
Dus ook eventuele andere paarden controleren.

Hoe is het paard eronder? Als hij er erg last van heeft, constant loopt te schuren zou ik er wel een dierenarts bij laten komen vandaag!


Hij heeft nergens last van. En momenteel staat hij alleen dus geen besmettings gevaar. Maar maandag bellen we de DA en zullen we daar even langs gaan. Inmiddels zijn ze namelijk gesloten. En alleen beschikbaar voor spoed eisende hulp. En dat is dit niet

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:07

Als ze echt zo groot zijn...dan zouden het ook luizen kunnen zijn. Paardenluizen zijn erg groot.
Check eens of ze ook in de manen zitten?
Hoe dan ook, toch even de DA raadplegen.

Anoniem

Re: Beestjes in de oren? Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:11

Heb je misschien geen foto van de diertjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 14:18

Shanna schreef:
Heb je misschien geen foto van de diertjes?


Nee want zodra ik aan Noble zijn oren kom begint hij te schudden. Straks zal ik even kijken of het lukt om een foto te maken samen met mijn zus of pa.

@polly2: luizen zitten toch niet in de oren? Verder heeft hij ook geen jeuk dus luizen lijkt mij onwaarschijnlijk

doei

Berichten: 3606
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Den Haag

Re: Beestjes in de oren? Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 14:29

Je kan ook je DA bellen, het verhaal uitleggen.
En vragen of als die dit weekend in de buurt is even langs wil komen.

Anoniem

Re: Beestjes in de oren? Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 14:30

Hier boven had ik al geschreven dat ze niet open zijn in het weekend alleen voor spoed. En daar valt dit niet onder. Dus maandag zal ik hem bellen, En kijken of k langs kan gaan

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 14:38

Anoniem schreef:
Shanna schreef:
Heb je misschien geen foto van de diertjes?


Nee want zodra ik aan Noble zijn oren kom begint hij te schudden. Straks zal ik even kijken of het lukt om een foto te maken samen met mijn zus of pa.

@polly2: luizen zitten toch niet in de oren? Verder heeft hij ook geen jeuk dus luizen lijkt mij onwaarschijnlijk



Luizen kunnen ook in de oren zitten, als het dier daar veel haar heeft zitten. Als de oren uitgeschoren zijn, dan zitten luizen daar in de regel idd niet. (uitzonderingen daargelaten) Maar ik weet niet hoe de oren van jouw paard zijn.
Vandaar dat ik je de suggestie aanreik om ook de manen even goed te inspecteren. Want dat is de plek waar luizen zich doorgaans het meest ophouden.
Ik heb echter een keer een Tinker onderhanden gehad, die rechtstreeks vanuit Ierland kwam en die zat dusdanig onder de luizen dat deze ze ook op de borst had zitten en op andere plekken waar het haar heel kort was. En daar zaten ze dus ook volop in het haar van de oren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 14:42

polly2 schreef:
Anoniem schreef:
Nee want zodra ik aan Noble zijn oren kom begint hij te schudden. Straks zal ik even kijken of het lukt om een foto te maken samen met mijn zus of pa.

@polly2: luizen zitten toch niet in de oren? Verder heeft hij ook geen jeuk dus luizen lijkt mij onwaarschijnlijk



Luizen kunnen ook in de oren zitten, als het dier daar veel haar heeft zitten. Als de oren uitgeschoren zijn, dan zitten luizen daar in de regel idd niet. (uitzonderingen daargelaten) Maar ik weet niet hoe de oren van jouw paard zijn.
Vandaar dat ik je de suggestie aanreik om ook de manen even goed te inspecteren. Want dat is de plek waar luizen zich doorgaans het meest ophouden.
Ik heb echter een keer een Tinker onderhanden gehad, die rechtstreeks vanuit Ierland kwam en die zat dusdanig onder de luizen dat deze ze ook op de borst had zitten en op andere plekken waar het haar heel kort was. En daar zaten ze dus ook volop in het haar van de oren!


Ik zal zo eens kijken. al heeft hij geen super harige oren. Maar ook niet uitgeschoren. Dan maak ik ook gelijk een foto(of iig een poging doen) van de beestjes

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Beestjes in de oren? Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 14:45

Zijn het niet een soort (steek)vliegen? Mijn paard heeft ook vaak zo'n kleine, mierachtige vliegen in zijn oren, hij heeft er ook jeuk van. Oplossing bij hem is in de lente/zomer continu een vliegenkap met oren, tenzij het echt hard regent, dan zijn die beestjes er niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 14:58

Nu zaten de beestjes er niet. (heb ze daar straks namelijk uit zijn oren geveegd.. Oja het zijn geen vliegen. Ze kunnen alleen lopen

Wel kun je zien dat er bloed in zijn oren zit door de beten.

Foto lukte niet dus ff een filmpje, Heel duidelijk is het niet. Maar goed
http://www.youtube.com/watch?v=7Cdi5z32GKA

Edit: manen heb ik ook gecontroleerd. Daar zat niets in