Allergie voor tetanus/influenza enting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Allergie voor tetanus/influenza enting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 18:22

Bij ons op stal staat een vijfjarige merrie. Zij blijkt allergisch te zijn voor de jaarlijkse tetanus/influenza cocktail.

Vorig jaar is zij in haar hals geprikt. Dat is drie weken lang gezwollen en pijnlijk geweest. Ze kon haast niet lopen omdat ze haar hals erg moeilijk kon bewegen en daardoor echt geen balans had (vergelijkbaar stijve nek mensen). Na een week werd ze ook wat lusteloos en zwelden haar benen op. Na een paar dagen was dat weer over en na drie weken was haar hals weer in orde. Dit jaar hebben we gevraagd om een ander merk cocktail. Dat wil nog wel eens verschil maken. Ook hebben we haar in de boeg laten enten om de stijve nek te voorkomen.

Dat had dus tot gevolg dat ze een soort van hoofdkussenboeg had, kokend heet van de zwelling en ze beide voorbenen amper kon bewegen. We hebben haar heel de week laten stappen en na een paar dagen werd de zwelling minder (en niet zo'n zak hoor, maar echt een enorme zwelling) werd ook wat laten sukkeldraven aan de longe.

Nu lijkt het allemaal weer oke maar gisteren was het weer zover, lusteloos en dikke opgezwollen benen.

Eigenlijk zou het voor het paard het fijnst zijn als ze die prik niet meer hoeft te krijgen. Maar dat is helaas niet mogelijk.

Ten eerste is het voor eigen bescherming, ten tweede is het verplicht voor mijn stal en ten derde worden er ook wedstrijden mee gereden.

Zijn er meer mensen waarvan het paard zo enorm reageert op de cocktail tetanus/influenza?
Heeft iemand enig idee of er een andere mogelijkheid is om haar de cocktail te geven?

Het is echt zo sneu voor het dier.

Alvast bedankt voor de reacties.

VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:48

Misschien kunnen ze je hier verder helpen.
http://www.gddeventer.com/nl/5183947-GD_Paard.html
Ik zou maandag gewoon even telefonisch contact opnemen zodat je het wat fijner kan toelichten. ;)

En anders second opinion? Bij andere kliniek, bijvoorbeeld Utrecht? Ik meen mij te herinneren dat er een arts is die hier behoorlijk wat proeven voor heeft gedaan.
Succes. ;)

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:52

hee hee

beide paarden van mij hebben zo eens gereageerd.

cacharel zoals je hierboven omschrijft. die heb ik nog even in de wei gezet daarna, en opeens stond ze op 3 benen, het leek wel alsof haar been gebroken was, ze deed net dat niet kon lopen. hierbij was ze ook in haar hals geent, en die was dus ook helemaal stijf. eten ging ook erg moeilijk. arrow heeft zelfs een keer koorts gekregen van een enting. nadat het mis was gegaan bij cacharel, heb ik haar ook laten enten in de borst, toen kreeg ze daar weer zo'n zak. dat was ook niet de optie. nu laat ik ze voortaan altijd enten in de kont :)

Zitah

Berichten: 633
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:57

er is een kliniek die ent met eigen bloed. Dan heb je geen toegevoegde entstof nodig, daardoor hebben ze geen allergische reactie.

NesyD

Berichten: 1678
Geregistreerd: 14-03-06
Woonplaats: Hooge Zwaluwe

Re: Allergie voor tetanus/influenza enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:01

Zowel mijn sportpaard als mijn minishetter hadden dit jaar ook een enorme reactie op de enting. Beide zijn in de borst geënt en beide hadden een enorme warme zwelling.

DA is 3 x per week langsgeweest voor o.a. AB, beide dieren hadden ook een lichte verhoging en liepen alles behalve makkelijk.

Blijf me afvragen of er niet met "vuile" entstof is geënt, DA had wel bij beide schone naalden en spuiten gebruikt en de boel goed ontsmet.

Zal zo ook de link van VDB eens lezen.

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:11

Een entreactie is meestal het gevolg van de in het vaccin aanwezige adjuvant (stof die voor reactie in het lichaam zorgt waardoor betere immunisatie optreed). Ik weet niet of een DA erachter kan komen wat voor soort adjuventia bij de verschillende productenten gebruikt word en dan kan kijken op welk adjuvant het paar minder reageert? Er bestaan ook vaccins tegen alleen influenza en alleen tetanus, misschien reageert het paard minder als het tegen beide ziekteverwekkers appart gevaccineerd word (misschien door gebruik van andere adjuventia)?

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 00:07

wij hebben ook wel eens gehad dat de paarden er heftig op reageerde, en sommigen hun hals amper meer konden buigen of konden eten(soms dagen lang zelfs).
toen was het ook klaar voor ons, en sindsdien laten we ze in de bil spuiten, dat bevalt tot nu toe erg goed en geen problemen meer dat ze een enorm stijve hals oid hebben.
dagje rust en daarna kunnen ze er weer tegenaan. :)

Mjay

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 00:14

en een injectie geven dat allergische reacties onderdrukt? (bv dexadreson) t zal niet t eerste paard zijn dat dat erbij krijgt

Zwetsloot

Berichten: 805
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Oud Ade

Re: Allergie voor tetanus/influenza enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 00:29

Die van mij heeft het ook en laat ik nu in de bil enten hopelijk gaat het dan beter.

Diortje_vds

Berichten: 559
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:21

Mijn beide paarden hebben zeker 2 dagen een stijve hals, Dior zelf heeft er nog niet teveel last van, maar mijn ruin zijn benen zwellen soms gedurende enkele dagen enorm op, en hij is echt miserabel...

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Re: Allergie voor tetanus/influenza enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:50

Ik laat mijn paarden ook altijd in de broek enten, heb idd bij mijn vorige reus een enorme reactie gehad op de hals en op de boeg... in de broek nog nooit.
Weet niet of het door de plek of soort enting is , maar bij mij worden ze nooit meer in de hals of boeg gespoten!!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:58

Ik weet niet of het bij de enting mag, maar traumeel druppels/tabletten werken echt ontzettend goed tegen de zwelling en de stijfheid. ook is het mogelijk traumeel te smeren.

jetla
Berichten: 322
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet.

Re: Allergie voor tetanus/influenza enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:04

Bij ons op stal staat een paard die het ook heeft en krijgt volgens mij een andere enting dan de standaart.

Firegirl
Berichten: 949
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:26

Zowieso is het verstandig om contact op te nemen met je dierenarts. Klinkt als er een ongewenst bij-effect is opgetreden en de dierenarts kan dit melden bij de producent. Verder kan de dierenarts adviseren of er andere vaccins gebruikt kunnen worden.

Kun je me per PB de leverancier van beide middelen laten weten, dan kan ik eens voor je kijken welke adjuvantia worden gebruikt. Mogelijk dat je paard hier heftig op reageert. Verder kan je paard ook reageren op middelen die bij de productie van het vaccin worden gebruikt.
In het griep-vaccin voor mensen zit bijvoorbeeld kippen-eiwit en sommige mensen reageren hier allergisch op.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Re: Allergie voor tetanus/influenza enting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 13:28

Dat staat vast op het stickertje in het boekje....

Dat ligt thuis, maar zal het aan je doorgeven.