Hoe kan ik het voor mijn paard dragelijker maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Hoe kan ik het voor mijn paard dragelijker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 19:22

Hoi,

Mijn paard is ziek. Uiteraard heb ik de dierenarts er allang bijgehaald.
Eest even de sympthonen.
Ik kwam gisteren, hij ademde moeilijk en kortademig, kon niet diep ademen zeg maar. Hij had 40 graden koorts. Heel sloom en het leek net of er een waasje over zijn ogen zat, maar dat had waarsch. met zijn koorts en moeheid te maken.

Hij eet en drinkt heel erg goed.

Nu ben ik een paar keer per dag zijn tempratuur aan het bijhouden, en vandaag was het 38.3, daarna 37.8 en daarnet 38.8.

Hij schommelt nogal, en loopt weer op. Hij ademt inmiddels veel rustiger, al is het nog niet normaal, eet en drinkt nogsteeds en lijkt iets alerter. Hij is wel moe en je ziet ook zijn buikspieren aanspannen als hij ademt.

Nu is mijn vraag, wat kan ik doen om het voor hem dragelijker te maken. Hij heeft koortsremmers gehad, die sloeg aan, en krijgt metacam. Als hij zo blijft krijgt hij nog iets tegen allergische reacties, en antibiotica. Hij is erg sterk, jong en was dus ook gezond, dus ik neem aan dat hij er ook zonder die dingen bovenop komt, maar wat kan ik doen om hem te helpen?
Deken, geen deken, binnen op buiten houden, iets speciaals voeren?
Wie herkent dit en weet wat hij heeft? De dierenarts wist het ook niet te benoemen.
Hoe snel herstelt een paard van griep of koorts? Houdt hij er nog verslechterde conditie aan over?

Normaal staat hij op het land, nu in een beschutte paddock met hooi, water, en vriendjes naast hem. Hij is trouwens 5 jaar.

Ik vind het zo erg om hem zo te zien!

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Hoe kan ik het voor mijn paard dragelijker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:25

Sorry geen idee. Totaal geen ervaring mee maar wil je wel even sterkte wensen!

MercuryDream
Berichten: 239
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:28

Normaal gesproken heb ik een paard dat zo moeilijk ademt liever buiten. Frisse lucht is goed voor de luchtwegen, mijn da adviseert dat ook altijd.
Wat een deken om betreft, dat zou ik wel doen als hij het echt koud heeft, anders niet. Heeft je dierenarts geen advies gegeven? vanaf een pc-schermpje is zoiets toch altijd lastig te beoordelen...
Zo te horen zorg je heel goed voor hem, veel sterkte iig :(:)

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 19:30

Dankjewel :)

Het is niet leuk om je normaal supersterke paard zo zielig te zien!

Felipe, denkjewel :)

Ik houd hem ook maar buiten ja. Het lijkt wel of hij het afwisselend warm en koud heeft, de ene heer straalt hij warmte af en zijn zijn oren warm, de andere keer juist koud. Maar ik wil hem ook niet laten zweten.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Hoe kan ik het voor mijn paard dragelijker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:34

Weet je dierenarts dat niet?

Is het misschien van de pijn dat hij zo doet?

Sterkte he, ook hier kan ik niets zeggen wat helpt, want wat heeft je paard precies? dat staat hier niet.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:37

Zoveel mogelijk frisse lucht en zo min mogelijk stof/ammoniak. Liefst buiten zoals je nu al doet. Het kan helpen om je hooi even vochtig te maken, door het even in water de dompelen/spoelen. Maar wel kort, je wil alleen het stof eruit hebben, laten weken geeft weer andere risico's.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 19:38

Hij weet het wel en ik kan hem ook altijd bellen, maar ik heb nog nooit een paard gehad dat zo ziek was, dus misschien ben ik wel een beetje onzeker over of ik het allemaal wel goed doe.

Ik heb hierboven beschreven wat hij heeft en doet.

Vannacht heeft hij ook gewoon overleefd zonder deken en buiten, dus ik denk dat hij dat vannacht ook wel doet? Of zich is hij al flink vooruit gegaan vergeleken met gisteren.

Tamary, dankje :) hij heeft een paddock van 20X20 meter, dus geen last van ammoniak, en de bak stoft absoluut niet.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 18:36

Vanmorgen was hij weer 37 gradenm maar net weer 39,5, ik ga morgenochtend maar weer meteen de dierenarts bellen om advies en toch maar antibiotica ofzo ;(

Bassenqua

Berichten: 4854
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:53

Wat sneu, succes ermee hoor!

Martinedd

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: In de rimboe in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:45

heeft ie ook cortico's gehad?

mijn paard heeft iets vergelijkbaars gehad vorig jaar, en die heeft cortico's gehad toen.
en ik heb haar gelijk buiten gezet, in de frisse lucht ermee, dag en nacht.

we weten eigenlijk nog steeds niet wat het is geweest, maar de DA dacht chronische worminfectie.
ik heb toen ook bloedonderzoek laten doen, misschien wel een optie?
Daar kwam het vrij duidelijk naar boven.

succes!