lymphangitis / olifantspoot / einschluss

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LeenC
Berichten: 588
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

lymphangitis / olifantspoot / einschluss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 11:17

Hebben jullie ervaring met paarden die deze ziekte doorgemaakt hebben? Hoe verliep het, hoe werd het behandeld en wat was de uiteindelijke afloop?

Amarante is ondertussen 22 1/2. Zondag was ik op verplaatsing en kreeg ik 's morgens plots een paniekerig telefoontje van m'n moeder. Dat ze Ama gevonden had in de stal: haar linker achterbeen dubbel zo dik en ze wilde geen pas verzetten, koorts, niet eten, niet drinken en dat terwijl er 's avonds nog helemaal niets aan de hand was. Onmiddellijk de dierenarts laten komen en wat ik meteen dacht bleek idd het geval: ze heeft lymphangitis... Waarschijnlijk als complicatie opgelopen bij haar hardnekkige mok. Ik kocht ze in Normandië, alweer 8 jaar geleden: volledig verwaarloosd en ondervoed stond ze er in een smerige stal. Ze wist door een goede verzorging al die dingen van zich af te schudden op ongeveer een jaar tijd, alleen die mok was zo chronisch dat ze hem steeds in min of meerdere mate is blijven behouden. Vaak niet meer dan een paar plekjes droge schilfertjes, maar soms ook opstoten in uiteraard het natte seizoen. Nu is er dus allicht een smerig beestje langs zo'n wondje binnengedrongen en zitten we in grote problemen. De dierenarts vertelde me dat je lymphangitis absoluut niet kan voorkomen en dat het trouwens heel erg zeldzaam is.

Ze heeft meteen antibiotica, phenylbutazone (koortswerend, pijnstillend en ontstekingsremmend) en cortisone gekregen. In de loop van de dag werd haar been steeds dikker, zelfs haar uier was fel gezwollen en ongelooflijk hard en warm. Ze kregen blazen op haar been (vooral onder de sprong) en ondertussen zijn deze bijna allemaal open. Het lymfevocht lekt er zo uit en haar kootholte is het ergst getroffen (logisch door de zwaartekracht). De koorts is inmiddels weg en ze durft weer steunen op haar been. De zwelling is vooral in het bovenste deel van haar been en haar uier een beetje beter. De sprong en alles eronder is nog steeds heeeeeel erg dik. Het ziet er niet uit.

Ik kreeg de raad zo snel als mogelijk met haar te gaan stappen op het harde (aan de hand uiteraard), omdat druk op de hoef en de stapbeweging het enige is wat het lymfevocht efficiënt kan afvoeren. Verder spuit ik geregeld haar been af met zo veel druk als ze kan verdragen, van beneden naar boven: zo blijven de wonden proper, wordt de doorbloeding gestimuleerd, de zwelling verminderd en het lymfevocht wat bijkomend geëvacueerd richting de grote lymfevaten in haar lichaam. Alleen begin ik me af te vragen of al dat water haar huid niet extra verzwakt? Ik droog het been achteraf wel af, maar dan nog? Zouden icepacks een alternatief kunnen zijn? De koele uurtjes van de dag laat ik ze op de weide: de wonden dek ik dan af met animalintex (droog gezet) en daarover heen ter bescherming en ondersteuning een hoge onderbandage en stalbandage. Ik laat ze er max. 4 uren aan.

Specifieke vraagjes: hoe lang duurt zoiets? Wanneer zou je verbetering moeten verwachten? Hoe lang / ver stap je best met zo'n paard? Neem aan dat te veel stappen uiteraard ook niet goed is... Ze loopt al redelijk door, wel wat mankend, maar de snelheid zit erin. Welke revalidatie geef je zo'n paard best?

Pfff, ik zit er echt mee, want op haar leeftijd...

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Re: lymphangitis / olifantspoot / einschluss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:28

Mijn paard heeft het 2 keer gehad, maar minder erg dan jij beschrijft. Wel een dik been tot boven, erg warm maar geen koorts en goede eetlust. Ik haal er zo snel mogelijk een dierenarts bij zodat er meteen een spuit antibiotica in gaat en dan nog een kuur (poeder). In het warme, dikke stadium regelmatig koelen met water. Lopen kan hij in eerste instantie ook nauwelijks, maar hij reageert altijd erg snel op de antibiotica en de volgende dagen vermindert dan bij hem de zwelling aanzienlijk. Houdt er tot nu toe niets aan over. Wel is bekend dat sommige paarden wat problemen houden met het lymfestelsel/vaten in het been dus wat makkelijk een dik been houden. Jouw paard reageert zo te lezen niet zo goed op de behandeling. Zou hem lekker in de wei laten, gedoseerde beweging zo en regelmatig koelen.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:33

Jee dat klinkt vreselijk! Ik hoop dat je paardje snel weer opknapt!
Misschien kun je naast de gewone medicijnen eens kijken naar wat kruiden. Mijn tinker had vorig jaar vier dikke benen vol vocht, en na een lange kuur mokthee (iets met een lange moeilijke naam, cheva-ennogwat-yl.. en een zak kleefkruid (dat is speciaal voor de lymfeklieren) en een speciaal dieet was al het vocht eruit :D
Vooral suikers zijn erg slecht hoorde ik toen. Ik ben zelf overgestapt op droog hooi en vitamine supplement en verder kreeg hij helemaal niets meer van krachtvoer of fruit of wortels of snoep. En dat werkte super :j
Misschien kun je het eens proberen. Allemaal natuurlijk, dus kwaad zal het niet kunnen.

oneiros

Berichten: 274
Geregistreerd: 05-03-08
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:40

Mijn paard heeft een soortgelijke einschuss aanval doorgemaakt. Dit is uiteindelijk niet goed afgelopen omdat ze door de overbelasting bevangenheid heeft ontwikkeld in haar andere gezonde achterbeen. Wel kan ik je misschien een aantal tips geven. In ieder geval zou ik adviseren om in combinatie met de antibiotica en equipalazone (=phenylbutazone) diurizone poeders aan je paard te geven. Dit zijn vochtafdrijvers in combinatie met ontstekingsremmers en kunnen ervoor zorgen dat het lympevocht afgevoerd wordt. Ik heb mijn paard inderdaad ook (alleen) in de wei gelaten, zodat ze zelf kon bewegen. Bewegen is erg goed en belangrijk, dus probeer haar inderdaad zo veel mogelijk aan het lopen te krijgen. Ook bij mijn paard kwam het lymfevocht door de huid heen en is de huid voor een groot deel beschadigd geraakt door de grote druk die erop stond. Wij hebben in de eerste weken het been dagelijks schoongemaakt en ingepakt met Animalintex (nat), wattenrollen en flex-wraps. Dit geeft tegendruk en de Animalintex trekt er veel ontstekingsvocht uit. Nadat het been wat rustiger werd, zijn we het been na dagelijks wassen droog gaan verbinden met gamgee wattenrollen en wondzalf (Vulkatan en/of Lotagen). Dit ging duidelijk beter, totdat ze kreupel ging lopen met haar andere been. Wees dus ook heel alert op de andere benen, want overbelasting is een risico.

Heel veel sterkte met je paard en ik hoop dat ze er bovenop komt!

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:44

Ik lees hierboven ook iets over hoefbevangenheid.. Houd er rekening mee dat prednison hoefbevangenheid kan veroorzaken, zeker als het paard daar al gevoelig voor is. Weet niet in hoeverre de lymfeklieren en hoefbevangenheid iets met elkaar te maken hebben.. Welke soort antibiotica krijgt je paard, LeenC?

LeenC
Berichten: 588
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 16:09

Gek genoeg heeft ze de eerste dag antibiotica gekregen, maar zou de DA die nu niet meer bijgeven. Weet niet juist wat ze zondagochtend gespoten heeft, want ik was niet thuis en m'n moeder heeft de naam niet onthouden. DA komt straks opnieuw langs, ga haar toch proberen te vragen de antibiotica verder te geven, want vind idd overal terug dat die erg belangrijk is en zou dus haar beweegredenen wel willen kennen om deze te staken en het te houden bij de cortisone en de pijnstillers... De link tussen Prednison en hoefbevangenheid ken ik idd en vind ik heel beangstigend, zeker nu ik jouw verhaal lees, Oneiros. Ze is nog nooit hoefbevangen geweest, dus das wel een positief iets. Bij een hoefzweer in het verleden is ze wel eens spierbevangen geraakt op haar 'goede' kant omwille van overbelasting. De DA zei dat bij een paard met zo'n massieve ontsteking de Prednison zich echt op de ontsteking richt en de kans op hoefbevangenheid daarom vrij klein is. Als je zulke dosis aan een gezond paard geeft, zijn ze de volgende dag al meteen hoefbevangen. Haar weerstand zal in elk geval verder dalen door die cortisone. Ik hoop daarom ook vurig dat het hete weer snel plaats zal ruimen voor een rustige, koele zomer, want vermoed dat die hitte in de eerste plaats heeft gezorgd voor de problemen. Ze heeft ook al de hele maand last van een oog dat steeds weer wat ontstoken raakt en ringworm die de kop opsteekt (nog zo'n leuke erfenis uit haar Frankrijk periode - lange tijd niets meer gezien van plekjes en nu heeft ze er plots terug): denk dus dat die aanhoudende warmte haar weerstand ondermijnd heeft en zo de kans gelaten aan die bacterie (of schimmel, kan ook naar 't schijnt) om binnen te dringen en het proces in gang te zetten.

Vochtafdrijvers had ik ook gelezen, maar mijn DA én haar raadgever (Fons Adriaenssen) raden dit niet aan. Met het warme weer en het feit dat ze slecht drinkt, zou dit volgens hen geen goed idee zijn? Qua verzorging van de wonden had ik idd ongeveer hetzelfde voor ogen als jij, Oneiros. Zal al maar stock indoen en net nu de brandweershop in Heist op den Berg (super voor al je verbandmateriaal en veel goedkoper dan de apotheker!) dicht is omwille van vakantie...

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: lymphangitis / olifantspoot / einschluss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:44

Ben zelf prednisol aan het geven aan mijn paard.
Volgens mijn DA verminder je sterk de kans op hoefbevangenheid als je de medicatie voor 9u 's morgens geeft.
Ik geef hem het tegen zeven uur 's morgens...

Mijn paard heeft enkele weken geleden ook een soort van lymfangitis gehad een één been, vervolgens zelf naar de vier benen.
Na een week behandeling met AB en penecilline, veel koelen en stappen zijn de dikke benen weg.
Nu zit hij wel met een vasulitis aan zijn benen...nadat benen geslonken waren kreeg hij een soort van mok aan zijn vier benen...DA bleef volhouden dat het mok was maar t werd erger, andere DA bij gehaald...en bleek vasculitis...
succes ermee !!!

LeenC
Berichten: 588
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 23:40

Ondertussen hangt Ama's leven aan een zijden draadje. Woensdagochtend vonden we haar in de stal, volop aan het rollen: alle tekenen van koliek. Ze had al twee dagen diarree, maar we dachten dat dit met de vele medicatie te maken had. De DA dacht dat het wel zou meevallen, gaf Buscopan, maar daar reageerde ze niet op. 's Middags nog een andere soort antibiotica dan voor de lymphangitis bijgegeven en een heel zware pijnstiller: daar werd ze wat rustiger van, maar echt beterschap kwam er niet. 's Avonds zijn we dan naar Tom Mariën in Meldert gereden. Ze stapte nog vrij vlot door en op het eerste zicht dachten ze - opnieuw - dat het wel meeviel, tot hij het inwendig onderzoek deed en zei dat ze meteen geopereerd moest worden.

De operatie was heel zwaar: haar dikke darm was ondertussen zo sterk opgezwollen dat hij hem niet eens er durfde uithalen, uit schrik dat hij zou scheuren. Stukje eruit dan maar en eerst met een insnede volledig leeggemaakt. Dat genaaid, alles blootgelegd en op zoek naar de oorzaak van het probleem. Haar dikke darm lag volledig verkeerd, met een knoop erin en ook de blinde darm zat helemaal fout. De ophangingspunten van haar darm waren ook allemaal afgescheurd. Allemaal terug op zijn plaats en genaaid nu, maar het bloed in haar darmen was wel al erg donkerrood, dus de vraag is of haar darm zal kunnen herstellen... Van een dikke darm kunnen ze niets verwijderen, dus het is er nu op of onder. Tom is rechtuit geweest en zei meteen dat hij z'n best had gedaan, maar dat ze niet erg veel kans maakt. De eerste drie dagen zijn kritiek en het kan echt alle kanten uit.

Na de operatie spartelde ze gelukkig snel weer recht. Nog even gebleven, maar het was al snel middernacht en dus met erg veel lood in de schoenen naar huis. Geen oog dichtgedaan en deze morgen het geruststellende telefoontje gekregen dat ze de nacht doorgekomen was. Vandaag tweemaal op bezoek geweest. Ze hinnikte toen ze me hoorde. Ze mocht rustig wat grazen en wat was ik blij toen ze haar staart omhoog deed en er iets uitviel. Veel mest was het niet en nog niet erg stevig, maar wel beter dan in de week en het is een start. Afwachten dus. Heb schrik om optimist te zijn. Zo bang slecht nieuws te krijgen bij het volgende telefoontje. |( Zit hier tranen met tuiten te janken en heb het gevoel dat heel wat mensen me absoluut niet begrijpen, want "22, dat is toch al vreselijk oud en met dat been erbij? Had ze toch gewoon laten inslapen. Daar zoveel geld aan uitgeven? Ze zal toch nooit meer gezond worden en van het ene in het andere sukkelen..." Maar dat kan ik niet. Ik weet hoe sterk ze altijd is geweest. Ze zou voor mij ook door 't vuur gaan. We vertrouwen blindelings op elkaar en ze verdient die kans dubbel en dik. Zolang zij wil vechten, zal ik dat ook doen!

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 08:33

Ik wil je in de eerste plaats heel veel sterkte wensen !!!
Geef de moed vooral niet op !!

Het is al een goed teken dat ze een beetje gemest heeft, teken dat de darmen toch terug activiteit vertonen...

En sommige mensen begrijpen dat absoluut niet, maar dat mag jij je zeker niet aantrekken...

Die einschuss zal met medicatie zeker en vast genezen, het is spijtig dat ze er nu net koliek bij moest krijgen...
Ik denk en duim voor jouw en Ama.

Sterkte en hou ons op de hoogte

Monica72
Berichten: 489
Geregistreerd: 19-10-09

Re: lymphangitis / olifantspoot / einschluss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 08:44

heel veel sterkte en idd zolang zij de wil heeft om te vechten en je kunt het je veroorloven samen blijven vechten je ziet het (hopenlijk) zelf wel in haar ogen wanneer haar strijd gestreden is

JaBa
Berichten: 1222
Geregistreerd: 01-09-07

Re: lymphangitis / olifantspoot / einschluss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:56

Al dan niet opereren is zeker een persoonlijke keus en daar heeft niemand iets op te zeggen. Als jij je paardje die kans wilt en kan geven, waarom dan niet? Ik wens je heel veel sterkte en succes, en hoop dat ze er door spartelt! Het eerste nieuws is in ieder geval al positief, dus blijven we zeker duimen!

LeenC
Berichten: 588
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 11:52

Dank je wel voor jullie steun. Voorlopig (hout vasthouden) gaat het redelijk. Ze eet weer gras en hooi en maakt mest.

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: lymphangitis / olifantspoot / einschluss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:53

Ik wil je ook veel sterkte toewensen! en ik hoop dat geen bericht van jouw kant goed bericht is ?

LeenC
Berichten: 588
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 00:21

Voorlopig wel, al gaat elke dag zo traag voorbij. Iedere keer bang afwachten tot ik haar weer zie staan in haar stalletje bij Tom. Ze hebben vandaag de katheter uit haar hals gehaald omdat die niet langer mag blijven zitten dan drie dagen (gevaar voor infectie). Meteen ook de prop kompressen die onder haar operatiewonde genaaid was verwijderd. Beetje vervelend dat de bezoekuren in het weekend veel beperkter zijn dan in de week, maar ze zijn eigenlijk wel flexibel. Als ze nog werk hebben, kan je zonder problemen langer blijven. Het team is super, erg begaan met de paardjes.

De chirurg gaf te kennen dat hij al heel blij was dat ze het tot dusver goed doet. De assistente gaf me wel de waarschuwing dat er bij dit soort koliek een klein percentage op dag vier of vijf plots 'crasht' als de dikke darm niet meer kan herstellen en afsterft. Om een beetje zekerheid te hebben moeten we daarom wachten tot ze de eerste week overbrugt heeft. Jezus, wat gaan die dagen traag op zo'n moment. Het lijkt een eeuwigheid sinds alles begon.

Haar been staat in een dik verband: de zwelling is wat beter, maar de wonden zullen waarschijnlijk wel veel tijd vragen. Haar lichaam moet momenteel ook van zoveel tegelijk proberen te herstellen... De cortisone die ze gekregen heeft voor haar been, voor de koliek erbij kwam, verhogen haar kansen op een infectie omdat deze de weerstand verlaagt: hopen dat dit geen roet in het eten zal gooien. Ze leek vandaag een beetje grumpy: ik hoop dat het te maken had met haar reuzehonger (die uiteraard niet gestild wordt met 2x een half uurtje grazen en een beetje hooi, maar meer is echt niet aan te raden nu) en niets anders.

Afwachten dus en ondertussen genieten van elk moment dat we bij elkaar kunnen doorbrengen.

zazaza
Berichten: 738
Geregistreerd: 03-05-06

Re: lymphangitis / olifantspoot / einschluss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:47

Jeetje wat een pech hebben jullie......
Hoe is het nu met Ama?

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: lymphangitis / olifantspoot / einschluss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:04

ben ook benieuwd ! ik hoop dat het goed gaat !

LeenC
Berichten: 588
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 12:03

Ze mocht gisteren naar huis. Eigenlijk met een klein hartje de 'veiligheid' van de paardenkliniek achter ons gelaten. Blij <3 en tegelijk nog altijd heel bezorgd en bang :? dat er wat fout zou lopen of om iets verkeerd te doen in haar nazorg.

Nu duikt het volgende probleem alweer op. Haar lymphangitis waarmee het allemaal begon werd in de kliniek gehandeld met verbanden gedrenkt in verdunde Hibitane oplossing, maar is het nu irritatie van het product of omdat het (hopelijk) aan het genezen is: één ding is zeker: het jeukt van 't kan niet erger! De laatste 2 dagen stond ze ginder ook al geregeld met haar achterste been te trekken. Maar nu staat ze de hele tijd met het getroffen been te schudden, loopt er minder goed op dan een paar dagen geleden, en krabt met haar voorste benen de hele vloer bloot. Het is echt jeuk, want als ik ga krabben, wringt ze zich in allerhande bochten en staat ze met haar lip te krullen en te genieten. Ik kan me niet voorstellen dat dit haar algemene herstel veel goeds doet. Zo rust ze toch absoluut niet? Als ze staat te eten, denkt ze er even niet aan en staat ze veel rustiger. Het is zeker geen aandachtskwestie, want ze doet het constant: heb een babyfoon geïnstalleerd om ze de eerste paar dagen 's nachts ook te kunnen 'volgen'. Liggen heeft ze al die tijd nog niet gedaan: blijkbaar vindt ze dat dit niet kan met haar buik. Maar dat hoeft denk ik wel niet echt een probleem te zijn, he? Zal wel komen als ze de tijd rijp vindt, zeker?

M'n eigen DA komt straks zodat we het verband eens kunnen vervangen. Moest toch gebeuren en misschien helpt het even om verlichting te brengen. Ze moet nog introveneus antibiotica krijgen ook de komende twee dagen. Daarna gewoon poeder door het voer mengen.

Iemand ervaring met lymphangitis waarbij de lymfe door de huid sijpelde? Gelijkaardige verhalen? Tips?

Als het blijft duren, zal ik maar terug contact opnemen met de kliniek en vragen of er iets van medicatie kan gegeven worden of zalf of zo tegen de jeuk, want zo is het geen doen voor haar.

Heb nog huiswerk, want haar voederschema moet nog opgesteld worden. Pavo belde me al op om raad te geven welke mengelingen nu het meest geschikt zijn voor haar. Nature's Best en Condition Extra kreeg ze in het verleden ook al. Toen zat er nog Kruidenmelange bij ook, die laten we nu ivm de hogere energiewaarde e.d.. Alles wordt zo'n beetje overhoop gegooid uiteraard. Vroeger vrij nonchalant al eens wat meer of minder hooi al naargelang het aanbod op de weide, nu alles willen controleren en zeker zijn dat ze niet te weinig, maar zeker ook niet te veel krijgt. Chirurg zelf maakte er niet veel van en zei dat je eigenlijk meteen weer quasi normaal mag voederen, maar ga voor de zekerheid toch maar alles weken en veel vaker telkens kleine beetjes voederen. Heb al lijnzaadolie gehaald ook. Op de verpakking staat 20 ml per dag. Klopt dat volgens jullie of mag ze wat meer hebben? Vind het nogal onlogisch dat er geen onderscheid gemaakt wordt voor pony's of paarden... Shetlander en boerenpaard hebben volgens Aveve dus evenveel nodig? Lol.

Moet zeggen dat ik de laatste week amper nog een oog heb dichtgedaan en na vannacht denk ik ook niet dat dit in de nabije toekomst zal veranderen. Gaat deugd doen om eens goed te kunnen :z .

Excuses dus voor eventuele typ- of taalfouten. Ik zie niet meer uit m'n ogen. ;)

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:35

Wat een gedoe met jouw paard! Ik had het wel gevolgd vanaf het begin, maar ik heb geen ervaring met lymphangitis, dus daar kan ik je niet mee helpen.
Ik heb wel ervaring met een koliekoperatie, bij mijn paard was dat als gevolg van zandkoliek. Mij werd door mijn kliniek toen aangeraden haar dagelijks 100 ml. lijnzaadolie door het voer te geven. Dus jij kan vast ook zeker meer dan 20 ml. geven.

Ik wil je heel veel sterkte wensen met je paard en ik hoop dat het er weer helemaal bovenop komt :(:) .

LeenC
Berichten: 588
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 14:31

Dank je wel, Jet. Da's alvast één vraag opgelost. Dacht idd al dat 20 ml te weinig was toen ik 10 ml ervan over haar maaltijd deed vanmorgen. Naar het schijnt zou een halve liter yoghurt per dag ook heel goed zijn? Chirurg zei dat yoghurt wel goed is, maar dat je dan echt al grote hoeveelheden moet geven. De halve liter zal dus wel niet werken, volgens zijn inzien.

LeenC
Berichten: 588
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 00:25

Het nieuwe verband helpt een beetje, maar ze staat nog steeds te stampen met haar slechte been. Schrapen met haar voorbenen laat ze gelukkig even achterwege nu. Het zag er akelig uit onder dat verband: veel bloot vlees en natte wondes. Vraag me af of een nat verband met chloorhexidine op den duur niet de weefsels verweekt en hoelang je zoiets kan toepassen zonder extra schade? Zal morgen de kliniek maar eens opbellen om hun advies te vragen.

Wat me al helemaal niet zint, is het feit dat ze sinds daarstraks een klein druppeltje vocht aan haar operatiewonde hangen heeft. De chirurg waarschuwde me zo snel mogelijk te bellen als het zou gaan lekken, maar is een druppel echt lekken of zou dit normaal kunnen zijn? Er zit ook enorm veel oedeem op haar buik, maar daar maakten ze niet uit en is blijkbaar normaal na zo'n ingreep. Iemand met ervaring in van koliek geopereerde paardjes die raad kan geven?

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:48

Dat oedeem herken ik wel, dat trekt wel weg. Bij Lou zat dat tussen haar voorbenen.
Met dat druppelen van operatievocht zou ik toch oppassen. Let goed op of het echt alleen uit de wond komt, of dat er straks ook bultjes naast de wond komen waar troep uit komt. Je mag het schoonmaken met betadinesrcrub, heel voorzichtig, maar ik raad je aan dat met handschoenen te doen. Ik deed het met een nieuw soort "keukenrol", die pluist niet en je kan het in een plastic zakje met de handschoenen erbij weggooien.
Lou had destijds een MRSA bacterie erbij opgelopen en dat uitte zich in wondvocht uit de wond en extra bultjes waar ook wondvocht uit kwam. Dat is op kweek gezet en daar kwam die MRSA uit. Daardoor duurde het weer een paar weken langer voordat alles dicht was. De peesplaat van de buik is bij Lou nooit helemaal mooi hersteld, maar ik kan wel weer gewoon rijden. Springen doe ik niet, maar dat deed ik al niet.
Maar het kan ook wel zo zijn dat het wel gewoon wondvocht is, als je toch belt, zou ik dat ook gelijk navragen.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: lymphangitis / olifantspoot / einschluss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:06

Voer je die Pavo Natures Best vanwege de suikers? Want er is pas nog een topic geweest over een bokker die een aantal soorten voer had laten controleren, en de Natures Best bevatte veel meer suiker dan op de verpakking stond..
Marstall Vito en Dodson&Horrell Safe&Sound zijn stukken beter, die hebben allebei minder dan 10% suikers :)

Ik zie het bij mijn tinker nu ook weer.. Het is de hele winter goed gegaan, mooie dunne benen gehad na de kruiden-kuur en speciaal dieet.. Maar sinds kort begon hij in te vallen doordat het gras niet meer groeide en hij zijn hooi niet lustte.. Heb ik de marstall vito brok opgeschroeft naar een kwart kilo per dag, en wat rijker hooi gevoerd, en sinds een paar dagen beginnen de achterbenen weer helemaal vol te lopen met vocht :=

LeenC
Berichten: 588
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 11:13

Jet schreef:
Dat oedeem herken ik wel, dat trekt wel weg. Bij Lou zat dat tussen haar voorbenen.
Met dat druppelen van operatievocht zou ik toch oppassen. Let goed op of het echt alleen uit de wond komt, of dat er straks ook bultjes naast de wond komen waar troep uit komt. Je mag het schoonmaken met betadinesrcrub, heel voorzichtig, maar ik raad je aan dat met handschoenen te doen. Ik deed het met een nieuw soort "keukenrol", die pluist niet en je kan het in een plastic zakje met de handschoenen erbij weggooien.
Lou had destijds een MRSA bacterie erbij opgelopen en dat uitte zich in wondvocht uit de wond en extra bultjes waar ook wondvocht uit kwam. Dat is op kweek gezet en daar kwam die MRSA uit. Daardoor duurde het weer een paar weken langer voordat alles dicht was. De peesplaat van de buik is bij Lou nooit helemaal mooi hersteld, maar ik kan wel weer gewoon rijden. Springen doe ik niet, maar dat deed ik al niet.
Maar het kan ook wel zo zijn dat het wel gewoon wondvocht is, als je toch belt, zou ik dat ook gelijk navragen.


Doet me deugd om te horen dat zelfs met MRSA je paardje er zo goed is doorgekomen, Jet. Zal erop letten dat het geen uitbreiding neemt. Dat het wat langer zou duren, vind ik niet erg. We hebben tijd. Als ze er maar doorkomt en niet van het ene in het andere sukkelt. Hoe lang duurde het voor dat oedeem wat verminderde in jullie geval? Gewoon om een beetje een idee te hebben wat ik kan verwachten. Heb alleen het wondvocht verwijderd zodat het geen vliegen zou gaan aantrekken. De rest van de wonde ongemoeid gelaten. Netjes kompres gebruikt met hacdil ter ontsmetting erop. De kliniek gebeld en zolang het bij dat ene plekje blijft, de wonde mooi dicht blijft staan en het vocht niet te dik / etterig zou worden, mag ze gewoon thuis blijven onder de zorg van m'n eigen dierenarts. Die komt straks toch alweer voor de antibiotica en een ander verband om haar been, dus dan kan ze meteen het lekje even bekijken en er opnieuw van die oranje spray opdoen tegen de vliegen. Hoop echt dat het niet het begin van een infectie gaat zijn. Vanaf morgen krijgt ze enkel nog antibioticapoeder ipv ingespoten. Hoop dat dit genoeg zal zijn... Qua verband adviseerden ze de ene dag een droog verband om het de kans te geven uit te drogen, de volgende dag weer nat met Chloorhexidine om infecties tegen te gaan en zo afwisselen.

Gelukkig is ze niet kieskeurig wat eten betreft: zelfs nat, met lijnzaadolie erover slobbert ze haar voer rustig binnen. Hopen dat het morgen met het poeder eronder nog steeds het geval zal zijn.

@ 8nnemiek: Niet specifiek, nee. Volgens de chirurg mag ze zelfs haar gewone voer van altijd hebben, zolang het maar wat nat gemaakt is (dan zat er nog kruidenmelange bij). Vroeger gaf ik Stimix en Stibro, maar aangezien die nu min of meer vervangen zijn door Nature's Best en Condition Extra, zijn we hierop overgeschakeld. De zwelling in haar been van de Lymphangitis is al heel wat beter, alleen blijft het lymphe door de wonden lekken.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:39

Leen, over dat sijpelen van lymfevocht hoef je je niet teveel zorgen te maken, dat is normaal bij een dik been...het vocht zoekt een weg naar buiten...

Oregon (zie mijn ander topic over vasculitis) heeft ook eerst één dik been gehad en vervolgens wel vier dikke benen (of het bacterieel of viraal is geweest weten ze helaas niet) en daar sijpelde in de eerste week ook het lymfevocht uit...
Na een week behandeling waren de benen weer terug dunner...

Helaas heeft hij er een vasculitis op ontwikkeld ( verwikkeling, zeker geen gevolg van de dikke benen) als een soort van auto immuun ziekte...

Maar dat sijpelen van lymfevocht was dus heel normaal volgens mijn DA.

Veel succes er verder mee...

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:59

Hier staan wat foto's van Lou na de operatie, er staan data bij, zodat je een beetje kan zien wanneer wat was. De eerste foto van het "lek" was waarschijnlijk al MRSA-gedoe, maar pas bij die tweede foto werd dat echt duidelijk. Na die foto waar mijn vingers zover verdwijnen heeft ze een naoperatie gehad, daar zat een te grote breuk. Vervolgens heeft ze eind januari 2008 de laatste operatie gehad, daarna bleef het goed genoeg dicht.
http://www.mijnalbum.nl/Album=QXY8C73G .