wie weet er iets tegen littekenvorming

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
little

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-12-01

wie weet er iets tegen littekenvorming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-02 00:18

Ons paard is tijdens het losgooien over de bakrand gesprongen (nog nooit gebeurd) en heeft flinke schaafwonden aan haar acherbenen opgelopen. Waarschijnlijk voor de rest niks ernstigs denkt de DA, maar nu vraag ik me af of we iets kunnen doen om littekens een beetje te voorkomen.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: wie weet er iets tegen littekenvorming

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 07:33

little schreef:
Ons paard is tijdens het losgooien over de bakrand gesprongen (nog nooit gebeurd) en heeft flinke schaafwonden aan haar acherbenen opgelopen. Waarschijnlijk voor de rest niks ernstigs denkt de DA, maar nu vraag ik me af of we iets kunnen doen om littekens een beetje te voorkomen.

Je zou het in het begin met groene leem kunnen behandelen en als de korsten er af zijn licht inmasseren met Calendula zalf. Daar heb ik goede ervaringen mee. Zelfs na het hechten: een grote plek met wildvleesvorming is na langdurig dagelijks inmasseren weer mooi geworden

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

er zijn verschillende middelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 08:59

het makkelijkste kun je kijken op:
www.paardendrogist.nl
daar staan verschillende middelen tegen littekenvorming.
Je kunt ze ook bellen voor advies. En je kunt het natuurlijk ook aan je DA vragen.
Anya

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

littekenvorming tegengaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 11:13

Inderdaad is calendulazalf geweldig spul, gewoon de wondranden er mee insmeren, het bevordert namelijk vorming van nieuw weefsel maar dan wel zo dat er geen wildvlees ontstaat.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 11:24

tja..ik smeer bijna overal hydrocortiderm op!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 11:40

idd calendulazalf of vaseline met wat tea tree olie erin

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 11:47

Inderdaad, de goedkoopste en beste oplossing is Calendula zalf erop smeren.
wat ook nog wel eens wil helpen om de haargroei er weer op te bevorderen is uierzalf. Is ook lekker zacht!!

Succes Cool

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 15:08

Als de wondjes dicht zijn dagelijks levertraanzalf erop (drogist FL 2,95 per tubetje), dan komen er geen witte wondharen. Werkt perfect.
Viv

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 15:26

Vulketan is een zalf die speciaal ontwikkeld werd om littekenvorming te voorkomen. Deze wordt ook in paardeklinieken gebruikt om op erge wonden te smeren. Wel niet overal te krijgen.
Zeker geen cortisone smeren, dat vertraagt de genezing en zo raakt de wonde makkelijker geïnfecteerd.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 17:20

Ik smeer ook overal calendulazalf op! En geen littekens. Hydrocortiderm niet op wonden smeren. Er zitten corticosteroiden in en die remmen het genezingsproces!!!! Niet doen dus!

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 20:04

idd calendulazalf en groene leem , calandula remt bindweefselvorming en doet dit zelfs bij oude littekens , groene leem trekt evt. afvalstoffenuit en geneest ook.
Verder zijn lavendelolie , tegen littekenvorming en tea tree , tegen ontsteking en voor net helen van een wond ideaal. *LOL*
Laatst bijgewerkt door ElCid op 09-05-02 09:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 23:15

wij spuiten overal Acederm op, helpt naar mijn idee heel goed. ook klei is een goede oplossing vooral om vuil en vliegen er uit te houden in de zomer.
en naderhand kan je de plek elke dag 10 minuten goed masseren om zo de doorbloeding te stimuleren en de genezing te bevorderen. dat heb ik namelijk met mijn eigen litteken ook gedaan. lekker een beetje hardhandig masseren, dit doet geen pijn. naderhand voelt het wat warm aan maar dat komt alleen door het bloed wat er dan doorheen stroomt.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 01:24

Ja hoor, nog een 'fan' van calendula. Ik koop trouwens momenteel potten goudsbloemcreme van Lieve, is in principe hetzelfde en relatief veel goedkoper.

little

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-02 21:31

Nou hartelijk bedankt allemaal, ik ga wat dingetjes proberen en laat wel weten hoe het is gegaan, de dierenarts is gisteren weer geweest en we hebben heeeel veel geluk gehad, ze dacht eerst nog aan een botsplinter maar dat is het gelukkig niet. Bedankt voor jullie reakties.