hoefkatrol = afmaken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 14:24

flair schreef:
Ik vraag dit nu omdat ik op bokt veel gelezen heb over paarden die hoefkatrol hebben en nog gewoon in leven kunnen blijven zonder pijn..

Een meisje bij mij op stal heeft een paard waarbij vrijdag hoefkatrol is vastgesteld en dit paard word dus woensdag afgemaakt.



Ik denk dat het vaak een verzekeringsprobleem is inderdaad. Wanneer je je paard laat verzekeren voor chronisch manken, weet je gewoon dat het in dat geval zal afgemaakt worden. Dan kan je beter je paard niet laten verzekeren als je dat toch niet wil.
Niemand met gezond verstand laat een paard afmaken dat minimaal mankt; daar is altijd een onderliggend voordeel mee gemoeid. Ofwel krijgt men verzekeringcentjes ofwel is men blij met de slachtwaarde met het oog op een nieuwe aankoop.
Moest je die eigenaars vertellen dat ze niets van de verzekering of van slachtwaarde krijgen (euthanasie bv) zouden er wel wat meer paardjes gelukkig blijven rondlopen.
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 06-05-02 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt



Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 14:31

flair schreef:
Dit paard is een half jaar geleden voor de koop gekeurd en helemaal goedgekeurd, ze mankeerde toen nog helemaal niks.

Is ze door dezelfde persoon onderzocht, zou mij verbazen dat het van niets naar graad 4 gaat op zo'n korte tijd. Raar verhaal, mankt ze ook in stap? Zijn eggbars etc... gebruikt? Je laat toch niet zomaar een paard slachten op basis van foto's...

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 14:42

Dit is zeker niet de normale gang van zaken. Ik zou nooit adviseren een paard af te maken op basis van dit verhaal. Waarom vraagt ze geen second opinion aan de oorspronkelijke keurder van het paard? Zou ze het paard niet verkopen voor een heel lage prijs?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 15:26

flair"]
[quote="chantal1"][quote="flair schreef:
Een meisje bij mij op stal heeft een paard waarbij vrijdag hoefkatrol is vastgesteld en dit paard word dus woensdag afgemaakt.

Dit is dus omdat zij denkt dat er geen oplossing voor is, er is ook gezegd dat er geen oplossing voor is in Emmeloord.


Hmm, ja, lekker egoïstisch. Wat rijdt ze zelf, wat is haar capaciteit. Is het beroepsmatig?

Er zijn heel veel stadia's voordat zo'n paard naar de slacht moet. Tenzij dat het een paard voor je beroep is dan is het nog een ander verhaal. Ik ga maar niet dat zeggen wat ik denk.
[/quote]

hoho nou niet dat meisje gaan aanvallen, zij doet wat ze haar in Emmeloord aangeraden hebben. Niet omdat ze zelf haar paard dood wil hebben omdat ze misschien geen wedstrijden meer met haar kan rijden.

Dat meisje is hartstikke gek op haar paard, en als ze recreatief met haar zou kunnen doorgaan zou ze dat ook doen. Vandaar dat ik nu informatie inwin wat ik dan weer aan haar kan laten zien.

Stel jij zit in dezelfde situatie als haar, en jij weet niet dat er een oplossing is voor paarden met hoefkatrol en jou word aangeraden om je paard af te laten maken. Wat doe je dan, zij wil niet dat haar paard pijn lijd. Dat zou ik ook niet willen.
[/quote]

Ik zou toch op z'n minst een tweede opinie vragen voor ik m'n paard laat afmaken voor zo weinig manken. Waarom vergelijk je de foto's niet van 6 maanden geleden,dat kan al helpen. Die foto's worden heel vaak verkeerd beoordeeld en in dat geval zou ik ook wel zo'n paard kopen, geen probleem. Het kan gewoon op 6 maanden niet zo erg veranderd zijn en je moet echt ervaring hebben met die foto's.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 15:58

Cassidy schreef:
En als het een merrie is kun je haar altijd nog een veulentje laten krijgen. Ik weet wat jullie gaan zeggen: Dat hoefkatrolontsteking erfelijk zou zijn. Maar dat is nog niet officieel bewezen...


Toch wel, daar moet je nu niet aan gaan twijfelen.

Schweiz Arch Tierheilkd 1996;138(1):15-21

[The history of neurectomy in horses with navicular disease]
Meier HP.
Klinik fur Nutztiere und Pferde, Universitat Bern.

The genetic predisposition to navicular disease is proven nowadays, but otherwise, etiology and pathogenesis are still unclear..... enz..

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 16:24

Sugarmiss schreef:
Ik ben er nog niet door overtuigd. Zulke verhalen heb ik ook gelezen over koliek.
De methode de Bodt is interessant, ik zou graag eens een clinic van hem bijwonen, vooral mbt tot western(gereden)paarden heb ik wel wat vraagjes. Schijnheilig


De aanleg IS gewoon erfelijk, dat dat vind je terug in meerdere studies, net als de aarde rond is trouwens...
Weet jij dan van studies waar het tegengestelde is aangetoond of spreek je uit eigen ervaring?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 17:11

Voor internationaal gepubliceerde artikels moet je hier kijken http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi (zoeken op navicular and horses) dan ben je zeker dat de inhoud betrouwbaar en gecontroleerd is. Deze artikels hebben de hoogste quotering en zijn verschenen in de belangrijkste wetenschappelijke tijdschriften.
Die auteur Sutor is daar nergens terug te vinden en dan kan je stellen dat ze dus geen enkel belangrijk en algemeen aanvaard artikel heeft geschreven.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 17:18

Cassidy schreef:


A New Theory on the Cause of Navicular Disease


quote: Although many theories exist, a cause for navicular disease has not yet been found.

References: AM Wilson, MP McGuigan, L Fouracre and L MacMahon The Force and Contact Stress on the Navicular Bone During Trot Locomotion in Sound Horses and in Horses with Navicular Disease Equine Veterinary Journal (2001) Vol. 33, No. 2, Pg 159

MP McGuigan and AM Wilson TheEffect of Bilateral Palmer Digital Nerve Analgesia on the Compressive Force Experienced by the Navicular Bone in Horses With Navicular Disease Equine Veterinary Journal (2001) Vol. 33, No. 2, Pg 166


Er staat toch niet dat er geen genetische aanleg is? Waarom het in het ene paard ontstaat en in het andere niet, dat is de vraag. Ik beweer ook niet dat alle paarden met een genetische achtergrond, de ziekte krijgen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 18:20

Novelle schreef:
het hko gebied is gewoon en gevoelig gebied en het hoeft echt niet erfelijk te zijn,
Als Antione de Bodt zegt is het een rijtechnische probleem,
dus niets erfelijk,
het paard is overbelast door verkeerde belasting van de rug, en dit uit zich in het hko gebied,

Antoine de Bodt kan zeggen dat de aarde vierkant is, zou je dat dan ook geloven?
De problemen die hij krijgt zijn niet allemaal hko gevallen. En hij verkondigt niet veel nieuws, beweging op de juiste wijze wordt zowieso aangeraden bij hko, ook door dierenartsen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 21:26

Zou dat paard dan toch niet verzekerd zijn? Euthanasie kan ook toegestaan zijn voor de verzekering. Anders probeer je toch nog...

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 22:23

Ja, maar neem dat je paard voor 5000 gulden is verzekerd. Dan koop je het terug en krijg je dus minder geld en je mank paard terug. Mensen hebben dan wsch liever het volledige bedrag om daarmee een nieuw paard te kopen anders moet je hem ook nog blijven onderhouden. Heel erg maar zo gaat dat vaak.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 22:53

Akkoord, maar er stond dat het paard enkel op harde bodem lichtjes mankte, daarom...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Raineri, xAnthea en 112 bezoekers