hoefkatrol = afmaken?

Moderators: petraaken, A_nouk, C_arola, Nicole288, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 12:15

Ik ervaar het net andersom, er worden minder paarden afgemaakt voor hoefkatrol. Toen hko bij mijn paard ontdekt werd ruim 4 jaar geleden was ook de eerste reactie van mensen om me heen: afmaken is de enige oplossing. Nu 4 jaar later is dit echter helemaal veranderd. Mensen reageren heel anders, zoeken mee naar oplossingen die er in de loop van de tijd ook meer zijn gekomen. Het beslag is verbeterd, er zijn steeds betere voedingssupplementen op de markt, en er komen mensen met rijtechnische oplossingen zoals Antoine de Bodt.
Wat ik wel gemerkt heb is dat er nog veel artsen zijn die dit niet voor waar aannemen en nog steeds hko direct als eindpunt van een paard zien. Ze willen niet verder kijken dan het gene dat ze tig jaar geleden geleerd hebben en staan niet open voor nieuwe ontwikkelingen en dat is jammer. Gelukkig heb ik niet zo´n dierenarts!

Stop N BullionBrandy, al weer vijf jaar oud!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 15:15

Hoi Flair,
Ik snap het helemaal hoe dat is gegaan, ik heb het zelfde gehad. Bij mijn paard kreeg ik de keuze afmaken of zenuwsnede. Ik ben toch eerst verder gaan kijken en nu 4 jaar later loopt mijn paard nog steeds rond. Oke, we hebben mindere tijden er bij, maar al met al heeft ze nog steeds lol in haar leven en kunnen we haar nog steeds rijden. Zij heeft overigens ook een nr. 4 linksvoor, maar dat wil niets zeggen. Er zijn paarden met hele erge hko die nooit een pas verkeerd zullen zetten en er zijn paarden met minimale hko en die lopen vaak kreupel. Het is ontzettend paard afhankelijk.
Probeer je vriendin over te halen nog even een paar maanden te wachten en eerst wat alternatieve dingen uit te proberen zoals speciaal beslag. Raadpleeg vooral je hoefsmid die kan ontzettend veel nog helpen bij dit soort dingen door de hoeven wat stijler te zetten. Of probeer een middel als Cortaflex. Hierover hoor je heel veel positieve verhalen van paarden die het daar heel goed op doen. En last maar zeker not least, ga eens kijken bij een clinic van De Bodt. Dat is zeker de moeite. In een ander berichtje hier op bokt.medisch last ik van iemand die had gezien hoe een kreupel paard binnen 20 minuten weer goed liep. De eigenaar zat te huilen van geluk op zijn paard! Print dat soort verhalen uit en laat het je vriendin lezen zodat ze weet dat dit niet het einde van haar paard hoeft te zijn. Wij hebben hier met zijn allen natuurlijk niet de kennis van de dierenarts, maar ik denk dat ieder paard een kans verdiend!
Ik begrijp overigens 1 ding niet helemaal. Zijn er een half jaar geleden ook foto´s gemaakt? Want hoe kan de arts anders weten dat het een progressieve vorm is zonder vergelijkingsmateriaal?

Groetjes en wens je vriendin sterkte bij haar keuze.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:24

Er zijn inderdaad 5 levels van hko. Tot en met nr 3 betreft het van die voedingskanaaltjes, nr 4 is een cyste (grootte maakt niet uit dus een kleintje is ook een nr 4) en tot slot nr 5 zijn van die lollypop achtige kanalen.

Stop N BullionBrandy, al weer vijf jaar oud!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 09:41

3x jammer: jammer dat ze alleen naar de arts heeft geluisterd, jammer dat ze het paard geen kans heeft gegeven en jammer voor het paard zelf.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 20:37

Hoi Flair,
Je hebt in elk geval je best gedaan, meer kun je niet doen!

Groetjes,

Jolande

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie