brokkelhoeven; ijzers of niet ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

brokkelhoeven; ijzers of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-02 19:15

hoi
meron heeft brokkelhoeven.... aan de binnenkant van de hoef breken er kleine stukjes af.
hij moet weer bekapt worden, maar voor die tijd had hij het ook.
zou het misschein een goed idee zijn om hem op ijzers te zetten of is dit niet nodig? (alleen voor)
ik vet zijn hoeven 1 tot 2 keer in de maand in, op stal staat hij droog, maar de wei is nat dus zijn hoeven worden opzich wel vochtig.
groetjes liselot

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 12:47

Het is zeker aan te raden om hem op ijzers te zetten. Mijn paard heeft ook hele slechte hoeven. Hij stond al op ijzers voor ik hem kocht, maar in overleg met mijn hoefsmid hebben wij besloten om er zooltjes onder te doen. Sinds twee jaar staat hij nu op zooltjes en de kwaliteit van z'n hoeven is enorm verbeterd. Door de zooltejes met de siliconen draagt niet alleen de rand, maar wordt de druk over de hele hoef verdeelt. Hierdoor worden de randen minder belast en brokkelen ze ook minder snel af. Daarnaast kun je Biotine geven en de hoeven invetten.
Groetjes Petra

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 12:55

Hoi!
Ik zou hem op ijzers zetten als ik jou was.
De pony die ik 'vroeger' had had ook hele slechte hoeven.
We hebben hem toen ook op ijzers gezet en dat ging toen veel beter.
Wat ook de groei van de hoef kan bevorderen en dus zorgt dat het wat beter en steviger aangroeit is de hoef net onder de kroonrand in te smeren met laurierzalf.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-02 13:09

hij heeft op de renbaan gelopen en heeft toen op renijzers gestaan, toen hij bij mij kwam zijn deze er onder weg gehaald.
na een maand begonnen zijn hoeven slechter te worden....
ik zal het eens met de eigenaresse overleggen

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 16:20

Ik ben dus een tegenstander van ijzers. IJzers zijn slecht voor de doorbloeding van de hoef en als je een hoefprobleem hebt (w.o. afbrokkelen) heb je die doorbloeding juist hard nodig.

Als je paard altijd op ijzers gestaan heeft en de nagelgaten gaan uitgroeien zul je al snel last hebben van brokkelhoeven.
Houdt de hoeven goed vochtig en zorg ook van binnenuit voor extra impuls voor nieuwe hoefgroei.

Verder zou ik aanraden kijk eens verder dan ijzers, bijv. paardenschoenen
http://www.oldmacs.com.au
Ik gebruik ze nu al een jaar en volgens mijn smid hebben de hoeven er nog niet zo goed uitgezien.