lichte koliekaanval warschijnlijk door overgang naar lentegr

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

lichte koliekaanval warschijnlijk door overgang naar lentegr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-02 23:04

Afgelopen zondag had ik met Pjelk springles in de manege maar al na een 20 min draven en springen was hij kletsnat over zijn hele lijf, trapte naar zijn buik en was heel onrustig als hij stil moest staan en schopte naar zijn buik. Mijn instructeur zei dat het waarschijnlijk koliek was en ik ben wat met hem gaan lopen. Hij moest daarna plassen en droogde weer op en towen het beter leek ben ik weer naar huis gestapt.
DE volgende dag (maandag dus) had ik manegeles maar pjelk had totaal geen zin. We waren net door de stromende regen naar de manege komen rijden maar ik kon voelen dat hij na een paar rondjes draf al behoorlijk warm was. Ook liep hij erg langzaam en telkens met zijn oren in zijn nek dus vermoedde ik dat hij zich niet zo lekker voelde. Ook dit keer schopte hij weer naar zijn buik. Ook nu ben ik weer met hem naar huis gestapt.

Vorige week woensdag heb ik Pjelk zo vanuit de manege in de wei gezet. Het land is maar een halve ha groot en hij staat samen met een Shet (die ook al een hoop gras gegeten had) op een derde daarvan. Iedere dag krijgt hij een halve tot een hele kg biks afhankelijk van hoeveel hij werkt erbij.

Beide koliekaanvalen (?) heb ik geen veearts gebeld en gingen de symptomen vanzelf weer over. Vandaag heb ik Pjelk in de wei laten staan en een paar keer bij hem gekeken maar toen leek alles goed.
Nu vraag ik me een paar dingen af:
Had ik bij die koliek de DA moeten bellen? Kan het verdere gevolgen hebben? Wat zou ik nu kunnen doen om een volgende koliek te voorkomen en zou ik morgen weer voorzichtig kunnen proberen te gaan rijden? Moet hij nast biks misschien nog ander voer (bv hooi) bijgevoerd krijgen?

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 08:59

Zou 't misschien niet kunnen zijn dat hij een drukking onder de singel heeft? Misschien te strak aangesingeld of misschien heeft z'n huid een keer dubbel gezeten onder de singel? Voel maar eens met je hand of ie onder de singel warmer is en of 't eventueel dik is. Als dat het geval is zou je 'm een aantal dagen moeten koelen en liefst even niet rijden, tot 't over is. En daarna een lekker dik singelbontje gebruiken.

Als je echt koliek vermoed, nooit aarzelen de dierenarts te bellen. 't kan nog zo onschuldig lijken, maar koliek kan zeer ernstig zijn.

Succes

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 10:28

Ik denk dat het verstandig is om hooi bij te voeren, een paard heeft structuur nodig om de darmwerking te bevorderen. Soms geeft jong voorjaarsgras te weinig structuur. Daarom voeren wij in het voorjaar (nu dus) 's avonds hooi bij, van oud gras, erg stengelig. Het heeft weinig voedingswaarde maar dat is dus ook niet het doel.

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-02 19:42

Bedankt voor jullie reacties Vanmiddag sprak ik mijn instructrice nog even en die zei dat het heftige zweten wel gewoon van vermoeidheid kan zijn. Pjlelk is de kou en regen van de afgelopen dagen natuurlijk niet geqwend en heeft een hoop energie nodig om warm te blijven. Vandaar dus dat hij vrij gauw moe en nat is als er nog meer van zijn energie voorraden aangesproken worden als hij werken moet. Ik denk/hoop dus dat het geen koliek was. Hij krijgt nu ook een dikke plak hooi extra en afhankelijk van hoeveel hij gewerkt heeft een halve of een hele kg bix.