behandelingen voor paard met losse hoefwand (dunne hoefwand)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

behandelingen voor paard met losse hoefwand (dunne hoefwand)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-02 19:03

Wie heeft hier ervaring mee? Mijn paard heeft hier nl. last van en loopt er kreupel op. Gisteren naar de kliniek geweest en pijnstillers gekregen, en er werd gezegd dat ik gewoon moest rijden want beweging was goed voor de hoef. Hij heeft een stukje kunsthoef aan de binnenkant van zijn achterbenen en staat op ijzers. Hij krijgt biotine en primeval artrose gelatinaat. Ook vet ik het regelmatig in.

Wat kan ik nog meer doen? Volgens de DA moet de hoef eerst weer wat verder groeien en dan heeft hij er geen last meer van. Want hij zegt dat de hoefwand zo dun is, dat als er een nagel in wordt geslagen, deze nagel heel dicht tegen het "leven" zit en als hij dan loopt dan "schuurt" die nagel er dus langs. Hij moet wel op de ijzers blijven, anders werd het nog slechter. NU dus maar afwachten.........
Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 19:49

Stap eens af van die ijzers en koop een paar schoenen voor je paard.
http://www.oldmacs.com/
Ik gebruik ze nu al haast een jaar voor een hoefbevangen paard, die ook zeer slechte hoeven had.
Beter voor de bloedcirculatie in de hoef, hierdoor betere hoefgroei en een dikkere hoefwand.
O ja, laat je smit niet voor het mooie de hoefwand schoonvijlen, dit kost weer een paar millimeters die je hard nodig hebt.

summer

Berichten: 464
Geregistreerd: 03-11-01

losse wand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 20:03

Hoi,

Een jaar geleden werd er bij mijn pony (shet) ook losse wand geconstateerd. Aan alle twee haar voorhoeven. Zij stond toen rondom op ijzers en was behoorlijk kreupel van de een op andere dag. Ik wist al langer dat ze last had van losse wand. Mijn vorige hoefsmid haalde er wel een stukje af en toe van af maar dat was achteraf helemaal niet de juiste behandel methode. Ook mijn vorige dierenarts had het bij het verkeerde eind. Hij zei namelijk dat het brokkelhoef was, terwijl mijn hoefsmid zei dat het lossewand was. Toen ik in Utrecht was met mijn andere paard heb ik het daar aan een van de hoefsmeden gevraagd wat de beste behandel methode is. Hij zei dat het beste is dat de hele lossewand eraf moet worden gesneden tot het leven.
Toen dus mijn pony kreupel ging lopen was ik het zat. Ik heb toen een andere dierenarts laten komen en hij liet gelijk zoals ze al in Utrecht zeiden de hele losse wand eraf halen. En dat viel niet mee. Eigenlijk schrok ik enorm, want wat bleek met de tijd was er zoveel zand tussen de lossewand gekomen dat het bijna tot aan de kroonrand los zat. Nou mijn pony kon niet meer op ijzers staan. Ze mocht wel in de wei gelukkig. Daar liep ze ook bijna niet meer kreupel (de druk was er van af). Ik mocht niets met haar doen, kon trouwens ook niet, ze was immers kreupel en ze stond op pijn stillers. Ze mocht ook alleen in de wei staan en niet in het zand komen, omdat anders dat zand weer ging wringen in het nieuwe gedeelte. Nu een jaar verder gaat ze van de week weer voor het eerst op ijzers. Dus ik hoop voor je dat het bij jouw paard niet zover is gekomen als bij mijn pony. Maar de einige remedie is het hele stuk los leggen. Bij mijn pony kwam het door een bacterie die erin zat en die zit lekker als de wand niet helemaal wordt weggehaald. Een losse wand kan ook ontstaan na hoefbevangenheid. Heel veel sterkte Summer

summer

Berichten: 464
Geregistreerd: 03-11-01

losse wand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 20:11

Ps mijn pony kreeg gelijk vloeibare biotine (Kerabool) en een soort zals om haar hoeven soepel te houden.
En mijn nieuwe hoefsmid moest bij mijn pony regelmatig komen om de hoef zo goed mogelijk te verzorgen. Soms wel een keer in de twee weken. Later in de winter hoefde dat natuurlijk niet meer. Maar ik had het geluk dat de hoeven van Gizmo erg hard groeide. Anders kan dat natuurlijk niet. Maar laat je goed voorlichten, kijk naar mij de eerste dierenarts/ hoefsmid hadden het ook niet bij het rechte eind. En de hoeven van je paard zijn het kostbaarste bezit. Komt het tot de kroonrand dan heb je kans dat het nooit meer wil aangroeien. En lopen is goed voor de bloeddoorstroming van je paard, maar of echt rijden nou echt leuk is ? Als je paard pijn heeft is dat niet echt leuk. De pijn kan je zien als of je een splinter onder je nagel hebt. Het is dus een zeer pijnlijk.
Misschien heb je ook wel de gelegenheid om je paard op het land te zetten en dan loopt deze wel. Hij belast zich echt niet meer dan nodig is.
Succes Summer

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 20:49

Ik val in herhaling maar lees deze site eens www.rwl-quality.nl
klik op de belgische vlag en uitleg verschijnt.
Deze methode zal niet het veminkende karakter hebben van weggesneden hoefwand ,maar gaat de oorzaak aanpakken met een gunstig resultaat.