Hoe bevorderen van de hoefgroei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Hoe bevorderen van de hoefgroei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 12:49

Mijn pony's hoeven groeien echt super slecht, iedere keer als de hoefsmid komt is het weer drama, ik weet niet meer wat ik er aan kan doen om te zorgen dat de hoef iets sneller groeit..........

(ze staat rondom op ijzers, zonder ijzers is geen optie)

Biotine hebben we heel lang geprobeerd, haalt niets uit, alleen dat ze het hele jaar door blijft verharen. (zelfde als met hoef en huid van de paarden drogist)

Als iemand iets weet of tips heeft, hoor ik het graag.

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:51

Kan dit dan kwaad dat dat niet groeit?

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:52

Laurier zalf helpt, dit masseer je in op de kroonrand.
Je hebt van het merk Enzion iets dat Hooffood heet.

Heb je al op de site van de paardendrogist gekeken?
Daar staan ook veel dingen.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:52

Ratje schreef:
Kan dit dan kwaad dat dat niet groeit?


Als het sneller slijt dan groeit wel, dan heb je op een gegeven moment geen hoef meer over.

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:57

ja maar als er dan weer ijzers onder zitten gaat dit toch niet erg slijten, kan je toch gewoon elke keer lichtjes laten bijwerken en weer nieuwe ijzers eronder.
Zonder ijzers is dit natuurlijk anders zo hadden we er hier ook eentje de smid kon er nooit iets aandoen. Nu met ijzers gaat dit goed.
Of snap ik het nog niet???
Groetjes

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:03

Ratje schreef:
ja maar als er dan weer ijzers onder zitten gaat dit toch niet erg slijten, kan je toch gewoon elke keer lichtjes laten bijwerken en weer nieuwe ijzers eronder.
Zonder ijzers is dit natuurlijk anders zo hadden we er hier ook eentje de smid kon er nooit iets aandoen. Nu met ijzers gaat dit goed.
Of snap ik het nog niet???
Groetjes



Onder de hoeven van mijn paard blijven geen ijzers zitten omdat de hoeven zo slecht zijn. En hij loopt dus verplicht op blote voetjes en dan is het niet handig als het sneller slijt dan groeit.

Ik weet niet of dit bij Hetja ook het geval is?

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:07

ja dan is het inderdaad niet zo goed. Dan kan biotine toch weer wel wat helpen. Je moet alleen zorgen dat je dit lang genoeg geeft niet gewoon 1 potje maar minstens 1 jaar door.
En insmeren met hoevenvet gemengt met lijnolie.
Groetjes

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 13:14

Ze heeft ijzers nodig omdat ze achter spat heeft en daarom speciaal beslag nodig heeft. Als de hoeven niet groeien kunnen er dus niet steeds nieuwe ijzers onder.....Mijn pony loopt echt slecht zonder ijzers, ik heb er al aangedacht om alles eronder uit te halen en wachten totdat alles redelijk gegroeid is, maar dan loopt ze dus super gevoelig, heb al aan hoefschoenen gedacht maar daar heeft ze dus niets aan qua speciaal beslag...

Teriema, Hooffood? Dat ga ik eens opzoeken en proberen, thanx.
Van de paardendrogist hebben we al zoveel geprobeerd, maar niets helpt (Rainmaker, hielp wel goed tegen het afbrokkelen, maar ze gaan er niet sneller van groeien, van alle poedertjes gaat ze alleen maar super verharen, verder geen resultaat (na een jaar ook niet))

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 13:17

Hoevenvet met lijnolie, dat ga ik dan ook maar proberen.
Ze krijgt al zo'n 6 jaar lang biotine, zijn nu sinds een paar maanden mee gestopt, maar zie geen verslechtering of verbetering daardoor...
Alleen dat ze nu stukken minder verhaart dan voorheen.

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:48

Ja dan zal de biotinge inderdaad niet helpen.
Nu begrijp ik waarom dat niet gewoon kan je hebt plaats nodig om nieuwe nagelgaten te maken natuurlijk, hoe dom van mij.
Hoevenvet gemengt met lijnolie moest ik ook bij een paard van mij doen met slecht hoeven, dit zou ook helpen tegen het afbrokkelen en voor de algemene conditie van de hoef.
Groetjes

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:54

Bij ons sloeg biotine ook totaal niet aan. Echt geldverspilling dus eigelijk. Toen zijn we zeewier gaan voeren en de kwaliteit van de hoeven is echt verbeterd en ze groeien ook veel beter. Eerst moesten ze om de 12 - 14 weken naar de smid en nu al met 6 - 8 weken.

Op de site van de paardendrogist staat meer over zeewier.

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 14:02

Heb het even opgezocht, over zeewier en meteen maar besteld, thanx Vonnie84, ik hoop dat het beter aanslaat dan biotine...

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:09

Ik ben benieuwd. Ik kan het natuurlijk niet garanderen, maar zoals ik het bij die van ons heb gezien, helpt het goed. En het is natuurlijk voor nog een hoop andere dingen goed. Dus het is nooit voor niets.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:28

Ik heb wel eens gehoord dat je da ook kan prikken of je paard wel een tekort aan Biotine heeft, als ze daar geen tekort aan heeft helpt het waarschijnlijk ook niet om dat extra te geven.

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 14:45

Mijn pony heeft daar dan waarschijnlijk geen tekort aan, geloof eerder dat het bij haar door een slechte doorbloeding komt, ze krijgt genoeg beweging hoor, maar ze heeft de nodige blessures gehad en daardoor is het helaas niet mogelijk om haar volop op het land te zetten...

dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 15:28

Mijn paard heeft van nature ook slechte hoeven Haha! maar sinds een jaar of vijf geef ik hem Equistro Kerabol bij zijn voer. Dit spul bevorderd de kwaliteit en de groei van de hoef. Ik moet zeggen dat dit bij mijn paard goed werkt. Ik moet er wel bij zeggen dat dit spul niet goedkoop is en alleen bij de d.a. verkrijgbaar is. Bovendien duurt het ongeveer een half jaar voordat je resultaat ziet. Bloos!

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 16:10

Ik ga na het weekend even informeren bij de DA over Equistrol Kerabol, ik heb mijn DA er nog nooit over gehoord. (Tot nu toe dan nog niet)

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 16:19

goede doorbloeding is idd ook heel belangrijk, wij hebben ons paardje daarom ook in een kudde in een loopstal geplaatst. Vroeger stond hij bijna 20 uur per dag op stal, toen waren zijn hoeven echt niet om aan te zien.

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 16:26

Een loopstal, dat zal ook wel wat voor haar zijn, denk ik, alleen is dat niet mogelijk bij ons op stal (manege) en in de buurt weet ik ook niet echt waar ze dat hebben.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 16:47

Het is altijd jammer dat je van dat soort dingen afhankelijk bent van wat er in je omgeving te vinden is. Wij stonden op het punt om ons paardje te verkopen omdat wij dachten dat hij misschien met zijn slechte hoefjes in Drente beter af zou zijn dan hier in de randstad. Tot dat wij op eens deze stal tegen kwamen met loopstal, en het geweldige is helemaal dat aan de grond van de boer de duinen grenst, wij hoeven nu echt nooit meer over verharde grond om naar buiten te gaan.

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 16:57

ideaal, lijkt me dat! Alleen heeft mijn pony echt ijzers nodig, ook al loopt ze op het zand, bij het minste geringste kreupelt ze dan al.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 17:03

Hopelijk helpt één van de genoemde middeltjes voor je pony.
Succes!

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 17:07

Ik hoop het ook thanx!

Andere tips of informatie is nog steeds welkom hoor!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 17:33

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem, paard heeft ijzers nodig, maar kunnen er nu gewoon niet onder ivm slechte hoef.. en daar baal ik verschrikkelijk van, want ze kreupelt ook bij het minste geringste...

Ik heb biotine bijgevoerd, maar de hoefsmid zei dat ik beter over kon stappen op Cavalor Hoof Aid Special. Is een bak van 5 kilo voor 50 euro. En dan moet je elke dag ong. 180 gram bijvoeren, ligt trouwens aan het gewicht van je paard/pony..
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog geen verbetering zie...

Dus ik denk dat ik de zeewier ook maar eens ga proberen!

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 17:45

Kan jouw paard misschien niet op hoefschoenen lopen?