snel mager [met foto]

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jans16

Berichten: 884
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: bollenstreek

snel mager [met foto]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 00:12

Ik heb al een ouder paard. Hij is 24 jaar. Hij word altijd snel mager. Niet zo heel mager hoor! maar wel dat je ze zijn ribben ziet zitten.
Zijn tanden worden altijd netjes bijgehouden dus daar ligt het niet aan ook zijn wormenspuit krijgt hij optijd.. ik voer hem zelfs al maismeel bij. en een heel klein beetje kuil..
Hij staat veel op het land..
mijn dierenarts heeft hem laatst nog helemaal nagekeken maar er was niks mis hij zei wel: Hij is natuurlijk wel een ouder paard.. maar worden ze dan allemaal mager?? Scheve mond

mijn vraag is.. weten jullie misschien hier iets op? bv: nog iets bijvoeren?
Ik vind het heel vervelend en hij krijgt ook genoeg biks en Muesli zels 2 soorten.

ik heb echt al zo veel geprobeert... ik hoop dat jullie wat weten Lachen

zo ziet hij er op dit moment uit
Afbeelding

Afbeelding

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 00:43

In de winter altijd een deken op laten. Hij hoeft dan niet zoveel energie te stoppen in het warm blijven en daardoor valt hij minder af. Oudere paarden kunnen vaak voor dat soort vanzelfsprekende dingen niet meer genoeg voeding binnen krijgen. (en dat advies van iemand die eigenlijk behoorlijk anti dekens is.) Overigens vind ik hem er best goed uitzien hoor.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 00:54

En ondanks het gras hooi bijvoeren... er zit niet meer zoveel in het gras op het moment Lachen En inderdaad een dekentje, dat scheelt de energie van warm blijven.

Jans16

Berichten: 884
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 08:02

ja een deken dat krijgt hij zeker op!:D hij heeft nu ook al een dun dekentje op.. maar bedankt!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 18:54

bij ons op stal is er een van 27 en die valt ook vrij snel in. goed bijvoeren met hooi helpt al genoeg.
wat ene goed voedingssupplement is is zeewier bij gaan geven, zitten alle mineralen en vitamies in.

rooiesabien

Berichten: 84
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:32

geef je paard xtra hooi en elke dag slobber met je zei het al maismeel dit geef je xtra buiten de normale voerbeurten om en je zal zien dat binnen een week of 2 je paard er weer goed uitziet.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:38

Ro: het s niet de bedoeling om je paard binnen korte tijd goed te krijgen, want dan stop je met de slobber en al en valt die weer in
ik denk dat ze een blijvende oplossing zoeken
en een paar leestekens in je tekst zouden handig zijn, nu heb ik enkel slobber begrepen

TessaB

Berichten: 719
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:40

Volgens mij is het hartstikke normaal dat een ouder paard magerder wordt.
Mijn pony van 24 haar ribbetjes zijn aardig zichtbaar, maar daarbij heeft ze ook een hangbuikje!!! Als je je paard goed voert en de gezondheid in de gatenhoudt, hoef je je nergens zorgen over te maken!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:24

Onbeperkt hooi voor zijn neus zetten. Dan kan hij ook zijn kachel opstoken. Lachen

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:27

bij ons op stal staat ook een oude pony die snel mager is en hij krijgt een soort muesli dat herbusam ofzo heet en dat werkt wel heel goed bij die pony.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 22:18

maismeel bijvoeren of als je het ergens kan krijgen snijmais. Kuilgras.

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 22:39

inderdaad onbeperkt hooi bijvoeren! een ouder paard verbruikt heel veel energie in het warm houden van zichzelf daarom moet je ervoor zorgen dat hij altijd kan eten , door het kauwen en eten houdt hij zichzelf warm en hooi mag onbeperkt gevoerd worden zonder gevaar voor koliek !


groetjes

jollyjoker

Berichten: 2465
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 00:32

Halve kilo bietenpulpbrokken bij voeren, helpt echt geweldig en snel! MAAR jer moet dit wel 12 uur weken. Daarnaast deken en voldoende tot veel hooi. Ook bij een oudere heer moet dit werken! SUCCES....

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 07:44

ik zou toch wachten totdat ze een wintervacht aangemaakt hebben voordat je er een deken oplegt, een ouder paard mag juist wel wat voller in het haar zitten, ook extra weerstand tegen de kou.
ruwvoer verdeeld over meerdere keren per dag zorgt ervoor dat hij die vacht beter kan aanmaken.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 09:16

Af en toe (circa 2x per week) een (kant en klaar) slobber voeren, geeft soms net dat beetje extra. Soms wil een schep luzerne (per dag) ook wel eens helpen, schijnt dat de oudjes daar wat beter de voedingsstoffen uit kunnen halen.

Je paard is idd wel mager, ik kan me voorstellen dat je daar wat aan wilt doen.

Renske83
Berichten: 10
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 11:54

Onbeperkt hooi zeker in de winter als er niet veel gras staat.
En mais is een goeie dikmaker, je hebt ook mais in brokvorm, maar je kan ook kuilmais voeren.

Slobber is ook goed voor ze, oude paarden eten dat ook makkelijk.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 17:45

Zie wel vaker oudere paarden die mager(der) worden.Zal zeker iets met de leeftijd te maken hebben,al is bij die van mij van 21 nog geen rib of botje te zien.

Ik blijf haar slobber bijvoeren en zeker 's winters een lekkere warme deken op.Verder krijgt ze hooi bijgevoerd.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:20

Ik heb goede resulataten gehoord van maisvlokken toevoegen en natuurlijk veel hooi. Heeft ze geen wormpjes? Daar worden paarden ook vaak magertjes van...

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:34

Hoeveel voer je hem precies bij?
Mijn ex-verzorg paard is 28 hij krijgt op het moment 2 kilo meusli, 5 kilo onderhouds brok, kuil 's morgens en 's avonds en hij staat nu nog overdag buiten in de wei. ook krijgt hij opkikker bijgevoerd, dat is een voedingssuplement met extra vit. en min. Helpt heel goed want sinds we dat voeren is hij altijd goed de winter doorgekomen.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:46

dat is best veel..oudje bij ons(27) krijgt 2 kilo onderhoudsbrok en twee dikke plakken hooi, enige wat bij haar probleem is dat de wintervacht van vorig jaar er nog op zit...
meer hooi willen ze niet voeren, vinden de eigenaren onzin.......

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:57

Hoe is het met z'n vochthuishouding? Het is maar een idee, maar 2 jaar terug een oudere merrie van hiernaast wilde ook maar geen vlees op komen. Bleek ze problemen met haar vochthuishouding te hebben waardoor ze licht uitgedroogd was. De oplossing was simpel, een tijdje 1x daags 1 eetlepel rietsuiker en 1 theelepel keukenzout over het voer. Ze zag er al snel weer wat voller uit.

Je kunt dit makkelijk zelf conroleren, als ie daar last van heeft dan veert z'n huid minder makkelijk terug nadat je een plooitje hebt gepakt, dat blijft dan eventjes "staan" voordat de huid weer glad trekt.

kiola
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 20:49

mag ik vragen wat voor een ras of dat jou paardje is? daar kan t ook in liggen?

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:41

Mijn ex verzorgpaard krijgt 2x daags kuil, ik denk ook niet dat hij behoefte heeft aan nog meer, want hij krijgt het niet op. Hij is onlangs naar de tandarts geweest. Hij durfde niet meer te doen dan een beetje vijlen want zijn hele gebit is verrot. Het is gewoon pappen en nathouden en hopen dat hij nog een tijdje zijn kuil kan kauwen. Anders moeten we overgaan op lucerne of een ander ruwvoer. Iemand nog tips over ander ruwvoer dat makkelijk weg te kauwen (sabbelen Haha! ) is?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:51

ik heb gehoord dat grasbrok voor oudere paarden ook heel goed is.
dit moet je wel van te voren weken in water, want grasbrok zwelt erg op in de maag. dit maak je dan nat anders kun je kans hebben op koliek

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:02

Ik gaf mijn oudje altijd slobber gemaakt van pavo herbasan(1 schep a , gram) halve schep zemelen, lucerne, beetje hooi (kon niet veel meer op vanwege het gebit), vitaminenpoeder, lijnzaadolie en 2 kg onderhoudsbrok. De lucerne verviel toen ik zemelen ging voeren. De lucerne liet hij na een tijdje ook de helft van liggen (de govere stukken voor hoever je het grof kon noemen). Zoveel mogelijk ruwvoer (kan ook inderdaad pulp of kuilmais gaan geven) is het belangrijkste om dikker te worden, succes