*Speciaal hoefijzer (met foto's ;) )

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

*Speciaal hoefijzer (met foto's ;) )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-02 16:06

Hey!
Vandaag is mijn hoefsmid langs geweest om een ijzer dat uitgevallen was bij een dom ongelukje (in de ursusdraad gestrapt) terug onder de hoef te zetten.
Hij sprak van een speciaal hoefijzer dat hij graag wilde proberen bij Rocky. Rocky heeft namelijk een kleine afwijking rechts voor, waardoor hij gemakkelijk al eens onregelmatig loopt. De buitenste wand van de hoef staat ietsje te recht, waardoor de hoef minder goed schokken opvangt.

Het ijzer dat mijn hoefsmid volgende keer wil proberen is een stuk ronder dan een gewoon ijzer, heeft geen lipje vanvoor en het is ook niet helemaal plat langs de onderkant, maar ook in een boogje. Daardoor rolt de hoef veel beter af als het ware. De teen moet wel een stukje meer ingekort worden.
Er zijn al goede resultaten geboekt met dit ijzer en er is dus ook een kans dat Rocky beter loopt. Het ijzer is trouwens niets nieuws, maar is nu terug in de opmars.

Ik vind nergens een foto op het internet. Kennen jullie zo'n ijzer en wat is jullie ervaring?

Rocky's hoef:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-02 14:30

De foto's zijn dus niet van zo'n ijzer, want foto's en info is wat ik aan jullie vraag. Dit is gewoon een foto van Rocky's hoefje, dat inderdaad ietsje scheef is, waardoor hij soms wat onregelmatig loopt *LOL* . Het is maar om een idee te geven van hoe de 'misvorming' eruit ziet. Het is dus niet zo'n grote afwijking en voor hetzelfde geld heeft een paard er helemaal geen last van, maar Rocky dus wel. Het is omwille van dat hoefje dat ik graag zo'n ijzer zou willen proberen.

visje schreef:

Het ijzer
,
dat mijn hoefsmid volgende keer wil proberen, is een stuk ronder dan een gewoon ijzer, heeft geen lipje van voor en het is ook niet helemaal plat langs de onderkant, maar ook in een boogje.



Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest. In de eerste zin hoorden 2 komma's te staan (heb ik er nu even bijgezet in de quote). Het ijzer heeft hij er niet opgezet, omdat Rocky nog niet aan nieuwe ijzers toe was (hij was pas beslagen en had maar 1 ijzer verloren) en het ijzer was bovendien een maat te groot. Ik had graag een foto gezien omdat ik er zelf niet bij was. op de foto's die ik erop heb gezet, staat Rocky op ene gewoon ijzer. Als je goed kijkt zie je trouwens ook het synthetische laagje tussen het ijzer en de hoef.

Verder kan ik niet beter uitleggen wat ik bedoel met 'rond' langs de onderkant. Maar het effect kan je het beste zo omschrijven: als je tegen een bal duwt, rolt ie heel de tijd over a.h.w.. Probeer je een grote kubus voort te laten rollen, dan valt ie veel minder snel om en zal ie uit zijn eigen moeilijk echt gaan rollen. Dat is omdat het draagvalk een plat vlak is. Bij een bal is het 1 punt. De bal rolt heel te tijd van het ene punt op het andere. Bij het revolutionaire ijzer is het ook zo. Wanneer het paard zijn hoef opheft, rolt het ijzer eerst nog een stukje. Gewone ijzers doen dat minder, omdat het draagvlak net zoals bij een kubus veel groter is. Toch zie je dat een paard het uit zijn eigen al eens doet, omdat een gewoon ijzer slijt naar de vorm van dat speciale ijzer. Het draagvlak slijt met andere woorden zodat het ijzer aan de onderkant een klein boogje vormt.

Sorry voor de onduidelijkheden. Ik moest nogal dringend naar het toilet bij het schrijven van het berichtje hierboven en dan wil je je er wel eens wat sneller vanaf maken. Haha! Ik hoop dat bij deze alles rechtgezet is.

Sibold: Dit ijzer klopt wel volgens de beschrijvingen. Ik ga mijn vader eens naar de foto laten kijken, want hij heeft het al in het echt gezien. Hij zei ook, maar dat ik wel een detail, dat het een donkerdere kleur had dan en gewoon ijzer en dat het precies lijkt alsof het in gietijzer gemaakt is. Zo ziet jouw foto er ook wel uit, niet?
En inderdaad, de bovenkant is zo een beetje platter geduwd. Meer een U-vorm dan een gewoon ijzer.

Waarom heb jij het (artrose)ijzer eens geprobeerd? Hoe zag je precies dat je paardje het niet zag zitten?

En weet jij toevallig of in elk gaatje van dat natural balance ijzer een hoefnagel hoort te zitten? Haha!

Als je toevallig weet wanneer die Bit met dat artikel ongeveer verschenen is, kan ik eens gaan duiken in mijn stapel. Misschien heb ik die Bit ook wel liggen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-02 12:19

Sibold schreef:
Het is BIT december 2001 pagina 48 Haha!


Woohooo! Ik heb hem! Juist juist, ik herinner me de foto's nog. Dacht eerst dat er bloed op zat, maar dat was markering met een stift Knipoog .
Bij de foto onderaan, rechter pagina, zie je dat er echt een heel pak van de teen af gaat. Echte 'korte' hoefjes.
ik ga het artikel direct eens grondig lezen!
Bedankt!

En oja, ik heb de afgelopen dagen al veel rondgesurft en plaatjes gezocht via google en "natural balance horseshoe" *LOL* .
op de site die jij gegeven hebt, staat een interessant discussieforum *LOL* .


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dabiscui en 27 bezoekers