Iemand zelf ervaring met draadwonden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Iemand zelf ervaring met draadwonden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-02 18:57

Hoi allemaal!!!!!


Mijn pony is een week of negen geleden in het draad gekomen Boos! !!!

Hij is er waarscchijnlijk te dicht bij gaan rollen, waarna hij het draad (gewoon van dat dikke witte draad) een slag om z'n been heeft gekregen.
Het lag tot op het bot open ( Lips are sealed ) en de dierenarts had er werkelijk geen hoop meer in ( Huilen Huilen Huilen )!

Het beenvlies was nl er voor een groot deel af en daarom was de DA bang dat het bot zou gaan afsterven. Maar is laat m'n pony niet zomaar afmaken!!!!!!!!!! Ja, als er werkelijk niets meer aan te doen was, OK. Maar er was wel een hele kleine kans........

Heb iedere dag verband verwisseld en ben na een paar weken stukjes gaan lopen. De eerste nacht was trouwens een ramp, hij had nog last van de narcose (gebruikt voor het hechten), had dus koorts en stond uiteindelijk te shaken op z'n benen. Ben de hele nacht bij hem gebleven en heb dagen bij hem gezeten. Pas toen hij er weer op kon staan durgde hij ook weer te gaan liggen. Toen maakte ik iedere dag m'n huiswerk in de stal, lekker tegen hem aan Lovers .

Nu loopt hij al weer lekker in de wei, wel met verband, anders tikt hij het nog wel eens open... Pling Haha! Lachen *LOL* Knipoog

Ik weet nog niet wat ik straks met hem kan, de praktijk zal het leren!
WIe heeft hier ervaring mee? Wat hebben jullie toen gedaan? Wat kon er daarna nog met de pony gedaan worden?

p.s1) Ik smeer iedere dag calendula zalf op de wond om deze zacht
te houden
p.s2) Het belangrijkste is natuurlijk dat hij weer lekker loopt, hij is pas drie
en heeft nog een heel leven voor zich. Het is gewoon schitterend om
hem zo vrolijk te zien spelen in de wei!!! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! [/b]

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 19:19

Ik heb vorige week een verhaal van een paard gehoord die door de trailer was gezakt (niet de schuld van de eigenaar). Zijn been lag ook helemaal open. Nu loopt hij Z-dressuur en geloof ook Z-springen! Heeft er geen last van, bahalve dat hij een hele dunne huid op zijn been heeft: net een baby huidje. Omdat die huid nogal snel kapot gaat staat hij altijd met een stalbandage met onderlap op stal en in de wei. Hij loopt er echt niet meer kreupel aan!!! Veel sterkte met jouw paard en ik hoop dat hij helemaal weer beter wordt!

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 11:30

Ten eerste wil ik je veel sterkte wensen en je pony ook. En ik vind het echt gaaf dat je hem een kans geeft.

Mijn paard is 5 jaar geleden uit de wei gesprongen over prikkeldraad. Dat was in Frankrijk, die manege had in het begin prikkeldraad om de weilanden heen, later hebben ze het gelukkig vervangen door schrikdraad (lint).

Zijn achterbeen is achter het draad blijven hangen. Dus de voorkant van zijn achterbeen, tussen spronggewricht en kogel.

Maar op de dag vh ongeluk had een andere DA dienst en die was bang voor paarden. Ze heeft de wond niet goed bekeken, gewoon snel dichtgehecht en niet eens anti biotica gegeven. Ze zei ook dat het niet ernstig was.

Na een paar dagen sprongen de hechtingen open en stroomde het pus eruit. Toen heb ik meteen onze eigen DA laten komen. Die heeft onder verdoving de rottende wond opengemaakt en ontdekt dat de pees geheel doorgesneden was en dat er ook een krasje op het bot zat. Dat had die eerste DA dus nieteens gezien!
Mijn DA heeft de wond schoongemaakt en verbonden. Hij kon het niet meer hechten, aangezien al het weefsel verrot was. Mijn paard had dus een open gat in zijn been van 12 bij 10 cm en tot op het bot. Je zag de twee losse uiteinden vd pees zitten. Ik moest twee keer per dag het verband verwisselen, de wond wassen en creme erop smeren (ik weet niet meer welke).

Na 9 maanden was de wond nog maar 4 bij 6 cm en niet diep meer. Toen mocht ik weer voorzichtig gaan rijden, met een bandage ter bescherming vd wond.

Ik heb nog drie jaar een stalbandage moeten gebruiken op stal, omdat z'n been anders dik werd. Ik denk dat het lymfe systeem ook afgesneden was.

Het is nu 5 jaar later, zijn been wordt niet meer dik, hij heeft een kale plek op zijn been en in het midden zit nog steeds een korstje.

Hij loopt nu M2 dressuur en over een paar maanden hopelijk ook Z1. Springen gaat goed en keihard galopperen op het strand ook!

Als dat botvlies zich goed herstelt (dat lijkt me wel essentieel) bij jouw pony, dan kan het dus best nog goed komen!!! Succes!

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 15:02

Muzefee heeft als veulen flink in het draad gezeten. Het onderste deel van het been hing er helemaal slap aan. De pees bleek doorgesneden te zijn door het draad.
De veearts heeft het gehecht en het been in het gips gezet.
Na heel veel verzorging is alles helemaal goed gekomen. We hebben haar een paar weken geleden op de foto laten zetten en de pees was weer helemaal gaaf. Haar been heeft wel een litteken en is wat dikker dan de andere benen maar verder kan ze alles weer.
We zijn nu L springen en L2-dressuur, maar op beide gebieden kan ze nog veel meer.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 14:32

Een paardje wat bij ons in pension heeft gestaan is als 2-jarige ook in het draad gekomen (dunne band). 't Was tot op het bot open, precies bij de sprong. Paardje is dezelfde avond nog geopereerd, pezen waren ook afgescheurd. Ze heeft heel veel mazzel gehad, want het leek er ook op dat het bot geraakt was. Ze heeft nog wel een tijdje getrokken met het been en er zit nog steeds littekenweefsel waar vrijwel geen haar op groeit en wat goed soepel gehouden moet worden, maar ze kunnen er (5 jaar later) wel gewoon op rijden.