wie wee de symptonen van een hoefzweer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-01 19:02

en...hoe het kan onstaan?(van een steentje weet ik het!)
Ik heb Kylian een week geleden gekocht en hij loopt sinds gister heel erg kreupel!!(ik heb m laten keuren)morgen komt de dierenarts
en mijn instructeur denkt det t een hoefzweer is!!?Als het nou iets ander is (iets erger bv. met zn pezen)kan je hem dan terugruilen bij de handelaar??(ik hou hem liever hoor!!maar.....tjsa??)
groetjes monique.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 20:14

Hoi Monique, voor zover ik weet kan een hoefzweer zowel in de zool zitten als in de wand van de hoef. De eerste vorm (zoolkneuzing) komt meestal doordat ze ergens op hebben gestaan, steentjes of iets dergelijks. De kneuzing in de wand kan komen doordat ze hun voet stoten tegen iets. Dat kan een springbalk, een drempel, de deurpost of wat dan ook zijn.
Een hoefzweer kan er inderdaad uitgesneden worden, dan is de meeste pijn al over. De wond/gat in de hoef moet daarna wel goed verzorgd worden. Als je veearts is geweest kan hij dat allemaal precies uitleggen.
De veearts of smid onderzoekt de hoef door erop te kloppen met een hamer en door in de hoef te knijpen met een visiteertang, dat is een tang met een lange bek. Op die manier kunnen ze de precieze plek vinden en behandelen.
Als je voorbereid wilt zijn kun je wel alvast zorgen dat je alles in huis hebt om de wond te verzorgen. Daarvoor heb je watten, betadine en dik zelfklevend verband nodig. Althans dat is wat ik ooit heb gebruikt toen mijn paard zoiets had.
Je weet het helaas nog niet zeker, maar ik hoop voor je dat het 'slechts' een hoefzweer is. Het is wel heel pijnlijk voor je paard, maar het gaat weer netjes over.
Als de dierenarts iets anders constateert aan je paard, dan hangt het van een paar dingen af of je de koop dan ongedaan kan maken.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 22:35

Mijn paard heeft 1x een hoefzweer gehad en hij liep zoooo kreupel dat ik meteen het ergste dacht. Gelukkig was het ''maar'' een hoefzweer.
Je kunt er vanuit gaan dat als een paard zonder aanwijsbare reden van de een op de andere dag stokkreupel loopt dt het 9 van de 10 keer een hoefzweer is. Is de hoef warm? Dat is ook vaak een teken, heoft niet hoor.
Sterkte ermee!

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-01 22:43

bedankt!!Ik hoop dat t een hoefzweer is en niet erger?! maar.......dat hoor ik morgen.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 12:05

Hoi,

Weet je al wat het is?
Ik heb altijd geleerd dat een hoefzweertje het beste is als je een kreupel paard hebt.
Dat snijden ze eruit en hij loopt weer goed.
Het is vaak ook een verdikking aan de onderkant van de hoef, waar het gewicht niet op kan leunen, omdat dat pijn doet.
Greetzz..

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 22:32

Heel karateristiek is dat een paard alleen op de punt van de toon staat.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-01 09:59

ja, t is 'gelukkig' 'maar' een hoefzweer!!
en t gaat nu al veel beter!!