hoelang op een kale wei, en hoelang op een groene wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-01 00:26

ik heb een vraag.

ik heb een kaale wei, er staat wel wat gras, op, maar dat is neit erg veel
dus ik vroeg me af, hoelanf de paarden daar op mogen. zonder dat ze dus te veel eiwitten binnen krijgen.
sommige mensen zeggen de hele dag, maakt niets uit, omdat de wei dus zo kapot is, en er meer modder dan gras is, en andere zeggen dat ik wel voorzichtig moet blijven.

weet het dus, eigenlijk ff niet,

groetjes lara

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 09:58

Als ie kaal is, kunnen ze er de hele dag op hoor. Maar wat voor ras zijn de paardjes? Zoals een haf ofzo, die zijn er gevoeliger voor dan een arabier. En voer je ze ook nog bij? Hoeveel dan? Desnoods minder je toch gewoon het hooi?
Met een volle wei moet je voorzichtiger zijn. Maar een paar uur per dag moet echt wel kunnen hoor.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-01 14:53

yewp heb een haflinger, en arabier, met en gelderse.

voer ze gewoon hooi, en minder brokken, anders gaan ze me afvalleb, denk ik, en daat heb ik weinig zin in.

thnx gr lara Haha!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 16:26

tja... Je moet het zelf een beetje gaan uitproberen en kijken wat er gebeurt. Als ik jou was zou ik beginnen met een halfuurtje per dag in een volle wei, en na een week wat meer. (dan is de wei ook niet meer zo vol)
Het is moeilijk om het zo te zeggen, want ik ken de situatie niet. Je moet gewoon je gezonde verstand goed gebruiken en de paarden regelmaat geven in het voeren.
Je krijgt er vanzelf meer verstand van en je gaat het steeds beter aanvoelen.
Hou wel je paarden bij elkaar, ga ze niet splitsen omdat de ene sneller aankomt bijvoorbeeld. Dat is nogal banketstaaf en dan worden die knollies jalours enzo.
Zolang je de ribben kan voelen, maar niet kan zien, dan is je paard op het goede gewicht ongeveer.
Succes!