Koliek voorkomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Koliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 19:30

Ik ben even flink met de zoekmachine aan de gang geweest, maar kan hier eigenlijk weinig over vinden. M'n verzorgpony stond de afgelopen week nogal flink naar z'n buik te trappen en leek echt buikpijn te hebben. Hij staat momenteel nog gewoon op de wei en krijgt dus gras, want als je ze geen gras geeft gaan ze de pollen eruit lopen trekken en krijgen ze zand binnen Verward

Maar wat is nou de beste methode om koliek te voorkomen, we hebben hem na het rijden een beetje lijnzaad gegeven, en als hij last blijft houden, gaat hij terug op stal. Hij heeft nu nog geen echte koliek, maar dit moet natuurlijk ook worden voorkomen...


minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-04 18:12

Bij ons is de wei afgezet met draad, dus ze krijgen nog steeds iedere dag een strook gras. Het probleem is als je ze geen gras geeft, maar wel op de wei laat staan, ze ook blijven eten en vervolgens alle pollen eruit trekken en dus zand binnen krijgen...

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-04 18:13

Ooh en ze lopen iedere dag hoor Lachen

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 16:11

Bedankt voor de tip, ik zal het tegen de eigenaresse van de pony vertellen Lachen

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 21:38

Ja het is een fjord he, weet niet of dat zo'n top idee is Knipoog

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 13:50

In de zomer krijgen ze gewoon voldoende gras, ze krijgen dagelijks een strook erbij. Ze krijgen 6 dagen in de week flink beweging (4x een uur les en de rest zijn grote buitenritten). Verder krijgen ze een 1/4 biks, met daarin vitaminesuplementen, dir werd geadviseerd door de veearts en hoefsmid (hoeven groeide niet voldoende).

In de winter staan ze op stal met uitloop. Ze krijgen dan 3x per dag een plak hooi en 2x 1/4 biks. Lijkt me op zich niet dat ze te weinig ruwvoer krijgen. En van ruwvoer krijgen ze inderdaad een buikje, met biks heb je dit minder.

Ooh ze krijgen eiwit-arme biks Lachen

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 15:59

Ja het is gewoon frustrerend dat het zomaar opeens mis kan zijn, maar goed als ze ook maar een beetje naar hun buik staan te trappen krijgen ze wat lijnzaad en gaat de eigenaresse 's nachts d'r bed uit om te checken of het allemaal oke is.

Dat van die olie vind ik een goed idee, maar wat doet dat precies, voordat ik het als tip ga geven en kan je het gewoon bij de supermarkt halen of moet je naar de ruitersportzaak (zo hee wat een vragen) Lachen

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 17:18

Oke bedankt, zal het morgen meteen even doorgeven, super Lachen


minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 15:42

Ja ik vrees dat je bij Pim onbeperkt hooi wel uit kan sluiten, want die stopt NOOIT met eten Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, For_Que en 22 bezoekers