wildvleesgroei op draadbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

wildvleesgroei op draadbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-02 21:43

Een paard bij ons op stal heeft een dik jaar geleden zeer ernstige draadwonden op zijn achterbenen opgelopen. Ik heb niet gezien hoe het er toen uit zag, maar ik vind het er nu in ieder geval wel schrikwekkend uitzien. Een achterbeen is heel erg dik en zag er ook steeds erg gespannen uit. Het litteken puilde heel erg uit. Nu is het oude litteken weer kapot geknapt. Je ziet gewoon zijn vlees. Het ziet er heel raar uit.
Heel erg bobbelig, roze en vrij droog. Soms begint het weer te bloeden.
Er is zo'n groot stuk huid los, dat ik me af vraag hoe dat nog aan elkaar moet groeien.

De eigenaren hebben pas nog de dierenarts erbij gehaald. Die zegt dat ze alles met hem mogen doen, maar hem na het werk met water moeten afspuiten en daarna met een spuitbus acerdern (vast verkeerd geschreven) moeten behandelen. Het paard is niet kreupel, wel wat stijf aan zijn been. Het gaat niet bepaald vooruit. Is hier geen beter middel dan acedern voor???

Graag reacties!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 01:19

Tja.. de DA heeft het gezien en de ernst beoordeeld. Het lijkt me wel dat hij gelijk heeft. Het afspuiten moet wel behoorlijk langdurig gebeuren en daarna acederm. (hoop dat ik het goed spel Knipoog )

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Re: wildvleesgroei op draadbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 07:54

boemel schreef:
Het gaat niet bepaald vooruit. Is hier geen beter middel dan acedern voor???
!


Waarschijnlijk kunnen ze er beter niks opsmeren en had de wond ooit beter gehecht of geniet kunnnen worden. Acederm maakt de wondranden zacht en vettig waardoor het minder snel naar elkaar toe kan trekken (heeft mijn DA me uitgelegt) hechten is dan bv. ook niet meer -of slecht- mogelijk. Afspuiten met water, daar zie ik ook het nu niet zo van in. Daardoor wordt wederom de wond/korst weer zacht van en blijft open...

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 13:46

Wat mij heel erg bevalt met wonden is Yellowcream kun je kopen bij de Welkoop of soms bij een ruitersportzaak.
Geneest de wond goed zonder wildvlees groei
Heb ook een pony gehad met een draad wond maar je zag er later niks meer van toen het genezen was

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: wildvleesgroei op draadbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 14:23

Sibold"]
[quote="boemel schreef:
Het gaat niet bepaald vooruit. Is hier geen beter middel dan acedern voor???
!


Waarschijnlijk kunnen ze er beter niks opsmeren en had de wond ooit beter gehecht of geniet kunnnen worden. Acederm maakt de wondranden zacht en vettig waardoor het minder snel naar elkaar toe kan trekken (heeft mijn DA me uitgelegt) hechten is dan bv. ook niet meer -of slecht- mogelijk. Afspuiten met water, daar zie ik ook het nu niet zo van in. Daardoor wordt wederom de wond/korst weer zacht van en blijft open...
[/quote]

Maar Acederm gaat wel het littekenweefsel tegen....

Gewoon het DA advies opvragen, als je toch blijft twijfelen; een second opiniun bij een andere DA vragen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 14:28

Het ligt eraan waar de draadwonden door zijn ontstaan. Als de wond is veroorzaakt door schrikdraad kunnen er stukjes metaal die door het schrikdraad heen zij geweven om de stroom te geleiden in de wond zijn achtergebleven, en zo gaan zweren. Het kan een reden zijn waarom de wond niet wil genezen. Ik zou foto's maken om te kijken of er niet toch iets zit en eventueel de wondranden laten opfrissen voor een betere genezing. Er in ieder geval niets opsmeren of spuiten.

Zoek het hogerop. Een gewone dierenarts zal hier niet veel aan kunnen doen, dit moet in een kliniek worden bekeken.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Re: wildvleesgroei op draadbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 11:01

carola schreef:
Maar Acederm gaat wel het littekenweefsel tegen....

Gewoon het DA advies opvragen, als je toch blijft twijfelen; een second opiniun bij een andere DA vragen.


Als er al wildvlees groei is (zoals de titel zegt), kun je smeren met Acederm wat je wilt, maar dat verdwijnt dan echt niet meer...

cruutje 1
Berichten: 18
Geregistreerd: 16-12-01
Woonplaats: breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 18:19

ik zou het been elke dag afspuiten met koud water net zo lang dat de korstjes week worden. dan de korstjes er af halen met een borstel of gewoon met de hand. ( niet te zachtjes doen )
en dan gaan smeren met vulkatan.