Artikel BIT >> Equine Spa

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Artikel BIT >> Equine Spa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 09:51

In het bit staat een erg interesant artikel over de Equine Spa. Het komt in het kort hier op neer.

Het is een bubbelbad, waar de paarden in staan tot kniehoogte met water van 2 graden celcius (!) Het water bevat zout (helpt wonden herstellen), chloor (desinfecterend) en zuurstof (vesterkt het effect van de zouten)
Het bad heeft veeel meer effect dan de tuinslang, doordat de benen van het paard nu helemaal afgekoeld worden (door en door tot 8 graden) hierdoor trekken de vaten in het been maximaal samen, in de uren erna gaan de vaten helemaal open en wordt het teveel aan vocht en afvalstoffen afgevoerd.
Er wordt ook nog bij geschreven dat het koelen met de tuinslang nooit dit effect kan bereiken doordat er niemand zoveel geduld heeft om 20 minuten per been af te spuiten en zit meerdere keren per dag.

Ik vond het iig een erg interesant verhaal, alleen jammer dat het een duur grapje is, 315 euro per week incl stalling, voor een behandeling van 3 weken.

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:35

een vriendin van mij helpt Marjolijn met de Equine Spa. Is inderdaad een dure grap, maar wat ik tot nu toe heb gehoord is het een zeer effectief middel. Je kunt natuurlijk ook onderhoudsbehandelingen ondergaan, dit is volgens mij rond de 40,- per behandeling.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:48

Ik heb het ook gelezen en vond het erg interessant, dit kon wel eens de toekomst zijn in de behandeling van o.a. peesblessures. Maar ook preventief is het denk ik een nuttig iets.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 17:17

Er staat in het artikel idd ook dat het in engeland al door dressuurruiters owrdt gebruikt om de benen te versterken! Lijkt mij ook een positieve ontwikkeling op het gebied van allerlei aandoeningen. Ook voor mok werd het geadviseerd, mn door het zout en de chloor!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 19:33

YvonneS: door dressuurruiters? Scheve mond Schijnheilig
Of bedoel je de dressuurpaarden van die ruiters Haha! , het staat wel komisch. De ruiters kunnen misschien beter zelf in een ton met speciaal water gaan staan (badkuip is wat aan de lage kant) dat is iig goedkoper *LOL*

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 19:39

haha ja ik bedoelde idd de paarden! Tong uitsteken

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 19:45


loeskim
Berichten: 749
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 19:55

kan je netz o goed een keertje naar de zee gaan Knipoog

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:01

Ja idd wij stappen vaak lange stukken in zee.
Zeer goed voor de pezen en de huid, paarde met een beginnende mok, zijn er zo vanaf!
Maar ja we zijn niet allemaal in de luxe positie met het strand naast de deur....

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:07

Als ik eenmaal paardenfysio ben ga ik mooi ook zo'n bad aanschaffen Knipoog
* In de veronderstelling dat ze geld gaat verdienen later*

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 20:14

fresco schreef:
Ja idd wij stappen vaak lange stukken in zee.
Zeer goed voor de pezen en de huid, paarde met een beginnende mok, zijn er zo vanaf!
Maar ja we zijn niet allemaal in de luxe positie met het strand naast de deur....


Ja, dan zou je een vakantie aan zee moeten boeken met je paard! Ik ben wel in de luxe dat ik naast de bossen en de hei woon, maar helaas geen zoute zee!
Er stond in het artikel idd wel dat een kwartier door de branding stappen wel hetzelfde effect heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:06

Hij staat al in Nederland. Bij Gert vd Hoorn staat zo ding op stal.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 21:15

O in dat artikel staat een andere naam, Marjolein de rooij haalde de 1e naar nl staat er.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 22:15

Ik weet dat ze al in NL zijn, maar ik vraag me gewoon af hoeveel zo'n ding kost
Lijkt me wel leuk staan onder het solarium Schijnheilig
(Grapje, ik ben de eerst komende tijd bezig met het afbetalen van mijn nieuwe zadel Scheve mond )

Overigens, door de zee stappen heeft nìet hetzelfde effect, het water in de Spa's ligt net boven het vriespunt, vele malen kouder dus dan het water van de zee.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 22:22

loeskim schreef:
kan je netz o goed een keertje naar de zee gaan Knipoog

Paarden met peesblessures mogen vaak maar heel kort stappen, en alleen op harde bodem. Door het mulle zand is dan niet echt bevoordelijk.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 06:10

Sjuimpje schreef:
Overigens, door de zee stappen heeft nìet hetzelfde effect, het water in de Spa's ligt net boven het vriespunt, vele malen kouder dus dan het water van de zee.

dat ligt er natuurlijk aan in welk jaargetijde je dat doet Knipoog Haha!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 09:48

Maar door de zee stappen heeft altijd meer effect dan de tuinslang of de coolpads! Maar idd bij peesproblemen lijkt het me niet bevordelijk om in het mulle zand te stappen

gewoonIsa

Berichten: 309
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 14:17

Ik ben ook erg benieuwd naar de resultaten, hopelijk kan ik jullie dat binnenkort vertellen, mijn paard staat daar nu namelijk Haha! Verder staat hij in dat bad, alsof het de normaalste zaak van de wereld is..gelukkig. Alleen eruit stappen gaat met een kleine sprong Haha!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 17:45

Wat is de reden dat je die behandeling doet?? Ik ben heel nieuwsgierig naar de resultaten!

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 17:57

Ik had er ook een topic over willen openen, maar gelukkig zie ik deze. Haha!

Lijkt me een erg interessante behandeling, en ook ik ben benieuwd wat de kosten daarvan zijn. Niet om zelf iets aan te schaffen maar misschien dat de praktijken er in de toekomst eens aan kunnen denken?

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 18:27

Staat hierboven ergens, 315 euro per week voor een standaardbehandeling van 3 weken. Dit is wel incl pension.

gewoonIsa

Berichten: 309
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 13:57

Wat is de reden dat je die behandeling doet?? Ik ben heel nieuwsgierig naar de resultaten![quote]

Hij staat daar vanwege een peesblessure. Uiteraard heb ik eerst met Emmeloord besproken en die zijn wel positief over Equine Spa. Verder staan er nog drie andere paarden. Eentje met een acute kogelblessure en 2 andere met peesproblemen. Helaas kan die van mij 'maar' een weekje daar staan (ik moet nog meer betalen deze maand) Verdrietig

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 13:59

O jammer, maar is het danw el zinvol om dr maar een week te laten staan?? Kan je het dan niet beter uitstellen tot je geld het toelaat??

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 14:03

YvonneS schreef:
Er wordt ook nog bij geschreven dat het koelen met de tuinslang nooit dit effect kan bereiken doordat er niemand zoveel geduld heeft om 20 minuten per been af te spuiten en zit meerdere keren per dag.


Goh, ik zal wel weer een uitzondering zijn.... Cool

gewoonIsa

Berichten: 309
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:09

Citaat:
O jammer, maar is het danw el zinvol om dr maar een week te laten staan?? Kan je het dan niet beter uitstellen tot je geld het toelaat??


2 losse behandelingen waren wel zonde geweest, maar een week schijnt al wat te schelen. Eerlijk gezegd wilde ik het eerst een weekje proberen en bekijken, scan maken en hem waarschijnlijk daarna wat langer stallen.