overactieve (opgezette)speekselklier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

overactieve (opgezette)speekselklier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 22:31

er zijn hier wel meer topics over geweest, maar ik wil het advies van Evert Offereins jullie niet onthouden.
Deze bekende paardenarts was deze week in Ermelo en ik vroeg hem of een opgezette speekselklier te verhelpen is.

(een paard bij ons op stal heeft het heel erg als hij uit de wei komt, maar ook als hij niet in de wei staat heeft hij een opgezette speekselklier)

de reactie van dhr. Offereins: een opgezette speekselklier is een overactieve speekselklier. Op zich kan het geen kwaad, maar paarden kunnen er wel wat last van hebben. Het kan komen door een anti-biotica kuur ,of door kruiden.
advies: geen kruiden meer geven

Dus stop ik maar met zijn verwen(kruiden)snoepjes en kruidenmusli, want dat zijn de enige kruiden die ik hem gaf.
Ben benieuwd of het werkt, maar het lijkt iets beter te gaan. Lachen

carin
Berichten: 312
Geregistreerd: 08-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 08:55

Zit dat onder de kaak en dan voornamelijk 1 kant ?
Ben ik benieuwd naar omdat een jaarling hier ook opgezette klieren heeft en verder nergens last van heeft, geen koorts niks, er werden allemaal enge dingen gedacht, maar dan is het weer weg en dan dubbel en dwars terug.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 08:57

de mijne krijgt zijn kruiden uit de wei....
hij eet weegbree en paardebloem op.
dan zal dat daarvan moeten komen en zou je alle onkruid(wat juist o zo goed is voor een paard) eruit moeten halen?

de mijne heeft het puur en alleen als hij net op een nieuw stuk land staat en hij erg druk is met gras eten, en zo de boel overbelast.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 14:04

Afbeelding

dit is een opgezette speekselklier, dat kan helemaal tot aan de wangen dik worden.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 14:07

Citaat:
zou je alle onkruid(wat juist o zo goed is voor een paard


dat mag je dan wel in twijfel trekken, als jouw paard daar zo op reageert, zoals aangegeven op bovenstaande foto Lachen

overal waar te voor staat?

Rainta

Berichten: 61
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 12:02

opgezette speekselklieren kunnen ook voortkomen uit zouttekort, dus voordat iedereen zijn weiland leeg gaat graven, controleer eerst even of het ook zouttekort kan zijn.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:59

carin schreef:
Zit dat onder de kaak en dan voornamelijk 1 kant ?
Ben ik benieuwd naar omdat een jaarling hier ook opgezette klieren heeft en verder nergens last van heeft, geen koorts niks, er werden allemaal enge dingen gedacht, maar dan is het weer weg en dan dubbel en dwars terug.


Bij jaarlingen zie je dit vaker, zeker als ze net op een nieuwe stal zijn, of als er nieuwe dieren aan de koppel worden toegevoegd.

Ze zijn op zo'n moment bezig, hun afweer aan te passen op het bacterieklimaat van de nieuwe stal, of die nieuwe dieren meebrengen.

Wel in de gaten houden, dat het niet doorslaat en ze alsnog iets opgepikt blijken te hebben.

carin
Berichten: 312
Geregistreerd: 08-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:17

Dank je Kitten, voor je antwoord.