rode puntjes in mond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

rode puntjes in mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 17:39

vorig jaar nadat de paardentandarts is geweest werd mijn paard heel erg moeilijk tijdens het rijden. elke keer als je aan haar mond kwam deed ze haar hoofd de lucht in en pakte ze het bit vast en zette het op een rennen. echt ik kende haar niet meer terug. ik kon haar in één keer niet meer nageefelijk rijden.

Ik heb toen de dierenarts gebeld om haar na te laten kijken. ik dacht mischien is er iets verkeerd gegaan bij de tandarts if heeft ze ergens anders last van. deze is toen geweest en hij heeft haar mond nagekeken. hij heeft me toen ook laten kijken en aangewezen waar ze last van had. er zaten heel veel kleine rode puntjes in haar mond elk ongeveer evengroot als een speldenprikje. het zit precies op de plaats waar het bit zit, en dan aan de zijkant van haar tandvlees. Dus niet op haar tong.
De dierenarts vertelde dat dit te vergelijken is met aften die mensen ooit hebben. Ook vertelde hij dat het net zoiets is als een koortslip, als je het één keer gehad hebt blijft het terug komen.
Hij vertelde ook dat ik twee weken niet met bit in mocht rijden en dat het dan vanzelf overging. dit klopte en ik heb er dan ook een jaar geen last van gehad.

Nu echter bijna precies een jaar later werd ze weer zo onhandelbaar met rijden. dus ik keek weer in haar mond en er zaten weer puntjes. dus ik kan weer niet rijden.

Zijn er nog meer mensen die hier ervaring mee hebben? Weet iemand de naam hiervan? En zijn er eventueel dingen die ik er tegen kan doen ook preventief?
ik ben van plan om deze week even een vitamine kuur te gaan halen, want bij mensen is het ook zo dat je last krijgt van aften en koortslip als je een vitamine tekort of verminderde weerstand hebt.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 11:16

Of de vergelijking van een koortslip helemaal op gaat weet ik niet.

Koortslip wordt veroorzaakt door een herpusvirus en degenen die hier eenmaal last van hebben gehad, zullen het regelmatig terugkrijgen, zodra de weerstand minder is. Maw het geneest wel, maar eenmaal besmet, blijf je drager en kan het steeds terug komen.

Vitamine (C) pept wel de weerstand op, maar kan niets met de besmetting. Sommige herpeusvirussen zijn ook nog besmettelijk, of dat in dit geval ook zo is, weet ik niet, maar kijk dus uit.

Als jouw paard hier regelmatig last van blijft houden, is het misschien handig haar ook met een bitloze optoming te leren rijden, dan hoef je niet iedere keer een rustperiode in te bouwen. Voorwaarde is natuurlijk wel, dat ze er verder niet ziek van is.

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 13:42

ik rijd mijn paarden met een bitloze optoming , misschien is dit voor jou wel de oplossing !

groetjes

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 16:33

ze is verder absolut niet ziek. wat kun je het beste voor een bitloze optoming gebruiken? een hackamore schijnt nogal sterk in te werken. En kun je hier gewoon mee beginnen, of moet dit onder speciale begeleiding. ik weet namelijk niet of mijn rijinstructeur hier ervaring mee heeft.

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 19:15

Misschien de mond spoelen met zout water??
Als mensen dat hebben helpt dat ook.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 22:57

gillian schreef:
Misschien de mond spoelen met zout water??
Als mensen dat hebben helpt dat ook.


ze heeft een zoutblok hangen, hier is ze helemaal verslaafd aan. dus ik denk dat dit wel genoeg is. toch bedankt in ieder geval Lachen

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 07:54

je paard kan allergisch zijn voor het bit, maar het kan ook ene vrom van aften zijn, kijk even op google wat er voor middeltjes zijn voor de behandeling van aften bij de mens.
deze helpen vaak wel.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 10:17

ik denk niet dat ze allergisch is voor het bit, want ik rij al twee jaar met hetzelfde bit en ze heeft tot nu toe nog maar twee keer dit gehad. Ik denk dat ze hier ander vaker last van zou moeten hebben. Ik rij gewoon met een dik koper enkelgebroken bit.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:48

hehe... , veel paarden die allergisch zijn voor koper reageren met rode puntjes in de mond......
kennisen van me hadden dit ook met hun merrie, en volgens de veearts kwam het van het koper..

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:52

ellepel schreef:
hehe... , veel paarden die allergisch zijn voor koper reageren met rode puntjes in de mond......
kennisen van me hadden dit ook met hun merrie, en volgens de veearts kwam het van het koper..


Dat kan wel, maar dan heb je doorlopend last en niet met een tussentijd van een jaar, dus in dit geval geloof ik dat niet.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 17:34

nee inderdaad. en ik rij redelijk veel met haar, meestal vijf keer in de week. met dat bit in dus ik denk dat als ze allergisch voor zou zijn dat ze er vaker last van zou moeten hebben.
Ik heb voor komende maandag een afspraak met de dierenarts gemaakt om zijn kiezen bij te vijlen dus dan kunnen ze meteen even naar die puntjes kijken. Ik laat het nog wel even weten hoe dit is gegaan.

furie26

Berichten: 189
Geregistreerd: 30-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 13:12

Mijn pony heeft ook al een aantal keer dezelfde symptomen gehad (rode puntjes op zijn tandvlees en gehemelte). Volgens mijn da is het een herpesvirus, dat terugkeert bij verminderde weerstand. Mijn pony eet op z’n moment alleen een beetje hooi, iets anders doet hem pijn. Hij krijgt dan een pijnstiller zodat hij weer normaal kan eten en meestal is het dan met een week over.
Hij heeft het als er iets ingrijpends in zijn leven gebeurd, veranderen van stal, verlies van zijn maatje etc.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:07

Is dit eigenlijk een besmettelijke variant van het Herpesvirus? Want dat weet ik dus ook niet.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 18:39

furie26 schreef:
Mijn pony heeft ook al een aantal keer dezelfde symptomen gehad (rode puntjes op zijn tandvlees en gehemelte). Volgens mijn da is het een herpesvirus, dat terugkeert bij verminderde weerstand. Mijn pony eet op z’n moment alleen een beetje hooi, iets anders doet hem pijn. Hij krijgt dan een pijnstiller zodat hij weer normaal kan eten en meestal is het dan met een week over.
Hij heeft het als er iets ingrijpends in zijn leven gebeurd, veranderen van stal, verlies van zijn maatje etc.


hey lotgenoot Knipoog Mijn paard heeft het op het moment niet zo erg dat ze niet kan eten, het zit nu ook alleen op de plaats van het bit dus ik kna alleen niet rijden. Ze heeft niet echt iets meegemaakt. misschien heeft ze inderdaad gewoon een verminderde weerstand. De enige verandering die ik me kan bedenken is dat ik haar vliegendeken heb afgedaan omdat die er toch niet meer zitten.

Mijn dierenarts heeft toen ook gezegd dat dit inderdaad naar andere paarden overgebracht kan worden door het speeksel. Dus ik moet alleen opletten met het afspoelen van het bit, dat ik daarna de emmer leeggooi en hem uitspoel.
Ze heeft het waarschijnlijk ook gekregen van de paardentandarts vorig jaar. Via haar materiaal.

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:47

Ik probeer een beetje mee te denken met je.....Heb je misschien je bit schoongemaakt met iets anders dan anders? Of je hoofdstel gevet of geolied vlak ervoor? Omdat het zo plotseling komt opzetten en dan precies op de plek van het bit?

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 18:59

nee ik maak het bit altijd alleen schoon met water. ook gebruik ik al jaren dezelfde zeep en lederbalsem voor mijn hoofdstel. bedankt dat je meedenkt in ieder geval OK dan!

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:23

Uhm. even een vraagje: volgens mij ontsmet iedere paardentandarts gewoon hen materiaal hoor...ze vragen een emmer met water waar ze een speciaal ontsmettend spul ingooien en daar leggen ze hun instrumenten in. Misschien is je dit ontgaan?

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:25

Mijn verzorgpaard heeft het ook gehad en dat was herpes. Dat komt dus terug bij verminderde weerstand. Je kan er volgens mij weinig aandoen. Haar een beetje ontzien als ze er last van hebt. Dan kan je haar longeren met een halstertje of gaan wandelen. Rijden met een halster. Losgooien.

Het gaat nooit meer weg dus jullie zullene r beide mee moeten leren leven. En dat is goed te doen hoor. Zeker als het maar een keer in het jaar voorkomt.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 17:45

Goh, nu weet ik eindelijk wat het is, mijn paard heeft er ook last van (inderdaad, als hij wat minder lekker in zijn vel zit) maar ik kan altijd nog wel blijven rijden, hij reageert niet op het bit.
Als hij er last van heeft krijgt hij automatisch al wat meer rust omdat hij dit op andere manieren ook uit (doffe vacht, sloom etc) Even een pasje terug nemen en een vitamine stoot en hij knapt weer op.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 19:33

radicalM schreef:
Uhm. even een vraagje: volgens mij ontsmet iedere paardentandarts gewoon hen materiaal hoor...ze vragen een emmer met water waar ze een speciaal ontsmettend spul ingooien en daar leggen ze hun instrumenten in. Misschien is je dit ontgaan?


Ik was er niet bij toen de tandarts was geweest. een stalgenootje heeft dit geregeld. maar volgens haar heeft de tandarts niet na elk paard nieuw water gepakt hoor.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 22:17

De mijne heeft er ook last van. Al jaren.
Ik dacht dat het een allergische reactie was op iets in zijn eten (iets in 't hooi/stro).
Ook heb ik gehoord dat het een soort "herpes virus" kan zijn.

Volgens mij heeft hij er geen last van (ik weet het natuurlijk niet zeker). Hij doet "normaal" met rijden en neemt zelfs zijn bit alleen in. Als ik het hoofdstel aan de staldeur laat hangen neemt hij het bit zelf al in.
Als hij pijn zou hebben zou hij dat dit niet doen, denk ik.

Hij had het al toen ik hem met 13 maanden gekocht heb (hij is nu 5 jaar)
Soms rij ik bitloos en ook dan merk ik geen verschil in gedrag.
Hij eet ook normaal en is dol op hooi en stro.
Maar misschien heeft hij het al zo lang dat hij niet anders gewend is?

De DA gaf me eens een soort jodium-oplossing die ik om de dag onder zijn tong moest "deppen". Ook heb ik het een keer met een Zweedse kruidenthee geprobeerd. Volgens mij werken beide dingen niet 100%.

Toevallig is, dat ik wel dezelfde tandarts heb (Mariele), maar ze onstmet altijd haar materiaal. Ze is ook fantastisch met de paarden.
Mijn pony heeft het niet (terwijl ze altijd aan elkaar zitten en ook in elkaars voerbak hangen)

Helpt die vitamine-spuit volgens jullie? Gaat het dan weg?

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 09:57

Owen was toen hij het de eerste keer heeft gekregen nog nooit naar de tandarts geweest.

Vitamine spuit heeft bij hem een goed effect evenals opkikker van de paardendrogist. Maar dat zijn tijdelijke maatregelen als hij niet lekker in zijn vel zit. Als hij zich goed voelt is er niets aan de hand en doe ik er niets mee.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:53

De mijne heeft ze nu minder, maar ik hou hem in de gaten.
Waarschijnlijk zullen er meer in de wintermaanden komen en dan probeer ik die vitamine spuit of de opkikker (die heb ik ook)
Momenteel krijgen ze een rozebottel-kuur (die bloeien nu in de tuin en ze zijn er verslaafd aan).

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 21:06

Ik hou jullie even op de hoogte. Ik ben vandaag naar de dierenarts geweest om haar tanden bij te laten vijlen. Ze werd dus verdoofd en hij begon te vijlen, maar wat blijkt, haar onderkiezen staan iets verder naar achter dan haar bovenkiezen. Hierdoor groeien haar kiezen aan de achterkant gewoon door. Deze zijn te lang. Normaal is dit bij een paard aan de voorkant van de kiezen. Dan kun je er gewoon bij en kan dit weggevijld worden.
Maar aangezien dit aan de achterkant zit kan de dierenarts er niet bij zo. Hij vertelde dus dat als ze last van haar mond blijft houden dat ik een keer langs moest komen om haar helemaal plat te verdoven zodat ze er dan wel goed bij kunnen komen om ook haar kiezen achter glad te vijlen.
Dat is nogal een ingreep dus. Hier heeft ze dus waarschijnlijk naast de rode puntjes ook last van.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:23

Amvbeek schreef:
Ik hou jullie even op de hoogte. Ik ben vandaag naar de dierenarts geweest om haar tanden bij te laten vijlen. Ze werd dus verdoofd en hij begon te vijlen, maar wat blijkt, haar onderkiezen staan iets verder naar achter dan haar bovenkiezen. Hierdoor groeien haar kiezen aan de achterkant gewoon door. Deze zijn te lang. Normaal is dit bij een paard aan de voorkant van de kiezen. Dan kun je er gewoon bij en kan dit weggevijld worden.
Maar aangezien dit aan de achterkant zit kan de dierenarts er niet bij zo. Hij vertelde dus dat als ze last van haar mond blijft houden dat ik een keer langs moest komen om haar helemaal plat te verdoven zodat ze er dan wel goed bij kunnen komen om ook haar kiezen achter glad te vijlen.
Dat is nogal een ingreep dus. Hier heeft ze dus waarschijnlijk naast de rode puntjes ook last van.


heeft deze dierenarts geen tang om de haken op de laatste kiezen weg te knippen??? dit lijkt me een probleem waar je wel binnenkort wat aan moet laten doen want het wordt namelijk alleen erger. en helemaal onder zeil hoeft het paard hiervoor niet. als hij ligt kan hij namelijk zijn mond ook niet verder open doen dan als hij staat.