Pony wordt kaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30621
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Pony wordt kaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-02 17:52

Een paar shetlandpony's bij mij uit de buurt worden steeds kaler. Het begint bij het hoofd en de achterhand. Er blijft een streep op de rug staan (nog). Ook de buik is (nog) niet kaal. Wie van jullie weet wat dit is? Het is begonnen bij één pony, toen begon het ook bij de tweede. Nu begint zelfs de derde, dus ik denk dat het besmettelijk is. Wie kan mij helpen, alvast heel hartelijk bedankt.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 18:55

Zijn het niet je eigen pony's? Klinkt als schuft ofzo. Maar ja, als het niet je eigen pony's zijn kun je er weinig aan doen. Je kan moeilijk zomaar andermans pony's gaan wassen of er een DA bij halen.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 18:56

Het kan luis zijn, een paar shetjes bij ons hadden het ook. en die hadden ook dat soort schuurplekken.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30621
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-02 19:15

Het zijn niet mijn eigen pony's, inderdaad. Volgens de eigenaar is er een VA bijgeweest en die zei dat het geen schurft was.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30621
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-02 19:17

Hoe kan je trouwens goed zien of de pony luis heeft? Ik kom er niet zo vaak maar dan kijk ik er een keer na.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 19:42

goed kijken op de warme plekken, onder de manen en voorpluk, tussen de oren en bij de oksels... als je daar kleine beestjes ziet lopen hebben ze luis

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30621
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-02 19:55

Het kaal worden begon op het hoofd. Daarna op z'n achterhand. Maar wat ik vreemd vind is dat er midden op z'n rug tot zijn staart nog gewoon winterhaar opzit. Terwijl daaronder het helemaal kaal is. Ik ben er vandaag geweest maar heb geen beestjes gezien. Wel wat zwarte plekjes maar dit kan ook modder zijn want dat had maar één pony en die was gisteren in de sloot gevallen.
zijn er ook andere dingen die het kunnen wezen?

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 22:44

tya .....dat probleem klinkt me bekent in mijn oren !!

mijn shetlandertje werd ook kaal !! eerst bij dr flanken en toen op de hals........het was geen schurft enook geen luis !!......en dan blijfen er nog 2 dingen over ...........mischien ook wel meer....

eerst dacht ik bij mijn eigen shetje aan meit !! paardenmeit !! dus ik zoeken tussen die dikke vacht .....laat mijn ponytje dan net zwart zijn dus ik was nog al een tijdje bezig Haha!

geen meit te bekennen............

okey volgende stap :
Schuren , het kan natuurlijk zijn dat die ponys last hebben van hun wintervacht en er doormiddel van schuren af proberen te komen ..... als ik zo naar jou verhaal kijk lijkt het me geen schurft , geen meit en geen luis aangezien de beestjes helemaal kaal worden Verward maar het kan wel iets anders besmettelijks zijn !! ............omdat de andere pony's en later ook kregen Verward

nou ben je waarscheinlijk niks opgeschoten met mijn verhaal ..... Schijnheilig ....maar........wat ik er aan heb gedaan is goed smeren met uierzalf ......die huid word natuurlijk droog ! en hoe droger hoe slechter ....smeren met uierzalf gaat dit een beetje tegen.....

als de huid al dood is dan hoef je niks meer te proberen want dan groeit er geen haar meer op ! of de huid dood is kun je merken aan hoe de huid aanvoelt !! voelt dit als laat maar zeggen een olifanten pels aan ......dan kun je het wel vergeten ......... Huilen Frusty

veel suc6

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30621
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-02 08:01

Er blijft dus wel een streep haren op de rug en er de pony's hebben ook nog haren op de buik. Of dit blijft weet ik nog niet.
Voor het gezicht lijkt het net of de pony op de kale plekken is geschoren. Het haar is erg kort (nog).
Zal het helpen om de pony's te wassen? En waarmee dan?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30621
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-02 18:17

Ik vind het een erg vreemd gezicht maar de eigenaar heeft het erover dat ze gewoon verharen. De eigenaar heeft er niet zoveel verstand van. En mij lijkt het sterk dat ze zo verharen. Wie heeft er ook een shet die net zo verhaart als deze drie? Of wie weet wat het anders is?

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 12:04

mijn shetjes doen het ook.

v.a. erbij geweest, geen luis, geen schurft etc.

komt het doordat ze nog nooit eerder buiten hebben gestaan 's winters en ze nu een veel dikkere vacht hebben.
nu gaan ze verharen en hebben ze toch een jeuk... ik behandel ze toch maar met imaverol want je weet nooit maar ook smeer ik het in met een dun zalfje, van v.a. gehad.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30621
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 19:28

Bedankt voor het antwoord Afke. Het zal best kunnen komen doordat ze voor het eerst buiten staan. Ze zijn aan het eind van de zomer bij een fokker gekocht.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 21:56

Dyonne schreef:
Bedankt voor het antwoord Afke. Het zal best kunnen komen doordat ze voor het eerst buiten staan. Ze zijn aan het eind van de zomer bij een fokker gekocht.


ik gebruik trouwens ook een spulletje van neovet deo, huidolie heet het.

werkt super, ook bij zomer eczeem!