help help help mijn paard doet eng

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quintygirl

Berichten: 214
Geregistreerd: 23-02-02

help help help mijn paard doet eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 20:21

vandaag was de dierenarts bij ons want mijn paard deed raar
haar linker achetrbeen kreeg ze niet meer recht het leek net of het in slaap stond de dierenarts zij dat het niks was maar mijn vader zij dat ze het al eerder had en toen zij de dierenarts dat het wel wat was
ik wil graag weten wat het is
ik kan nu niet meer op haar rijden want haar bveen hangt er nu een beetje bij.
in de wei als ze gaat draven of stappe of galopperen dan sleept het been op de grond en dat moet niet
enkele gewone passen lukt maar meer ook niet
wie kan mij helpen

bedankt
voor vrage laat hier maar een bericht je achter ik probeer alle reacties te beandwoorden
jennifer

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 20:27

wat raar..
Loopt hij er niet op?
En heeft hij pijn????
Zei de veearts niet wat hij had dan???
Heel raar!!

xxx Verward

quintygirl

Berichten: 214
Geregistreerd: 23-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 20:34

ze loopt er niet op nee maar ze probeerd het wel en dat doet heel pijn de dierenarts zij dat het iets met haar knieschijf was maar die dierenarts
had alleen verstand van koeie en schape

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 22:40

Misschien is het een knie dat op slot zit. Trekt vanzelf wel recht. Hoe oud is jouw pony? Bij jonge paarden komt dit vaker voor. Ze groeien er -met behulp van speciaal beslag en veel stappen op harde bodem - vanzelf overheen.

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 23:03

Het klinkt wel als een patella-fixatie.
Zit de achterknie van je paard precies "op slot" (het been is gestrekt en kan niet meer geplooid worden, zodat het normaal zou moeten staan)???
Dit komt nogal vaak voor bij Shetlanders , maar ook bij andere rassen hoor. Vaak (meestal Verward ) gaat het gepaard met een koehakkige stand van de achterbenen.
Speciaal beslag/bekappen (desnoods in combinatie met spierversterkende oefeningen) en desnoods een operatie kunnen dit verhelpen.
Meestal hebben de paarden er ook last van als ze geslapen hebben of lang op stal gestaan hebben. Vrije uitloop kan dan ook helpen.

gr. Marijke

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 10:59

Klinkt voor mij als een typisch geval van NAAR EEN PAARDENARTS....

watn naast patella fixatie zijn er legio mogelijkheiden die het paard kunnen verhinderen het been te strekken en/of te belasten. wat dacht je van een chip in de sprong (ocd), of een fikse ontsteking bij het hoefkatrol....

Zo snel mogelijk naar een arts met verstand van paarden en een rontgen-apparaat!

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

paardenarts!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 12:53

Bij patella-fixatie staat het been stijf naar achteren en kan het paard het been niet meer buigen.
Een kennis van mij heeft een paar maanden terug een ongelukje gehad met haar paard. Ze deed haar even in de bak en van het een op het andere moment liep het paard kreupel. Waarschijnlijk heeft ze zich verstapt ofzo. Ze liep niet meer op het been en het been hing er ook bij. De dierenarts kon niet met zekerheid zeggen wat het was en het paard is direct naar de kliniek gebracht. Het bleek dat het paard achillespees finaal had afgescheurt. Ze staat nu al een paar maanden in het gips nadat het opratief weer aan elkaar was gezet.
Ik zeg niet dat jou paard dit ook heeft, maar het kan zeker geen kwaad om er even een deskundige paardenarts naar te laten kijken. Je kunt hem zo toch niet laten staan?