mijn paard vertrouwt zijn brokken niet meer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nijlram

Berichten: 14
Geregistreerd: 02-08-04

mijn paard vertrouwt zijn brokken niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 16:20

Mijn paard heeft sinds een paar dagen een antibioticakuur die door het voer gedaan moet worden, 2 maal daags. De eerste twee keer ging het goed met het medicijn door het voer geven, maar daarna niet meer. Hij zag het dus niet meer zitten om zijn voer op te eten met het medicijn. De dierenarst had mij hier al voor gewaarschuwd dat dit vaker voorkwam dat ze het voer niet meer aten, maar we moesten het eerst proberen. Ging het niet meer met behulp van medicijn door de brokken moesten we het toedienen met een stroopspuit. Dit hebben we dus gedaan en het gaat prima....alleen nu vertrouwt mijn paard zijn brokken met muesli niet meer. Hij eet voor de rest alles, appeltje, brood, gras, hooi...noem maar op, maar niet zijn brokken. Ben nu dus al twee dagen bezig hem weer aan de brokken te krijgen, maar hij vertrouwt het echt niet. Maar goed dus dat hij bijna de hele dag op de wei staat maar evengoed. Heeft iemand een tip om mijn paard weer aan de brokken te krijgen Verward Verward !!!??? De meesten zeggen dat je gewoon moet afwachten en dat de meeste weer vanzelf beginnen, maar hoe eerder hoe beter natuurlijk...

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:07

gewoon in de bak laten liggen als ie erge honger krijgt eet ie het vanzelf wel op.
Eet ie het ook niet uit je hand?

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 18:14

Ik zou het denk ik niet in zijn bak laten liggen, maar er uit halen en hem 1 of 2 dagen geen brokken voorzetten. Meestal eten ze het dan wel weer als jet het weer geeft. Klinkt hard, maar als hij het laat staan krijgt hij toch ook te weinig voer binnen.
Als dit niet helpt, kun je proberen door het extra lekker te maken (slobber, andere muesli er doorheen oid) je paard weer over te halen tot het eten van de brokken. Dit bouw je dan weer af tot je weer op je normale voer zit.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 18:39

Ik zou zijn bak eens goed schoonmaken, want misschien hangt de lucht (en de smaak) van het spul er nog wel in.
Geef dan om weer te wennen eens wat brokken uit de hand, als hij die wel eet dan doe je er een paar in zijn schone voerbak.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:24

Net wat Sugarmiss zegt: goed schoonmaken kan best helpen. Probeer anders idd. een paar dagen geen brokken te geven en daarna weer langzaamaan voorzetten. Hij gaat het vast weer eten. Als hij in de wei staat heeft hij ook niet zo'n honger, dus dat zal ook meespelen. Zou me er nog geen zorgen om maken.

nijlram

Berichten: 14
Geregistreerd: 02-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 19:57

Ga morgen meteen de bak schoonmaken. Alvast heel erg bedankt voor de tips!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 21:27

Schoonmaken en een paar dagen geen brok meer geven wil wel eens helpen. Je zegt zelf dat hij veel op de wei staat en als deze wei een beetje goed gras heeft, geeft dat evenveel energie als sportbrok. Hij mist dus weinig of geen voedingsstoffen.

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 22:38

gouden tip !!!!

een liter warm water , een eetlepel honing en 2 geperste citroen en mengen ! over de brokken gieten en even mengen ! paarden zijn er echt dol op !!

groetjes

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 23:02

Wilde ik ook zeggen stroop of honing over je brokken doen dan eet hij het wel.. of appeltjes erdoor.

nijlram

Berichten: 14
Geregistreerd: 02-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 08:21

Bedankt allemaal voor de receptjes! Met appeltjes heb ik al reeds geprobeerd, maar hij is dan zo slim om alleen de appeltjes eruit te vissen en de brokken&muesli te laten liggen. Ga alvast een paar dingen proberen.

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 20:22

appelmoes helpt meestal wel, daar kan hij de stukjes niet uitvissen, de lekkere smaak hangt overal aan Lachen

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:58

Ik heb het ook met mijn paardje gehad. Maar hij vertikte dus echt om die brokken te eten. Dus ik ben op een ander merk over gestapt.
Als ik nu een handje van het oude merk voor hem houd, dan eet hij het nog niet.
Ik heb toen dat spul wat ie moest hebben door de appelmoes gedaan en dat dus in een spuit en in de bek gespoten. Andere manier was er niet.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:44

Die van mij heeft ook een antobiotica kuur maar die heeft spuiten en die kan ik gewoon zo in zijn mond geven hoor!!

evie
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:52

misschien de situatie veranderen, brokken uit een ( andere )emmer, voeren op een andere plaats wil ook wel eens helpen.

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 20:09

Ik zou beginnen met het schoonmaken van zijn bak, en vervolgens gewoon weer proberen of ie wil eten. de antibioticakuur zou ik maar gewoon in zijn mond spuiten, hoewel dit ok niet heel bevordelijk is voor het vertrouwen! en als ie niet eet, dan voer je m gewoon maar kuil, aan die brokken begint ie vanzelf wel weer als ie maar genoeg honger krijgt!

NandaHaarlem

Berichten: 57
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:13

Misschien een slobbertje maken en dan iedere keer wat minder water erbij?

Sharlon
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:25

Gewoon lekker schoonmaken die voerbak, met een of ander citroen wasmiddeltje (lekker geurtje voor ze) en dan voer erin doen en creatief een paar losse scheppen suiker overheen gooien. Kan ie er niet tussenuit vissen en alles smaakt ernaar ! Evt beetje water eroverheen om t te doen smelten... lekker lekker lekker! Daarna toevoegen (worteltjes/appetlejs) of iets anders lekkers.. LET OP! suiker sterk minderen ondertussen! Geleidelijk zal hij dan de suiker niet meer missen doordat het "gezonde" er nog inzit en weer normaal gaan eten (in weekje tijd lukt wel hoor!)