gallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
as_trid

Berichten: 2115
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Ridderkerk

gallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 20:35

ik weet niet over er al een topic over was maar ik kon het niet zo snel vinden

mijn verzorgpony heeft op zijn linkerachterbeen 2 gal bultjes zitten ik spuit het iedere dag af en smeer er coolings gel op
is dit goed of moet ik iets anders doen
en wat zou een reden zijn dat hij dit heeft?

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 20:57

VMR --> MD Knipoog

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 20:57

meer iets voor medisch?heb de mods al getipt voor je!

mijn paard heeft ook galletjes, sommige paarden hebben dat gewoon kan geen kwaad, goed afspuiten is altijd goed maar je hoeft ook niet te gaan overdrijven met cooling gels enzo!
als je twijfelt laat de DA er dan even naar kijken!

as_trid

Berichten: 2115
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 21:09

Princess schreef:
meer iets voor medisch?heb de mods al getipt voor je!

mijn paard heeft ook galletjes, sommige paarden hebben dat gewoon kan geen kwaad, goed afspuiten is altijd goed maar je hoeft ook niet te gaan overdrijven met cooling gels enzo!
als je twijfelt laat de DA er dan even naar kijken!


ow sorry Haha! oke thanks voor de tip tsja iemand op stal zij dat het wel goed was als je beetje coolings gel af en toe op zou doen dus vandaar

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:52

Evita heeft na wat zwaar werken ook 'last' van dikke galen op haar achterbenen. Maar als ik na het rijden haar benen met koud water afspuit om de bloedsomloop te bevorderen is dat al een stuik minder.
Als het paard er niet van kreupelt hoef je je er geen zorgen om te maken, maar natuurljk kan coolings gel of afspuiten met water nooit geen kwaad Knipoog

as_trid

Berichten: 2115
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 09:03

xKatleentjex schreef:
Evita heeft na wat zwaar werken ook 'last' van dikke galen op haar achterbenen. Maar als ik na het rijden haar benen met koud water afspuit om de bloedsomloop te bevorderen is dat al een stuik minder.
Als het paard er niet van kreupelt hoef je je er geen zorgen om te maken, maar natuurljk kan coolings gel of afspuiten met water nooit geen kwaad Knipoog


oke thanks maar wanneer kunen ze er wel kreupel van worden of weet je dat niet ?

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:56

als ze kreupel lope zie je t vanzelf!en ik vind het vaak wel wat link als ze ineens galletjes krijgen en dan bijvoorbeeld maar op 1 voorbeen ofzo....
maar maak je geen zorge, coolinggels kunne geen kwaad ik gebruik ze ook wel eens na zwaar werk maar tis overbodig om ze altijd te gebruiken want dan werkt t niet meer zo goed mocht het wel een x nodig zijn

as_trid

Berichten: 2115
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 15:03

Princess schreef:
als ze kreupel lope zie je t vanzelf!en ik vind het vaak wel wat link als ze ineens galletjes krijgen en dan bijvoorbeeld maar op 1 voorbeen ofzo....
maar maak je geen zorge, coolinggels kunne geen kwaad ik gebruik ze ook wel eens na zwaar werk maar tis overbodig om ze altijd te gebruiken want dan werkt t niet meer zo goed mocht het wel een x nodig zijn


oke thanks ik zal het voortaan alleen gebruiken naardat hij hard gewerkt heeft

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 15:22

As,een paard bij ons op stal heeft dat ook,meestal na zwaar werk...
Dan spuit ze hem af en voor de rest niks.
Maar zodra ze er kreupel van gaan lopen gewoon even de DA bellen!

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 00:21

na hard werken groene leem opsmeren en 10 uur laten interkken , dan afspoelen ! werkt heel goed tegen gallen ! groene leem trekt vocht uit de benen en koelt de pezen !

groetjes

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:28

paarden krijgen ook al gallen als lichte irritatie van een iets verkeerde stand van de benen,het heeft niet altijd met zwaar werk te maken.

het is wel een soort overbelasting uiteraard,gallen hoeven helemaal geen problemen te veroorzaken..

as_trid

Berichten: 2115
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 10:39

oke allemaal bedankt

Elvi

Berichten: 18
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 09:35

Gallen komen van even iets te zwaar werk. Voor zover ik weet gaan ze niet weg maar je hoeft er niets aan te doen.
Groetjes,
Elvi

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:49

Gallen kunnen ook ontstaan door te zwaar werk op een te zware bodem,
en ook als een paard op jonge leeftijd al zwaar werk moet doen.
Verder kan het ook een teken zijn van een afwijkende beenstand en als paarden op jonge leeftijd al gallen hebben kan dat duiden op niet al te best beenwerk,
maar het is heel normaal als een paard iets ouder is, dat hij dan wat galletjes heeft.
je hoeft je er niet erg druk over te maken, want als ze er eenmaal zitten krijg je ze toch nooit helemaal weg!
Maar ernstig is het niet hoor! Knipoog