Wond verbinden ivm vliegen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Wond verbinden ivm vliegen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 18:02

Mijn paard is 2 weken geleden gevallen en heeft een flinke maar oppervlakkige wond aan de zij/buitenkant van zijn acherbeenbeen ter hoogte zijn hak. Velletje eraf zeg maar. De wond was vuil en het been was dik en heb het het been toen afgespoeld en gewassen met betadine. Daarna met rust gelaten maar vandaag was de korst er helaas af en er zaten allemaal vliegen en bloed op. Heb het been weer afgespoeld en beetje zalf erop het is niet dik meer. Moet het nu verbonden worden ivm de vliegen of gewoon open laten?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 18:22

Gewoon open laten is het mooist voor de genezing, als de wond niet meer vochtig is en er komt ook geen prut uit ofzo, weer een mooi korstje erop, dan hoef je voor infectiegevaar door vliegen ook niet zo bang te zijn.
Het is ook best wel een kunst om een been te verbinden, je doet gauw meer kwaad dan goed.
Zolang het nog "open" is zou ik het dagelijks uitwassen en er daarna betadineoplossing op sproeien, met een plantenspuit werkt dat fijn. Het ziet er een beetje uit als bloed, maar het desinfecteert en droogt er mooi van uit. Ik heb op advies van de DA een lelijke balbetrapping zo behandeld en dat is erg mooi genezen.
Er bestaat ook van die pleisterspray, gewoon bij de drogist, dat schijnt ook vrij aardig te werken op schaafwonden, maar heb ik zelf geen ervaring mee.

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 18:24

een wond moet geloof ik open blijven zodat het beter heelt...als je er wat op doet kan het verbandje er in gaan zitten en als je het er af haalt trek je de korst weer mee....ik zou hem zo laten er regelmatig schoonmaken....

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 08:59

Ik zou inderdaad nog geen eens weten hoe je zo'n wond moet verbinden op zo'n beweegelijk stuk van het been. Ik ga vandaag even kijken voor die oplossing ik gebruik meestal de zalf ervan maar dat is moelijker dat smeren dan die oplossing. Bedankt voor de tip. Ik heb ook wel eens gehoord dat zalf de wond afsluit dus die zalf heb ik gister pas weer gebruikt nadat de korst eraf was.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:39

Betadine-oplossing kun je zo kant en klaar kopen. Drogist meestal niet, maar een apotheek heeft het wel. De boerenbond/welkoop heeft het ook, net als sommige ruitersportzaken. Het is niet zo'n groot flesje, maar best zuinig in het gebruik en niet zo duur. Het overgieten in iets waarmee je het kunt vernevelen werkt het fijnst, maar niet ieder paard kan daar tegen!
Zalf sluit inderdaad best wel af en doordat het wat vettig is droogt de wond ook niet echt uit en er blijft veel vuil aan plakken.
Ik vind die oplossing ook beter dan bijvoorbeeld Acederm.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:03

het is eigenlijk niet zo moeilijk om ook een bewegend deel (zoals de knie bv) te verbinden.je bandageert een stukje onder de knie, legt een lapje gedrenkt in betadine scrub oid over de knie, ga kruislinks erover naar boven en daar bandageer je weer met 3 slagen, daarna weer kruislinks naar beneden erover. achterkant blijft dus vrij en beweeglijk. op deze manier zou je ook het hoofd kunnen verbinden. ik denk zelf dat ik wel ivm vuil, beestjes ed met dit weer wel zou verbinden. als het echt lelijk is geneest de wond soms ook mooier.

geen vet gebruiken dat houdt de vieze boel wel buiten maar de vieze boel ook binnen.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:10

Mijn paard heeft ook een wond opgelopen en de dierenarts wilde het liever niet verbinden, omdat het onder het verband met dit warme weer alleen maar gaat broeien. Frisse lucht, dagelijkse ontsmetting en wat vliegafwerends eromheen, zu ik dus zeggen.

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 15:15

Met deze temperaturen zou ik zeker iets doen tegen de vliegen en vooral zorgen dat die beestjes geen eitjes in die wond kunnen leggen want je paard kan daar zelfs aan overlijden.

Ik zou een goede vliegenspray gebruiken (niet in die wond maar er om heen. En eventueel de wond afdekken met verband of met groene leem.

Wat eigenlijk ook heel goed werkt tegen vliegen is blauwsel op de wond. Vliegen hebben er echt een hekel aan. Aangezien blauwsel wel aggressief spul is zou ik dat wel combineren met acederm wat heel huidvriendelijk is. Blauwsel in de ochtend en acederm in de avond. Op die manier heb je weinig kans op vliegen en kan de wond onbedekt blijven. Overleg wel even met je dierenarts!

ancy_is_cool
Berichten: 62
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 22:06

Ik zou idd misschien wel even de dierenarts BELLEN.. hij/zij hoeft nioej meteen te komen.. maar zij hebben vaak erg goede adviezen

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 09:07

gister was de wond weer een beetje dicht. Begon weer een beetje korstje op te komen en het zag er droog uit. Als het vandaag weer open gaat dan bel ik mijn da even wat te doen.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:19

Wij gebruiken acederm spray. Dat maakt schoon, maar sluit niet volledig af, zoals de zalf.
Verder idd betadine. Ook Hydrocortiderm kan helpen, maar zou ik niet op een grote wond doen.
Spuit je paard in met vliegenspul. Niet te dicht op de wond, maar wel in de buurt. Dat schrikt ook af.

SuuSkeBaB
Berichten: 195
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 16:21

mij lijkt eht wel dat er iets om heen zin want die vliegen maken het alleen maar erger.. maar het moet aan de ene kant wel open blijven..

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 16:42

Mijn paard had vorige week een klein wondje aan haar kogel voor, dat heb ik uitgewassen en daarna acederm erop gespoten, om de vliegen eraf te houden. Normaal ben ik nooit zo voor Acederm, maar de vliegen bleven er wel degelijk vanaf.
En ik zou niet te veel wassen met betadine, want dat droogt uit, is nooit een voordeel met dit weer.

Verbinden zou ik niet doen, veel te grote kans dat het los gaat zitten (bijvoorbeeld met rollen oid), dan krijg je een paniekreactie.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 13:52

Mijn paard heeft op dit momment ook een wond (aan haar knie van voren), ik smeer het in met betadine zalf en smeer ruim rond de wond citroen spul (weet even zou gauw niet meer hoe het heet) dit is vrij dik, dus ook weinig kans dat het in de wond loopt, ik zou als ik jou was de wond niet verbinden, hier word het alleen maar week van en dat vertraagt de genezing of blijft juist het verband in wond plakken waardoor je het elke keer open trekt, succes er mee.

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 20:12

niet verbinden inderdaad! Ik ontsmet de zaak goed met betadine en dan spuit ik daar "zilverspray" op, ik ben even de naam kwijt, iets met alu.... Het laat de wonde goed ademen en er staat een zilveren kleur op, tegen de vliegen, ze gaan er niet meer opzitten. Als je het bij de apotheek vraagt zullen ze wel weten op wat je het hebt Lachen

gr Janna

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 20:56

jeanneke schreef:
niet verbinden inderdaad! Ik ontsmet de zaak goed met betadine en dan spuit ik daar "zilverspray" op, ik ben even de naam kwijt, iets met alu.... Het laat de wonde goed ademen en er staat een zilveren kleur op, tegen de vliegen, ze gaan er niet meer opzitten. Als je het bij de apotheek vraagt zullen ze wel weten op wat je het hebt Lachen

gr Janna


Bedankt voor de tip ik ga het even navragen. De wond zag er vandaag goed uit begint weer dicht te gaan. Ik heb het toch maar niet verbonden vanwege de hitte.

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:51

Als ik jou was zou ik het toch maar niet zelf beginnen verbinden! Het is inderdaad een kunst om een verband bij een paard goed aan te leggen als je niet weet hoe het moet. Bovendien kan je er heel veel verkeerd mee doen als je het mis doet, dus begin er aub niet aan! Dat is het verstandigste.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 09:10

Ik ga het binnenkort wel eens vragen aan een stalgenoot hoe ik verbanden kan aanleggen voor een eventuele andere keer.

Nu ziet de wond er mooi uit en het heelt goed. Kijk of het schoon blijft en doe er op het moment niets meer aan.

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:54

jeanneke schreef:
niet verbinden inderdaad! Ik ontsmet de zaak goed met betadine en dan spuit ik daar "zilverspray" op, ik ben even de naam kwijt, iets met alu.... Het laat de wonde goed ademen en er staat een zilveren kleur op, tegen de vliegen, ze gaan er niet meer opzitten. Als je het bij de apotheek vraagt zullen ze wel weten op wat je het hebt Lachen

gr Janna

Die zilverspray heet officieel aluminiumspray.. Zilverspray zou ik niet zo snel op deze wond smeren, een gel als Vulketan zou beter zijn.. dit heeft een beter genezende werking.
Als ik jouw was gouda zou ik gewoon de zalf of gel (waarschijnlijk vulketan?) van de dierenarts erop smeren. als de wond goed dicht is, kunnen die paar vliegen geen kwaad, bovendien verjaagd het paard ze met zijn staart. verband aanleggen zou ik altijd door een ervaren persoon laten doen. zeker achter bij de sprong. op de sprong ligt een pees, en als je die te strak vastzet en je klemt hem af, of hij scheurt loopt je paard waarschijnlijk nooit meer! dus dat verbinden zou ik niet zelf doen, en bovendien is frisse lucht en de zalf van de dierenarts het beste voor de wond!