Droes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
imaran
Berichten: 7
Geregistreerd: 02-07-04
Woonplaats: Eindhoven

Droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 13:48

Hallo allemaal,

Ik zit een beetje met een probleem, hopelijk weet er iemand raad. Scheve mond

Mijn paard heeft 3 jaar geleden droes gehad, net zoals alle andere paarden in de kudde. Het was echt een epidemie en er zijn er verschillende paarden aan doodgegaan. De droes is behandeld en overgegaan en alle paarden zijn gelukkig weer gezond.
Maar wat ik merk is dat elk jaar nadat ze hun jaarlijkse inenting gehad hebben (en dan dus even wat minder weerstand hebben) er verschijnselen van droes terugkomen en dat paarden die het nog niet gehad hebben de droes ook meteen krijgen. Ook dit voorjaar was dat zo en zijn er veulentjes aan dood gegaan.
Ook mijn paard heeft dan nog wat verschijnselen van droes: groen snot, verhoging en is dan wat ziekig. De rest van het jaar heeft hij geen verschijnselen en is hij niet besmettelijk voor anderen.

Maar nu komt het: ik wil mijn paard bij een andere stalling neerzetten waar er nog geneen paard droes heeft gehad.
In hoeverre loop ik de kans dat mijn paard na de jarlijkse inenting weer besmettelijk wordt en daar op zijn nieuwe stal alle anderen aansteekt met alle gevolgen van dien? Want ik ga ervan uit dat hij dan weer enige tijd snotterig is en dus besmettelijk is voor andere paarden.
Dat ik door mijn paard de droes verspreid naar andere paarden die er vervolgens weer ziek en misschien wel dood aan gaan, ik moet er niet aan denken....

Ik wil het zelf ook nog eens bij de veearts navragen. Ik heb ook al op internet gezocht, maar daar vind ik alleen vanalles over de ziekte zelf, maar niet over de besmettelijkheid nadien.

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 17:15

Waar ent je dan tegen?

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 17:25

Ik weet niet hoe lang je paard ziekig is na de enting, maar misschien is het een idee om hem voor die periode apart te zetten. Zo is hij wel ziek, maar kan hij de anderen niet besmetten. Ook is het misschien beter om wat eerder te enten, dan is misschien zijn weerstand minder verlaagd dan wanneer de oude enting helemaal uit zijn systeem is. Volgens mij is dat na zo'n 9 maanden eigenlijk uitgewerkt, dus zou je dan na maximaal 8 maanden moeten enten. Dit zou ik bij een goede paardenarts navragen, misschien kan je deze vraag zelfs telefonisch doen bij bv. Utrecht.
Ik kan me voorstellen, dat je geen droes wilt overbrengen bij andere paarden, het lijkt me verschrikkelijk, zeker als je vermoedt dat jouw paard de oorzaak is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 17:39

als je paard drie jaar geleden droes heeft gehad is ie nu toch niet meer besmettelijk?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 18:18

ik vraag me dan ook af waar je tegen ent.
Mijn pony's zijn ook weleens niet lekker na een enting (influenza tetanus) maar dat is dan omdat ze op dat moment misschien al wat minder weerstand hadden en die enting zorgt dan voor dat snotteren. Ik heb er iig nog nooit van gehoord dat een paard door een enting elk jaar verschijnselen van droes kreeg en dan ook besmettelijk is...

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:41

Mijn paard heeft als jaarling ook droes gehad maar heeft daarna na de inenting nooit ergens last van. Dus ik vraag me ook af waar tegen jij in ent Verward
Droes omvat heel wat meer dan alleen maar groen snot, verhoging en wat ziekig zijn. Dat kan net zo goed een fikse verkoudheid of een (tijdelijk) minder goede weerstand zijn.
Voor zover ik ook weet is een paard die eenmaal droes heeft gehad er voor de rest van zijn leven vrij immuun voor (mits hij natuurlijk in goede gezondheid verkeerd).

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:35

Als het paard ziek is geweest, poept hij ongeveer nog 2 maanden de bacterie uit. De incubatietijd is 2-11 dagen, dus het zou in principe onmogelijk moeten zijn om iemand aan te steken, want daarvoor is het al te lang geleden. Voor meer informatie over besmettelijkheid moet je even op het meldpunt van droes kijken.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:54

Droes kun je niet tegen enten en is tot 3 maanden na de uitbraak nog besmettelijk voor andere paarden.
Als jouw paardje 3 jaar geleden droes heeft gehad dus niet meer besmettelijk en heeft hij juist goede antistoffen hiertegen opgebouwd zodat hij/zij het nooit meer krijgt.

monnie
Berichten: 260
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:25

hoihoi..mij haffie heb op haar 2jarige droes gehad en het was kantje bordt,bij ze kan ik zeggen als je het een keer hebben gehad ook NOOIT meer krijgen,,als je pony of paard bij een paard staat die dan misschien droes heb zal jou paard het niet krijgen,die zal keelontsekking krijgen,eens droes gehad nooit geen droeg meer.........

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:25

Bij entingen tegen rhino komen wel wat van deze verschijnselen voor.
Maare ik denk dat jij je gen zorgen hoeft te maken hoor, als ze echt droes heeft gehad is de kans minimaal dat het nogmaals terugkomt. Echt minimaal.

imaran
Berichten: 7
Geregistreerd: 02-07-04
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 15:50

Dank je wel allemaal.

En ja, tis echt droes geweest wat hij toen had. Daarom ben ik zo voorzichtig met een eventuele verhuizing naar een nieuwe stal. Ik vraag me nog steeds af of er nog iets van besmettingsgevaar voor anderen bij hem zit als hij snotterig is na de jaarlijkse inenting (ja hij krijgt ingeent wat hij nodig heeft, voldoende dus). Dit omdat ik zie dat andere nieuwe paarden en jaarlingen daar op stal in die periode droes oplopen. En ja, dat moet toch ergens vandaan komen he. Volgens mij komt t van al die andere paarden die toen droes gehad hadden en die na hun jaarlijkse inenting weer lopen te snotteren.....

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 16:02

Het zou kunnen zijn dat de jaarlingen het l onder de leden hadden en dat het er uit kwam door verzwakte weerstand na het enten?
Ik zou als het al zo lang geleden is (en als je huidige stal droesvrij is) lekker verkassen hoor!