Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

Moderators: Dyonne, petraaken

waterlelie48

Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-09 22:46

Wij dachten onze welsh pony te laten dekken...dus ging ze bij de hengst in de wei (deden we vroeger ook met de shetties)
Een nog redelijke jonge hengst maar wel een die al twee jaar eerder dekte, en eigenlijk nog nooit problemen had gegeven.
Toen we haar bij de hengst indeden was ze bijna aan de tijd om te laten dekken..iig al wel goed hengstig.
Even hebben ze aan elkaar geroken en ook hebben ze even achter elkaar aangerend.
Toen zijn ze gaan eten en was er weer rust...absoluut geen probleem.
Het is een hele grote wei (ruim 2 ha) met voldoende gras...
Toen ik savonds weer langs de wei kwam zag ik dat ze continu achter elkaar aanrenden...ik dacht even blijven kijken...de hengst greep de merrie in de manenkam en sleurde haar werkelijk door de wei heen...ze viel een paar keer tijdens het galopperen en met met opstaan (nog altijd die hengst die haar vasthield) al bijtende nog steeds galopperend door de wei heen.
Het was een verschrikkelijk gezicht...ik ben de wei ingegaan en met een paar flinke schreeuwen liet de hengst haar los...wat er toen gebeurde was misschien nog wel erger...ze kwam in een drafje op me af en hinnikte en liep zo met haar koppie onder mn arm...zo bleef ze staan.
Ik heb staan huilen als een klein kind.
Had haar een paar aaien gegeven en mijn handen zaten helemaal onder het bloed...(afgeveegd aan mn bodywarmer)
Toen moest ik haar weer alleen laten om naar de eigenaar van de hengst te gaan...(het was inmiddels al donker geworden)
Daar stond ik voor de raam en klopte erop...die schrok zich ook wild want ik zag eruit of ik net iemand vermoord had.
Toen zijn we terug gegaan naar de wei(die naast het huis ligt)
Ik heb gelijk de trailer laten komen en heb haar opgeladen, pas op de trailer zag ik wat die hengst had aangericht.
In het achterbeen zat een flinke winkelhaak, waarbij zelfs de pees zichtbaar was...alleen was het been la veel te dik om te kunnen laten hechten.
Ze was tevens zooo bezweet werkelijk niet te geloven...ze trilde met het hele lijf en soms leek het alsof ze helemaal van de wereld was.
Ik heb snachts nog contact gehad met de dierenarts, omdat ik bang was voor een shock.
We zijn de hele nacht met haar in de weer geweest en smorgens moest de arts toch al komen voor een ander paard en dus toen ook naar haar gekeken.
Hij schrok van wat hij aantrof.
De pony stond nog te trillen en te beven...haar hele hals zat vol met bijtwonden en dikke bulten.
Ze kreeg een injectie met antibiotica en pijnstiller en we kregen pasta (ontstekingsremmer en pijnstiller) en poeder (tmps) om zelf na te behandelen.
Het moest wel beter gaan met een dag of 4.
Ze mocht wel op de wei...zodat ze toch een beetje bewegen bleef...
Ze heeft eigenlijk alleen maar staan te staan die dagen...eten deed ze niet (kreeg haar nek niet naar beneden...veels te dik) en ook drinken daar moest je haar mee helpen want ook dat lukte niet met haar hals.
Vanmorgen is de arts weer geweest omdat ik vondt dat de bulten veel te dik bleven en ook gingen hangen.
Hij dacht aan een abces tussen de huid en de spierlagen...
Dat konden we alleen maar bevestigen door een snee in de hals te zetten...en ja hoor meer dan 2 liter wondvocht en pus liepen eruit..ook vele fliebers met dode afgestorven huid.
Zoals het er nu naar uit gaat zien gaat dat hele stuk hals (vel) er af vallen...en dit is ook al aan het beginnen...ik kan er hele stukken afhalen.
2 x op een dag moet ik de hals spoelen met biotex...het is een ZEER PIJNLIJK gebeuren.
Volgens de dierenarts gaat dit hele proces wel een aantal maanden duren.
Ik voel me heel schuldig maar dit is gebeurd en terugdraaien kan ik niet!
Ik ben heel benieuwd hoe alles gaat verlopen.
Ik zal wat foto's plaatsen maar houdt er rekening mee...niet voor een zwakke maag...

Voor het ongeluk
Afbeelding

Knap bekkie voor het ongeluk
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TCEBL4VS-D.jpg

De bulten aan de linkerzijde
Afbeelding

De rechterzijde..minder dik dan links
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EFA8WHLC-D.jpg

Nogmaals de linkerzijde van de hals...je ziet goed de bulten
http://www.mijnalbum.nl/Foto-P3MG4AF6-D.jpg

Vandaag...de vellen gaan al los, er mist al 5 cm manenkam incl haar
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WRBECA7D-D.jpg

De rechterzijde..je ziet dat de vellen los gaan
http://www.mijnalbum.nl/Foto-33XXJ4SB-D.jpg

De linkerkant...met de snee erin...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZXIYJ4MC-D.jpg

Ik hoop dat het snel wat beter met haar gaat...Wij zullen er in ieder geval alles aan doen!!!!
Laatst bijgewerkt door gomir op 23-06-09 12:36, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: max 2 foto's, titel aangepast

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-09 23:01

Dank voor jullie berichtjes!! en zo snel al....
Haar been ziet er op zich redelijk uit...ze had van die mooie ranke slanke pootjes...nou dat zal met dat achterbeen wel niet meer goedkomen, de wond staat nog flink open en tja nu met dit weer is het ook niet ideaal..met de vliegeneitjes enzo.
Ze gaat nu overdag binnen...en savonds buiten omdat dan de vliegen toch echt minder actief zijn.
We zijn inderdaad heel erg geschrokken en we hadden ook nooit verwacht dat dit gebeuren zou (misschien naief hoor...maar ach vroeger ging het toch altijd zo)
Ze heeft er zelf ook echt een flinke klap van gehad...zodra ze je ziet hinnikt ze (deed ze hiervoor nooit) en ze wil het liefst de hele dag in je broekzak mee...
Ach een diertje met zovel pijn zien is echt iedere keer een aanslag op je hart...het doet mij gewoon ook heel veel zeer!!!
En idd ik weet niet waarom maar ik kreeg gewoon het gevoel van nog even snel gaan kijken...de dierenarts gaf ook aan...als je haar de nacht had laten staan had je haar morgen dood gevonden (nou dan gaan je ogen wel open hoor...)
Laatst bijgewerkt door waterlelie48 op 17-06-09 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-09 11:21

Een update: Dank voor alle reacties...heel erg bedankt voor alle medeleven! doet me goed...
Vanmorgen weer de wond gespoeld...de wond lekt enorm (op zich alleen maar goed natuurlijk)
Ze staat nu overdag binnen en savonds op de wei.
Ik merk wel aan haar dat ze zich iets beter voelt, de druk is er natuurlijk wel af.
Het stinkt wel enorm, er is nu al een heel stuk manenkam weg...inclusief het haar.
De vellen naast de manenkam laten ook al los, je zoou dr zo kunnen afpellen(al doe ik dat natuurlijk NIET)
Eten doet ze uit een hooinet en het water moet je nog wel in een emmer onder dr bekkie houden.
De vraag is vaak langsgekomen van hoe gaat de eigenaar van de hengst hiermee om....tja die heeft zn excuus gemaakt maar meer woorden worden er niet aan vuil gemaakt.
Ik heb haar immers zelf in de wei bij de hengst gedaan....
Ik hoop echt dat ze snel een beetje opknapt, de vooruitzichten zijn op zich niet slecht maar ja het is natuurlijk wel een heel gebeuren....
Ik houdt jullie op de hoogte!!

waterlelie48

Re: Je denkt de pony te laten dekken..wordt ze bijna afgeslacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-09 13:00

Nog even wat antwoorden die er gesteld werden...ze is uiteindelijk NIET gedekt...gaat ook dit jaar zeker niet meer gebeuren.
Wat we volgend jaar doen weten we nog niet.
Deze dame gaat echt voor en ze zal er inderdaad wel een flinke tik aan overhouden.
Ik kan het ook wel een klein beetje eens zijn met het feit wat er beschreven staat als laatste op pagina 3...dat dit alles niet in 5 minuten gebeurd kan zijn, en dat er veel eerder ingegrepen had moeten worden..tja hier ben ik het wel mee eens alleen de houder van de hengst legt de verantwoording toch echt bij onszelf...
Geeft niets hoor...we komen er wel, alleen je beestje zien staan met zo enorm veel pijn, dat je niet eens bij je eten kan (als het op de grond ligt..om over gras maar te zwijgen) is toch echt hartverscheurend!!

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-09 21:50

Nieuwe foto's van eind van de dag...
Ik kreeg de vraag of ik al bezig was met groene leem...nog niet, ik kreeg van iemand een prive bericht over een spul wat gebruikt wordt in brandwondencentra...zij woont ook nog eens heel dicht bij me in de buurt dus ik ga dit morgen even ophalen.
Ik moet haar nog wel iedere dag spoelen, er komt heel veel afgestorven onderhuids weefsel mee met dit spoelen...reageren op het spoelen doet ze amper.

De wond aan de rechterkant van de hals...
Afbeelding

De linkerkant van de hals...bovenin zitten gapende gaten
Afbeelding

De losse huid..moest weggeknipt...niet het leukste werkje maar gelukkig nu gebeurd...
Afbeelding

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-09 11:32

Weer even een update: Allereerst Paintlinger enorm bedankt alvast...voor je hopelijk wondermiddel!! we houden contact!!
Inderdaad ik snap best dat er een golf aan reacties op gang is gekomen en dat mensen zich afvragen bij wie de schuld nu eigenlijk ligt...Lieve allemaal...Ik heb me er bij neergelegd dat het is gebeurt...terugdraaien kan ik het niet...ik moet nu zorgen dat mijn pony er weer helemaal boven op komt.
Natuurlijk het gaat mij inderdaad veel geld kosten maar dat zal niet opwegen tegen het feit dat mijn pony er nog is.
De pijn die het beestje heeft voel ik iedere dag met haar mee...en de verzorging kost erg veel tijd, maar ook dit doen we met alle liefde.
Het eten wil ook nog steeds niet goed lukken...de paar brokjes die ze krijgt om alle antibiotica en pijnstilling weg te eten gaat er gelukkig wel in, maar hooi eten ondanks dat het in een net zit schijnt er toch erg veel pijn en moeite te kosten.
De linkerkant van haar hals is nu helemaal aan het afscheuren...overal zitten zaten in.
Rechts is het nog een ander verhaal...daar zit nog veel wondvocht en pus...je hoort dat namelijk klotsen als ze met dr koppie schudt.
Vanmorgen overleg gehad met de veearts en als het maandag nog zo is gaan we ook die kant openleggen.
De vraag van is ze nu gedekt of niet...NEE ze is niet gedekt en gaat voorlopig ook niet weer gebeuren.
Nog een paar foto's ter illustratie (niet voor zwakke magen!!!)

De linkerkant van de hals

Afbeelding

De rechterkant van de hals

Afbeelding

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-09 08:19

Vanmorgen maar weer contact gehad met de dierenarts..het is nu zo ver open en op de foto's is het niet goed te zien maar er zitten hele diepe steekgaten in.
We zitten nog in overleg maar de kans is groot dat ze uiteindelijk toch naar een kliniek gebracht gaat worden...
Om een wondtoilet te laten uitvoeren....dat wil zeggen alle dode huid verwijderen zodat we de oppervlakte veel makkelijker kunnen behandelen.
Ik houdt jullie weer op de hoogte.
|( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |(

Niet te zien maar aan de onderkant van de wond zit en heel diep gat waar je met meerdere vingers in kan
http://www.mijnalbum.nl/Foto-L63YMLHT-D.jpg

Dezelfde kant van de hals
http://www.mijnalbum.nl/Foto-83DUF7AY-D.jpg

De linkerkant van de hals...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DDOHVTHH-D.jpg

De bovenkant is wel aan het drogen maar vanuit het gat...kun je ongeveer 25 cm rondom onder de huis manouvreren
http://www.mijnalbum.nl/Foto-A4ZUTTIP-D.jpg
Laatst bijgewerkt door gomir op 23-06-09 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's omgezet in links

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-09 08:35

Sorry moet het nog even kwijt...Al huilende schrijvend.
Ik heb net nogmaals contact gehad met de artsen..de arts die haar vandeweek al enkele keren gezien heeft die had natuurlijk geen dienst van het weekend, die komt maandagmorgen naar haar kijken (want die wilde haar graag zelf zien) en dan beslissen we of ze op hun eigen kliniek opgenomen gaat worden of dat ze naar de faculteit gebracht gaat worden.
Mensen ik weet het ik moet hoop houden maar de hoop vervliegt op dit moment toch wel een beetje.
Ik laat jullie weten hoe het verder gaat lopen, ik ga zo toch maar even langs bij die eigenaar van de hengst met deze fotos.
Jullie horen me weer

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-09 09:44

Ik ben bij de hengsteigenaar geweest.
Dit is een particuliere man...met 1 hengst waar hij mee denkt.
Ook hij schrok van de beelden en zei tja dit had ik niet verwacht....Ik ook niet toen ik mn merrie daar achter liet.
Tjonge wat kunnen ze aanrichten he in zo een korte tijd...ja daar schiet ik ook niets mee op.
Hij heeft me wel beloofd maandag contact op te nemen met zijn WA verzekering, al denk ik zelf dat daar niet veel uit gaat komen.
Ik hoop dat er iets positiefs uitkomt...maar ben er bang voor ;(

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-09 21:52

Goedenavond allemaal,

Voor mij is de avond jammerlijk niet zo goed |(
Vanavond is de dienstdoende arts nog gekomen...om dat er nu ineens een heel gat onder de manenkam te zien was.
We hebben een ellenlang gesprek gehad, het is NIET rooskleurig (al hadden we dat ook niet verwacht natuurlijk)
Het afgestorven vlees wat je ziet dat is op zich wel een kwestie van maanden maar wel overkomelijk..
Het probleem houdt zich schuil in het onderlaagse vet wat er zit.
Kleine uitleg: Onder de manenkam van een paard zit een dikke strook met vetweefsel, dit is ook aan het afsterven.
Je kunt nu van de linkerkant van de hals naar de rechterkant van de hals met je vingers tegen elkaar aan komen.
We hebben het ook over het wondtoilet gehad...Zoals het er nu uitziet zal ze meerdere keren onder het mes moeten om alle dode huid weg te kunnen nemen...het is nu ook nog niet te zeggen tot waar het precies gaat afsterven, we dachten ongeveer een stuk van 20 x 30 cm maar de arts denkt dat er nog veel verder vel en huid weg gaat vallen.
Het uitvoeren van zo en wondtoilet is pas te doen wanneer de huid echt goed dood is.
Er zitten ook nog diverse steekgaten en kanaaltjes dus het loopt veel dieper door dan we dachten.
Ik heb gevraagd naar eingzins een prognose...deze durfe hij niet te geven...hij had het namelijk nog nooit zo erg gezien.
Vleeswonden van enorme afmeting is heel vervelend maar is vele malen makkelijker te behandelen dan een hals waarvan ook het vet mee doet.
Wat ik al eerder zei als het vet nog verder afsterft is er geen houden aan en zullen we haar moeten laten inslapen |( |( |(
Ik wil er nu nog NIET aan....ik wil er ALLES aan doen om het te laten opknappen al duurt het meer dan een jaar!!!!
Ze is gelukkig voor de rest redelijk in orde...de pijnstilling doet goed zn werk en de antibiotica ook.
Eten gaat redelijk...ze wil gewoon door!!!
Ik heb maandagochtend een afspraak met de andere arts en dan zal het er toch op uitdraaien dat we maandag in de loop van de dag naar de faculteit vertrekken.
Nu zullen er wrs. reacties komen waarom pas maandag????
De huid moet verder doodgaan om een eerste wondtoilet uit te kunnen voeren.
Al zal dit wel met redelijke snelheid gaan volgens de arts...
Nu op dit moment is ze goed genoeg om dit thuis te laten gebeuren.
Ik zal jullie zeker weer op de hoogte houden...alleen weet ik niet of jullie er beter van worden om nog meer fotos te plaatsen....
Lieve allemaal...ik wil jullie nogmaals bedanken voor alle lieve berichten en het medeleven...we hebben er veel aan!!!
Tot de volgende update

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-09 13:33

Daar ben ik weer:
Ik heb vanmorgen een ellenlang gesprek met de arts van de pony gehad.
Wat gaan we doen en hoe moeten we het aanpakken...ik opperde dus om naar de kliniek te gaan...Nu was hij daar niet geheel voorstander van (nu NIET allemaal op je achterbenen gaan staan, eerst verder lezen :D )
Ik vroeg wat zijn motivatie was om haar thuis te laten...Hij zei in de kliniek gaan ze niets meer doen dan wat wij hier nu al aan het doen zijn, wat losse stukken huid wegsnijden en spoelen...onder de antibiotica houden en that's it.
Thuis ben ik er bijna de hele dag mee bezig ..krijgt ze VEEL TLC (tender love and care)
Gaat ze naar een kliniek is ze toch meer een nummer...wordt ze twee keer per dag uit haar stal gehaald om te wonden te verzorgen en meer niet.
Ze hinnikt ook altijd als je komt om ffies met dr bezig te zijn...
Ook is ze vele malen monterder dan afgelopen zaterdag.
Je leest in dr ogen dat ze DOOR WIL.
Het risico wat je loopt in de kliniek, dat ze door bijv heimwee...of stress...een weerstandsvermindering krijgt is zeer groot aanwezig en dan zijn we natuurlijk veel verder van huis.
Misschien dat sommigen van jullie nu denken wat een stom wicht maar mijn gevoel is nog steeds goed...
Het enige waar we nu heel erg mee op moeten passen met deze warme dagen is dat er geen maden in de wonden komen want mocht dat gebeuren dan hebben we echt de popppen aan het dansen.
De arts gaat twee a drie keer in de week langskomen om te kijken of we nog op de goede weg zijn.
Mocht er natuurlijk op een gegeven moment sprake zijn van verslechtering (in conditie van pony of van de wond) dan gaat ze acuut door naar een kliniek.
We zijn er echt nog lang niet...weet ik en iedereen om me heen.
Maar wij gaan er toch alles voor inzetten om het voor elkaar te krijgen.
1 ding is zeker het wordt NOOIT weer de knappe pony die het was (al blijft ze voor mij de mooiste :9 )
En mocht het bovenste stuk manenkam toch nog geheel worden afgestoten dan zal ze ook op een stuk van 15 cm geen manen meer hebben en ook een gigantische kuil maar daar kijken wij dan wel overheen.
We houden toch weer HOOP!!!

Ik had hier de fotos geplaatst maar kreeg de tip om ze toch maar in een link te plaatsen zodat jullie zelf kunnen beslissen of je er naar wilt kijken of niet...
Bij deze dus

De linkerkant van de hals
http://www.mijnalbum.nl/Foto-L8AXBNFP-D.jpg

Dichterbij hals links
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JXRVYUXB-D.jpg

De rechterkant van de hals...onder dat weggesneden stuk kun je zo met je vingers naar de andere kant van de manenkam...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TQACYZIR-D.jpg

Dichterbij hals rechts
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PPXAKKOP-D.jpg
Laatst bijgewerkt door waterlelie48 op 22-06-09 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-09 13:57

Lieve mensen...aub GEEN discussies over de Faculteit Utrecht...ik heb daar jammerlijk ook al jarenlange ervaring mee en mijn dieren die daar geweest zijn zijn daar super verzord...ik heb ook absoluut GEEN negatieve ervaringen mee...ik wil het gewoon nu het zo ''goed ''gaat thuis proberen...zodra het onhoudbaar wordt (wat ik NIET hoop natuurlijk)gaat ze echt daarheen...

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-09 09:56

Hallo LIEVE bokkers!!
Ik moet jullie ook van mijn kant laten weten hoe fijn ik het vindt dat er ZOVEEL mensen met ons meeleven...Doet ons allen HEEL erg goed!!!
Ik kan jullie vandaag misschien wel iets POSITIEFS meegeven...
De kleine pownie is kwiek vanmorgen......scharrelt wat door de stal en nam zelfs een drafje
De wonden lekken geen viezigheid meer (paintlinger bedankt!!)
Er komt natuurlijk nog steeds wel wondvocht en wat vetweefsel mee maar het ziet er al zoveel beter uit dan eerst...echt waar mensen ik begin een beetje meer hoop te krijgen!
NOGMAALS LIEVE BOKKERS DANK VOOR JULLIE MEDELEVEN EN WE HOUDEN HOOP!!!

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-09 21:25

Hallo lieve mensen,

Ik wilde jullie even laten weten dat ze daarstraks zelfs weer wat gras gegeten heeft!! Misschien triest om t melden maar ik ben er ZOOO blij mee :D
Ook wilde ik even laten weten dat de fabrikant van Mesitran idd gaat sponsoren, maar dit in deze fase van het herstel beter nog niet te gebruiken is...later wel en het pakket kan ik morgen verwachten.
Laten we er het beste van hopen.
Tot de volgende update

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-09 22:10

@ Grit....klopt ik heb de uitleg al via de telefoon gehad maar ze raden aan om eerst de soft te gebruiken als de wonden daar klaar voor zijn...ik heb dus ook met hun een regelmatig contact nu.
Ja ik was gewoon brutaal en heb ze gebeld en daarna via de mail mijn verhaal gedaan en fotos gestuurd...de dag erna had het pakket er al moeten zijn maar er was iets mis gegaan bij tnt...ze leven ook daar erg mee.
Ik ben daar echt heel blij mee want idd de kosten zijn niet gering..
De hengstenhouder morgen maar weer eens verblijden met een bezoekje want het is immers al maandag geweest en we hebben niets meer vernomen van de verzekering ed.
Afwachten maar weer...

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-09 15:44

Daar ben ik weer...met plaatjes van een grasetende pony!
De wonden zien er op zich best heel goed uit.
Alleen de bovenste laag vet...die dus los ligt van de spierlaag is helemaal koud en al enigzins zwart aan het worden dus ik denk dat we die toch gaan verliezen, vrijdagmorgen komt de dierenarts weer en hebben we opnieuw overleg.
Bovenin aan de linkerkant van de hals zit er zelfs weer een stukje huis VAST!!
We zijn er nog lange niet...maar ben er nu al wel bijna helemaal van overtuigd dat we het gaan redden!!!
Voor wie mee wil kijken ze staan in link...

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4KDUETNZ-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-L8AXBNFP-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TOGHN88H-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZL3ERMQ3-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8XHZK87U-D.jpg

HOOP DOET LEVEN!!!!!

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-09 16:38

Mensen sorry...foto 2 is een oude!!!
Dus foto 1 is hoe het er vandaag uitziet

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-09 21:19

Hallo medelevende bokkers,

Een nieuwe update...morgenvroeg komt de arts weer....het gaat echt beter met dr....ik ben zoo blij!! :D
Ik ga ook nieuwe fotos toevoegen...en ja het is echt nog niet ten einde maar het ziet er zoveel beter uit.
De wondranden zijn fris en beginnen op sommige plekken vast te gaan zitten...ooww mensen ik zit dit gewoon jankend te schrijven ;(
De vetrand is helemaal aan het afsterven dat wel...dus ik zal morgen overleg hebben maar ik denk dat dit er toch ter zijner tijd(misschien morgen) afgesneden moet worden.
Eronder is de huid wel mooi roze.
Het zal dus een pony worden met een diepe put in de nek...en zonder manen op die plek....maar das voor mij niet belangrijk, dit dier heeft de afgelopen dagen ZOVEEL doorzettingsvermogen laten zien dat ze voor mij niet meer stuk kan (al kon ze dat al niet haha)
Ondanks dat het er zoveel beter uitziet doen we de foto's toch maar in een linkje.
Mensen is het gezichtsbedrog of gaan we cht de goede kant op??

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JT67S8CL-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HSXLEPXR-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3SMJRV4T-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VMP8MZLQ-D.jpg

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-09 21:39

Deze vragen zijn al een paar keer gesteld en ik zal nog eens vertellen hoe het er nu voor staat.
Ik heb NIETS meer vernomen van de hengstenhouder.
Hij zou afgelopen maandag contact hebben gehad met de verzekering maar ik heb niets meer vernomen.
Ik heb vanaf dag 1 ook nog nooit een telefoontje gehad om te vragen hoe het met de ponie gaat.
Geen enkel medeleven.
Ik denk NIET dat ze gedekt is...het was gewoon nog niet de tijd en de arts heeft haar nadat we haar uit t land gehaald hebben bekeken op wonden ed bij de kling maar niets van dit al dus ik denk dat er geen dekking heeft plaatsegevonden.

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-09 10:22

UPDATE: de dierenarts is geweest, en die stond verbaasd over hoe het eruit ziet! (positief dan)
De wondranden zijn bovenin aan het vastgaan, en de randen zijn ook al roze aan het worden.
Het zwarte wat je op de voorgaande fotos zag, is wel weggesneden/geschraapt.
Dit gehele bolletje vet zal uiteindelijk wel verder afsterven, maar dit zullen we dan stukje bij beetje verwijderen.
Voor diegene die dit ook al meerdere keren gevraagd hebben...Het pakket van Mesitran is weer geretouneerd...met de mededeling dat ik verhuisd zou zijn (???????)
IK heb nu maar contact gehad en het wordt vandaag maar gewoon opgehaald zodat ik zeker weet dat ik het vanavond in huis heb!
Nogmaals ik ben weer heel blij.

waterlelie48

Re: Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-09 20:38

@Paintlinger Ik heb het een zelf even gegoogeld...Het is een beetje lang om uit te leggen.
Er staat zat van op het net.
Ik ga er iig voor zorgen dat als het met de pony weer helemaal okee is...dat ik dan hoe dan ook altijd een fles op de plank wil hebben...want het werkt echt fantastisch...en jij hebt het met eigen ogen kunnen zien.

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-09 10:44

Goedemorgen allemaal,

Ze heeft vanmorgen nadat ik haar weer had behandeld, meer dan twee uur staan grazen in een klein afgezet weitje.
Vannacht toevallig kwam ik ook op stal...en toen lag ze wonder boven wonder liggend te slapen....iets wat ze al meer dan twee weken NIET gedaan had.
Dat zilverwater is te verkrijgen bij diverse verkooppunten....check google maar eens...en ik mag het misschien niet zeggen maar eigenlijk zou iedereen dit op de plank moeten hebben staan.
Inmiddels heb ik ook de mesitran binnen...hier ga ik wat later in de genezing mee aan de slag.
Er werdt ook nog gevraagd naar de wond op het been...die ziet er geweldig uit...zal morgen weer nieuwe fotos plaatsen.
En de vliegen wordt ook nog veel naar gevraagd...tja hier valt het gelukkig mee met de hoeveelheid vliegen...ik maak de wonden schoon...en daarna droog ik haar af en dan spray ik langs de wonden een strook met atex vliegen en daas spray...en voor de rest doe ik er helemaal niets aan...
Iedere dag haar zo te zien opknappen geeft vele tranen maar ook heel veel geluk!!

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-09 22:24

FOTO update:
Zijn we weer... ik zal nu eens foto's posten voor dat het schoongespoeld is en erna...dan heb je een idee wat er allemaal nog uitkomt zo op een dag :r
Let wel ditgene je op de eerste foto's ziet is geen pus, maar puur het vet van die wegrottende vetrand onder de manenkam.
Zal ze wel in link doen, want ze zijn misschien niet al te fraai ;)

Voor dat het schoongemaakt is
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LC8UHGGU-D.jpg

Nadat het schoongespoeld is
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FEU8EWSL-D.jpg

Andere kant voordat het schoon is
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TOXY6WHI-D.jpg

En schoongespoeld
http://www.mijnalbum.nl/Foto-S3HW8F7C-D.jpg

Onder de wonden wordt na het schoonmaken vaseline gesmeerd om te zorgen dat het wondvocht makkelijker over de huid kan glijden en dat er niet al teveel reactie komt op die huid....Onder bij de borst is er nl al veel haar weg en begint het nu ook zeer gevoelig te worden.
Dit was het weer...

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-09 12:42

Hallo lieve medebokkers,

Weinig nieuwe veranderingen...ze is nog steeds lekker buiten aan het spelen.
En voelt zich zichtbaar goed.
Het voorstel van een soort actie vindt ik zelf wel echt superLIEF...ik heb een keuze gemaakt voor mn pony maar heb idd eerst heel goed na moeten denken over hoe ik dit allemaal bekostigen ga.
Het is niet makkelijk dat is een feit, maar om daardoor nou de keuze te maken om haar in te laten slapen...is voor mij geen optie.
Jullie berichtjes en medeleven worden idd heel erg gewaardeerd enhouden ons allen op de been.
Zodra ik weer nieuws heb plaats ik het.
Oh ja ik wil nog wel even meldenm dat ik helemaal niets meer gehoord heb van de hengsteigenaar en dat ik het denk ikook maar laat zo...ik wil geen rechtzaken ed...want ook daar heb ik echt de financiele middelen niet toe...dat stop ik dan liever in mijn pony!!

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-09 21:45

Goedenavond,

Vanavond bij het spoelen van de wond is het hele stuk vet wat je nog zag zitten er in zijn totaliteit uitgekomen.
Er zit nu dus echt een gat in de hals, en je kan zo van de ene kant van de hals naar de andere kijken en je kan er met bijna 4 vingers doorheen.
De huid eronder is wel mooi schoon en ook mooi roze.
Voor de rest gaat het heel goed met haar....ze nam vanavond echt een spurt door het land al bokkend en vliegend :D
Ik ga morgen even overleg hebben met de dierenarts en zal dan ook even nieuwe fotos maken.
De wondranden gaan wel heel goed dicht al....er zit meer dan 10 cm weer vast,
Morgen dus meer nieuws!
Laatst bijgewerkt door waterlelie48 op 29-06-09 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt